روزهای سالم اصفهان کمتر از دیگر کلانشهرها است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هوای سالم حق طبیعی ساکنان یک شهر است پس باید راهکارهایی اندیشیده شود تا وضعیت کنونی شهر بهبود پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی امروز _شنبه، ۲۷ آذرماه_ در سومین نشست تخصصی حمل و نقل ضمن تبریک روز حمل و نقل، اظهار کرد: خوب است که موارد موجود در حوزه حمل و نقل به اهل آن سپرده شود، البته اکنون از نظر من این کار انجام شده، اما مطالعات در رابطه با آن کافی نبوده است به همین دلیل اکنون در شرایط خوبی نیستیم.

وی ادامه داد: وضعیت حمل و نقل در کشور خوب نیست و با توجه به تصمیم‌گیری‌های اشتباه در حوزه صنعت شاهد اتفاقات بد و آلودگی هوا هستیم، در حالی که هوای سالم حق طبیعی ساکنان یک شهر است پس باید راهکارهایی اندیشیده شود تا وضعیت کنونی شهر بهبود پیدا کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر روزهای سالم اصفهان کمتر از دیگر کلانشهرها است، تصریح کرد: از دهه ۴۰ و در زمان احداث ذوب آهن برای اولین بار موضوع حمل و نقل ریلی بیان و در سال‌های بعد از آن مطالعات بر روی آن انجام شد، پس از انجام این مطالعات در سال ۷۹ قطار شهری در بودجه پنج شهر قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به مطالعاتی که در سال ۹۸ انجام شد، اصفهان چهار میلیون ۲۰۰ هزار سفر داشته که قرار بود با احداث مترو ۱۳ درصد آن را به خط ریلی انتقال دهیم، پس از بهره‌برداری از خط یک مترو، مسافران آن به ۱۱۰ هزار نفر رسید، اما با شیوع بیماری کرونا این عدد کاهش پیدا کرد، اما امروزه دوباره این عدد در حال رشد است.

نورصالحی با بیان اینکه طبق مطالعات انجام شده سه خط مترو برای اصفهان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: اکنون ۲۰ ایستگاه در خط یک مترو ایجاد شده و در نظر داریم آن را به سمت شهرهای اطراف ببریم، اگر این اقدام به خوبی انجام شود، طول این خط به ۵۰ کیلومتر خواهد رسید.

هزینه‌های اجرای مترو نیازمند حمایت دولت است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه خط دو مترو حدود ۲۵.۷ کیلومتر طول دارد که از دارک زینبیه تا خمینی‌شهر ادامه پیدا می‌کند، گفت: تغییراتی در خط دو مترو انجام شد و این خط از میدان امام خمینی (ره) عبور نکرد و همین موضوع باعث شد زمان اجرای این خط طولانی شود؛ در حال حاضر ۱۳ ایستگاه خط دو اجرایی شده و تونل نیز از سمت غرب به تازگی در حال حفاری است که امیدواریم در این دوره مدیریت شهری این کار با سرعت بیشتری پیش برود.

نورصالحی با بیان اینکه هزینه‌های اجرای این پروژه زیاد و نیازمند حمایت دولت است، اظهار کرد: خط سه متروی اصفهان همچنان در اولویت کار نیست چراکه اکنون تمرکز ما بر روی خط دو است، البته پیش‌بینی‌هایی برای تراموا انجام شده، اما تاکنون عملیات اجرایی برای آن شرع نشده و تنها مطالعات آن انجام شده است.

وی ادامه داد: اگر خط یک مترو کامل شود شاهد نتایج خوبی خواهیم بود، هر چند در حال حاضر خط یک مترو نیز همچنان در سیستم برقی با مشکلاتی مواجه است، اما با توجه به افزایش قیمت‌ها ما برای اجرا کردن چنین پروژه‌هایی دچار مشکل هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر اصفهان وارد خط ریلی شده، بنابراین باید اقدامات لازم را انجام دهیم، البته در این مسیر نیازمند حمایت‌هایی هستیم چراکه تحریم‌های موجود افزایش قیمت را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه اگر کارها به خوبی پیش برود شاهد نتایج خوبی خواهیم بود و آلودگی هوا نیز کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: دولت دیگر حمایت‌های لازم را از خط مترو انجام نمی‌دهد و امروز با توجه به هزینه‌های سنگین کمر مدیریت شهری خم شده است.

نورصالحی ادامه داد: دولت باید به صورت خودکار وارد عمل شود و از چنین پروژه‌های بزرگی حمایت کند چراکه مدیریت شهری توان اجرا کار را دارد و در بخش‌های مختلف می‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه باید قطعات موجود را داخلی سازی کنیم، افزود: باید قطعات را داخلی سازی کنیم و تصمیم‌گیری‌های درستی را در این مسیر انجام دهیم؛ در حال حاضر باید سفرهای بین شهری نیز به صورت ریلی انجام شود چراکه اکنون بزرگراه‌ها از وجود خودروها اشباع شده است.

کد خبر 542751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.