بی‌دقتی مهاجمان سپاهان به روایت آمار

تیم فوتبال سپاهان اصفهان روز گذشته در روز خیلی بد و بی‌دقت مهاجمانش مقابل استقلال متحمل سومین شکست فصل خود شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاگردان محرم نویدکیا در تیم طلایی‌پوش اصفهان در حالی با ۱۹ امتیاز از ۱۰ هفته در جایگاه چهارم جدول قرار گرفته‌اند که روز گذشته در یک دیدار سخت و مهم در برابر استقلال یک بر صفر شکست خوردند و دست خالی به خانه برگشتند. سپاهان در طول ده هفته گذشته و دیدار با تیم‌های پایین و بالای جدولی نتایج سینوس‌وار و نه چندان مطمئنی کسب کرده است و تا به اینجای کار تنها موفق به زدن ۱۳ گل شده است. این در حالی است که آمار گلزنی‌شان در فصل گذشته تا هفته دهم ۱۵ گل بود!

تغییر معنادار گلزن‌های سپاهان از مهاجم به مدافع!

۱۵ گل سپاهانِ نویدکیا در ده هفته ابتدایی فصل بیستم توسط شش بازیکن متفاوت به‌ثمر رسید؛ سهم شهباززاده ۸ و محمدرضا حسینی ۳ گل بود. همچنین نژادمهدی، کیروش، رفیعی و گولسیانی هرکدام یک گل به‌ثمر رساندند. اما در این فصل ۱۳ گل سپاهان بین ۹ بازیکن تقسیم شده و دیگر بازیکنی مانند شهباززاده گلزن اول تیم به‌شمار نمی‌آید. اسماعیلی‌فر مدافع راست طلایی‌پوشان با ۳ گل، گلزن‌ترین بازیکن تیم نویدکیا است و شهباززاده با زدن ۶ گل کمتر نسبت به فصل گذشته تا به‌اینجای کار به‌همراه شهریار مغانلو در رده بعدی هستند. آن هم درحالی‌که مهاجمان سپاهان و امید اصلی گلزنی طلایی‌پوشان هستند. به علاوه نورافکن، رفیعی، گولسیانی، پورقاز، محمدرضا حسینی و سلمانی هم هرکدام یک گل زده‌اند.

بی‌دقتی مهاجمان سپاهان به روایت آمار

این آمار تا به اینجا نشان می‌دهد سپاهانی‌ها در تعدد گلزنی شاید پیشرفت کرده باشند اما دقت گلزنی بازیکنان این تیم خصوصاً در خط حمله یعنی مهاجمان و هافبک‌های تهاجمی به‌شدت کاهش پیدا کرده و اثربخشی ضربات آخر سپاهانی‌ها پایین آمده است. اگر بخواهیم گریزی به دیدارهای سپاهان در این فصل بیندازیم متوجه می‌شویم که هیچ اثری از سرحالی مهاجمان سپاهان وجود ندارد و می‌توان احساسی بودن این تیم در لیگ بیست‌ویکم را یکی از دلایل این ضعف بزرگ در راه رسیدن قهرمانی برشمرد.

دقت شوت‌های بازیکنان سپاهان، فقط ۳۰ درصد!

در این شرایط با بررسی عملکرد طلایی‌پوشان دیار زاینده‌رود به یک آمار باورنکردنی و حتی فاجعه‌بار از این تیم می‌رسیم. سپاهان برای تقویت فاز هجومی فرشاد احمدزاده در خط هافبک و شهریار مغانلو را در خط حمله به خدمت گرفت تا به سایر بازیکنان خط حمله‌اش اضافه کند و بر اساس تصورات در خط حمله آسایش را از حریفان گرفته و فرصت‌های زیادی هم ایجاد می‌کند.

اما نکته اصلی اینجاست که همه فرصت‌هایی که سپاهانی‌ها در مقابل رقیبان به‌دست می‌آوردند به‌آسانی بر باد می‌روند و حتی به قیمت یک شکست برای تیم محرم تمام می‌شود. لازم به ذکر است سپاهان در تمامی دیدارهای این فصلش حتی در بازی‌هایی که شکست خورده فرصت گلزنی بیشتری نسبت به حریفان داشته و شوت‌های بیشتری به سمت دروازه رقیبان شلیک کرده است.

بی‌دقتی مهاجمان سپاهان به روایت آمار

سپاهانی‌ها در هر بازی شوت‌های زیادی به سمت دروازه‌های تیم‌ها می‌زنند، اما نکته حائز اهمیت گم‌کردن چارچوب دروازه‌هاست، چرا که به‌طور میانگین در هر بازی ۱۴ شوت زده‌اند و تنها ۳.۳۲ شوت در چارچوب بوده است. یا به‌نوعی دیگر از ۱۴۳ شوت بازیکنان سپاهان تنها ۴۳ شوت یعنی حدوداً ۳۰ درصد با دقت زده شده و از میان همین درصد کم، فقط ۱۳ تای آن وارد دروازه حریفان شده است.

