علت حادثه مترو تهران-کرج مشخص شد

معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران ابعاد حادثه برخورد دو قطار در ایستگاه چیتگر را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا، مجتبی شفیعی صبح امروز _یکشنبه پنجم دی‌ماه_ با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حادثه برخورد دو قطار در خط متروی تهران–کرج در روز اول دی‌ماه جاری اظهار کرد: شبکه مترو به طول ۲۴۵ کیلومتر فعال است که یک میلیون و ۲۰۰ هزار جابه‌جایی به صورت روزانه انجام می‌شود که ۴۰ درصد قطارها نیازمند اورهال هستند و سرفاصله حرکت نیز بین چهار تا ۱۵ دقیقه است.

وی با بیان اینکه خط پنج مترو ۴۳ کیلومتر با ۱۱ ایستگاه است و به طور میانگین روزانه ۱۰۰ هزار جابه‌جایی دارد، افزود: این خط ۱۹۴ واگن فعال دارد که با سرفاصله ۱۰ دقیقه فعالیت می‌کنند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه این حادثه در روز چهارشنبه _یکم دی‌ماه_ ساعت ۷:۰۴ رخ داد گفت: بلافاصله به محل حادثه رفتم به گونه‌ای که ساعت ۷:۲۰ آنجا بودم و متصدیان ایستگاه در حال تخلیه مسافران بودند، البته شرایط تخلیه نیز به گونه‌ای بود که به دلیل ارتفاع واگن از سطح زمین نامطلوب بود چرا که پلکانی وجود نداشت و برخی از آسیب‌های مصدومان نیز در نحوه پریدن از واگن‌ها بود.

وی با بیان اینکه سه قطار در ایستگاه متوقف شده بودند و مسافران سر در گم بودند، گفت: بلافاصله تمام اتوبوس و تاکسی‌های اطراف را به ایستگاه چیتگر فرا خواندیم و در حدود نیم ساعت پایانه و ایستگاه تخلیه از مسافر شد؛ اما خبر رسید که در ایستگاه قبلی یعنی وردآورد و ایستگاه بعدی چیتگر یعنی صادقیه با تراکم مسافر روبه‌رو هستیم که بلافاصله ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تأمین شد که مسافران را از وردآورد و صادقیه جابه‌جا کردند. البته در پیک عصر تمرکزمان در ایستگاه صادقیه بود و با هماهنگی شهرداری کرج ۵۰ دستگاه از آنها اتوبوس گرفتیم که مجموعاً ۱۵۵ اتوبوس بین ایستگاه صادقیه و وردآورد حرکت کردند که کار بسیار بزرگی بود؛ چرا که ۶۵ هزار مسافر با سیستم اتوبوسرانی جابه‌جا شدند و کاری کم نظیر بود.

وی در تشریح حادثه گفت: در ایستگاه چیتگر دو خط اصلی و دو خط جانبی برای استقرار و مسافرگیری داریم که قطارهایی که می‌خواهند مسافرگیری کنند به این خطوط جانبی می‌آیند و خط‌های اصلی برای عبور قطار اکسپرس پیش‌بینی شده است.

شفیعی افزود: قطاری که به نظر می‌رسد مقصر اصلی بوده از کرج وارد ایستگاه چیتگر می‌شود اما از آنجایی که پیش از ورود به ایستگاه سرعت غیر مجاز داشته راهبر ، ATP را خاموش می‌کند تا ترمز اضطراری نگیرد و وارد ریل جانبی شده و مسافرگیری می‌کند و بعد از آن چراغ فرمان قطار در مقابل راهبر قرمز بوده و باید قطار متوقف می‌شد که قطار اکسپرس عبور کند اما چون ای تی پی را خاموش کرده و به سیگنال قرمز هم توجه نکرد و حتی به سوزن که در انتهای خط سایت اولویت حرکت را مشخص می‌کند بی توجهی کرده، وارد خط اصلی می‌شود. اما در این میان قطار اکسپرس که ATP آن فعال بوده و راهبر حرفه‌ای داشته که از آن هم تشکر کردیم عکس‌العمل مناسب نشان داده و ۴۹۰ متر پیش از ورود به ایستگاه، ATP آن فعال شده و راهبر قطار اکسپرس تمام سیستم‌ها را فعال می‌کند به گونه‌ای که سرعتش از ۷۰ کیلومتر به ۲۰ کیلومتر می‌رسد و به همین دلیل شدت برخورد بالا نبود و لوکوموتیو اکسپرس از ریل خارج و متوقف می‌شود. جالب است که یک قطار از روبه‌رو می‌آمده که با آلارم ترمز قبل از ورود به ایستگاه چیتگر متوقف می‌شود.

وی با بیان اینکه کمیسیون سوانح مترو شب گذشته تشکیل جلسه داد اما هنوز به صورت صد در صد به قطعیت نرسیده‌اند گفت: البته برداشت من که حاصل اظهارات راهبر، کارشناسان فنی و صوت و فیلم است این است که عامل اصلی خطای راهبر بوده که پنج خطای سرعت غیر مجاز، قطع ATP ، توقف بی جا، بی توجهی به سوزن و بی توجهی به چراغ قرمز را هم زمان انجام داده و به نظر می‌رسد راهبر در آن لحظه از نظر روحی و جسمی هوشیاری نداشته و حداقل تمرکزی بر وظیفه خود نداشته است البته راهبر قطار ۱۸ سال سابقه داشته و با اینکه دو مورد خطا در گذشته داشته اما راهبر غیر حرفه‌ای نبود. اما تمرکز کافی نداشت.

وی افزود: البته اشکالات فنی و ضعف در سیگنالینگ و مرکز کنترل نیز وجود داشته و یکی از مشکلات ما این است که راهبر می‌تواند ATP را قطع کند البته بر اساس آئین نامه نباید این کار را انجام دهد. اما چون ضعف سیستم زیاد است در سال‌های اخیر این اتفاق بین راهبرها عرف شده و هفت مورد برخورد قطار از سال‌های ۸۰ تا ۹۶ ثبت شده که به علت قطع ATP بوده است؛ البته هشدارهایی داده شده اما توجه نشده است.

وی با بیان اینکه اشکالات فنی زیادی در سیستم سیگنالینگ است که باید اصلاح شود گفت: یکی از مشکلات ما نیز در مورد راهبردها است که باید پروتکل‌ها اصلاح شود و همچنین حفاظت فیزیکی خط پنج مترو اشکالاتی دارد و گزارشاتی مبنی بر تخریب در سال‌های اخیر وصول شده و احتمال آسیب به تجهیزات وجود دارد که برنامه‌ای برای حفاظت فیزیکی خط پنج داریم اما مشکل دیگر ما فرسودگی تجهیزات است که بارها اعلام کردیم باید قطارهایمان اورهال شود و همچنین سیستم سیگنالینگ قوی لازم است و سیستم خط پنج متعلق به ۲۰ سال پیش است و فرسودگی قطعات و ترمز باید حل شود اما متأسفانه می‌بینیم که از سال ۹۵ خرید تجهیزات نشده و انبار قطعات حساس خالی است که ما تازه سفارش‌ها را ثبت کردیم اما چند ماه طول می‌کشد که به دستمان برسد.

کد خبر 544491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.