«محسن» چندمین پاکبانِ قربانیِ شهر خواهد بود؟

محسن صبح ۲۷ آذرماه، مانند سایر روزها صبح علی‌الطلوع جارو به دست بسم‌الله گفت و مشغول نظافت شهر شد؛ صبح برای او چشم باز کرد، اما او از حوالی ساعت ۹ تاکنون با چشم‌های بسته روی تخت بیمارستان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، راننده سرعت بالایی داشته است، او بدون آنکه هنگام تصادف توقف کند، می‌رود و تنِ نیمه‌جان محسن را کنار خیابان تنها می‌گذارد. از آن روز، چند روز و شب می‌گذرد و هنوز هم پاکبان شهر، سطح هوشیاری پایینی دارد؛ به نظر می‌رسد حال او تغییر چندانی نکرده و در همان وضعیتی است که به بیمارستان منتقل شده بود.

خانواده محسن، پاکبان ۵۴ ساله شهرکرد چندان تمایلی به صحبت درباره آنچه بر سر پدر خانواده آمده است ندارند و بیمارستان هم اصل امانت‌داری را حفظ کرده و چیزی درباره وضعیت او نمی‌گوید، تا شاید روزی بار دیگر این پاکبان سرپا شده و از آنچه در این مدت به او گذشته است بگوید …

حادثه ساعت ۹:۳۰ صبح رخ داده است. یک خودرو در مسیر میدان قمربنی‌هاشم تا میدان معلم در ورودی شهرکرد با محسن برخورد می‌کند؛ دوربین‌های کنترل سرعت در آن مسیر فعال نبودند و هنوز هم ردی از راننده نیست.

عجیب اینکه شهرداری رسیدگی به این موضوع را وظیفه خود نمی‌داند چون پاکبانان با شرکت پیمانکاری طرف قرارداد با شهرداری کار می‌کنند و در موارد وقوع حادثه، شهرداری تعهدی به آنان ندارد و همین امر مظلومیت این افراد را که با شرافت امر خطیر نظافت شهر را رقم می‌زنند به وضوح نشان می‌دهد.

شهرداری تعهدی به پاکبانان ندارد

محمدتقی جاپلقی، شهردار شهرکرد در خصوص تصادف یک نیروی پاکبان شهرداری به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: با تمام احترامی که برای تمام شهروندان و انسان‌ها قائل هستم و حریم همه آنان را می‌دانم و حفظ خواهم کرد، این شخص هیچ ارتباط کاری با شهرداری ندارد و نیروی پاکبان شهرداری نیست.

وی ادامه می‌دهد: با این حال و با توجه به اینکه به صورت غیرمستقیم با شهرداری همکاری دارد به همکاران در شهرداری دستور دادم برای سرکشی و احوالپرسی بروند و هر کاری از دستمان بر می‌آید انجام شود. پاکبانی که تصادف کرده هیچ تعهد کاری نسبت به شهرداری و همچنین شهرداری نسبت به او ندارد و نیروی پیمانکار بوده است.

پاکبانان تابلوهای ایمنی دارند

محمدرضا محمدیان، معاون خدمات شهری شهرداری شهرکرد نیز اظهار می‌کند: ما پیگیر امور این پاکبان هستیم اما به دلیل اینکه اقدامات مرتبط به این بخش از خدمات شهری به پیمانکار سپرده شده، شهرداری با پیمانکار در ارتباط است و شرکت پیمانکار، پاکبانان را سرویس دهی می‌کند. در این حادثه هم ما از شرکت خواستیم روال قانونی را طی کند و در نهایت از این پاکبان حمایت شود.

محمدیان تاکید می‌کند: پاکبانان همواره در منتهی‌الیه خیابان مشغول فعالیت هستند و معمولاً خودرو از این قسمت عبور نمی‌کند اما ظاهراً راننده متخلف به انحراف رفته و با پاکبان برخورد کرده است. این مسیر علائم و سرعت‌گیر هم دارد اما راننده با سرعت و بدون دقت به اصول رانندگی ایمن در حال عبور از خیابان بوده است.

وی اضافه می‌کند: همواره به پاکبانان توصیه‌های ایمنی شده و برای انجام امور مربوط به نظافت شهر علائمی مانند تابلوی «کارگران مشغول کار هستند» به همراه دارند که قرار است تعداد علائم بیشتر هم شود، اما مهمترین عامل فرهنگ سازی در رانندگی است که عده‌ای اصلاً قوانین را رعایت نمی‌کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری شهرکرد می‌گوید: طبق گزارش پلیس علت حادثه سرعت زیاد راننده خودرو بوده است.

به گزارش ایمنا، آمار حکایت از آن دارد که سالانه در کشور ده‌ها پاکبان در اثر تصادف با وسایل نقلیه هنگام نظافت شهری جان خود را از دست می‌دهند، لذا لازم است که سطح ایمنی آن‌ها با به‌کارگیری تمهیداتی ارتقا یابد. شاید لازم باشد استانداردهای ایمنی مورد استفاده در کشورهای توسعه یافته و تجارب موجود مورد بررسی قرار گرفته و از میان آنها راهکارهای لازم استخراج شود، در کشورهایی که حوادث روی داده برای پاکبانان پایین است توجه به ایمنی قبل از کار از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و یک فرهنگ سازمانی است.

علاوه بر فرهنگ‌سازی و تدوین قوانین و مقررات مناسب، استفاده از چراغ‌های هشداردهنده، موانع ترافیکی، علائم هشدار دهنده، لباس مناسب و وسایل حفاظت شخصی، آموزش ایمنی، کار ایمن و فرهنگ سازی در شهرداری برای پاکبانان و مکانیزاسیون خدمات مدنظر قرار گیرد.

اینکه چند نفر دیگر قرار است در خیابان‌های شهر، هنگام خدمت به مردم شهر جان خود را از دست دهند تا مدیریت شهری نسبت به آن چه که در سرما و گرما بر پاکبانان می‌گذرد دغدغه‌مند شود معلوم نیست. آیا صرف بستن یک قرارداد با یک پیمانکار تأمین نیرو می‌تواند دلیلی برای شانه خالی کردن شهرداری زیر بار مسئولیت قانونی، اخلاقی و انسانی در برابر پاکبانان باشد؟

شاید آنچه بر محسن گذشت، آزمونی بزرگ برای شهردار شهرکرد باشد که همین چند روز پیش در جمع خبرنگاران گفته بود: فردی که خود را خدمتگزار مردم بداند از هر لحظه پاسخگویی حتی با دست خالی نباید ترس داشته باشد و دلایل نشدن‌ها را بگوید تا مردم بدانند مسئولان چیزی برای پنهان شدن ندارند.

کد خبر 545889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.