فرصت‌سوزی سپاهانی‌ها به روایت آمار

در ادامه عملکرد سپاهان در ۱۰ دیدار این فصلش را خواهید خواند که نشان‌دهنده فرصت‌سوزی بی‌شمار سپاهانی‌ها در این فصل خواهد بود:

سپاهان دو - مس رفسنجان صفر
امید گل ۱.۱۵ / ۸ شوت و ۲ شوت در چارچوب
نفت‌مسجد سلیمان صفر - سپاهان سه
امید گل ۱.۸۸ / ۱۲ شوت و ۴ شوت در چارچوب
سپاهان یک - صفر هوادار تهران
امید گل ۰.۹۷ / ۸ شوت و ۳ شوت در چارچوب
ذوب‌آهن یک - سپاهان صفر
امید گل ۱.۴۰ / ۱۲ شوت و ۲ شوت در چارچوب
سپاهان صفر - تراکتورسازی تبریز صفر
امید گل ۰.۹۷ / ۲۰ شوت و ۵ شوت در چارچوب
فجر سپاسی شیراز صفر - سپاهان دو
امید گل ۲.۰۳ / ۱۳ شوت و ۴ شوت در چارچوب
سپاهان دو - نساجی صفر
امید گل ۲.۰۸ / ۱۲ شوت و ۵ شوت در چارچوب
گل‌گهر سیرجان چهار - سپاهان دو
امید گل ۲.۱۲ / ۲۵ شوت و ۸ شوت در چارچوب
سپاهان یک - صنعت‌نفت آبادان صفر
امید گل ۲.۱۴ / ۱۹ شوت و ۹ شوت در چارچوب

بی‌دقتی مهاجمان سپاهان به روایت آمار

و در نهایت آخرین دیدار یعنی تقابل با استقلال تهران که یک عملکرد عجیبی از خود به‌جا گذاشتند و در کنار خلق موقعیت گل با امید ۱.۲۸؛ تنها یک شوت از ۱۴ شوتی که روانه دروازه استقلال کردند در چارچوب دروازه حسین حسینی قرار گرفت.

راه حل مشکل گلزنی شاگردان نویدکیا چیست؟

سپاهان در چند دیدار اخیرش خصوصاً در دو هفته اخیر فرصت‌سوزی‌های فراوانی داشته که شاید با شکست سومش در این فصل در برابر استقلال کمی به تأمل فرو برود، در روزی که سپاهان تیم بهتری بود و مالکیت بازی را در اختیار داشت تن به شکست خفیف و البته تلخ در دیداری داد که به اذعان همگان شش امتیازی بود.

مشکل عمده سپاهانی‌ها شوت‌هایی است که اکثراً در چارچوب دروازه نیستند، درحالی‌که با توجه به شوت‌زن بودن شاگردان نویدکیا اگر ضرباتشان در چارچوب دروازه‌ها جای بگیرد، احتمال گل‌شدنش خیلی زیاد است. به نظر می‌رسد تنها راه بازگشت سپاهان به جمع مدعیان اصلی و دور نشدن از راه قهرمانی، باید حفظ تمرکز و دقت بالای مهاجمان مهم‌ترین دغدغه نویدکیا و دستیارانش باشد تا معضل تبدیل نشدن توپ‌های متعدد شاگردانشان به گل حل شود؛ آن هم در روزهای پیش‌رو که سپاهان برای کسب مقام نخست در پایان نیم‌فصل اول باید برابر رقیبان سرسخت و مدعی پرسپولیس و آلومینیوم و حتی تیم سخت‌کوش فولاد بایستد. به‌علاوه اینکه آلومینیوم اراک دفاع فوق‌العاده محکمی در این فصل تشکیل داده و با حصار مطمئن خود تنها یک گل در ۹ هفته دریافت کرده است.

بی‌دقتی مهاجمان سپاهان به روایت آمار

به گزارش ایمنا، هرچند نیم‌فصل نخست معیار دقیق و کاملی برای شناخت تیم‌ها نیست و می‌توان کماکان به تیم محرم فرصت داد تا خودش را به شرایط ایده‌آل برساند و در دیدارهای باقی‌مانده خصوصاً جدال‌های بالای جدولی با خلق فرصت‌های خطرناک و استفاده حداکثری از موقعیت‌ها خیال هواداران پرشور خودش را از هر دیدار و البته برای رسیدن به مقام قهرمانی و پایان حسرت هفت ساله راحت کند.

گزارش از: علی کریمی _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 541980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.