افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو منطقی نیست

‌سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو پیش از اعلام شفاف هزینه‌های تمام شده تولید را منطقی ندانست و کاهش تولید را مهمترین دلیل افزایش بهای تمام شده خودرو در کشور عنوان کرد.

به گزارش ایمنا، «علی خضریان» امروز جمعه با انتقاد از افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو به خبرنگاران، اظهار کرد: بهای تمام شده تولید خودرو در کشور با وجود انرژی و مواد اولیه و نرخ دستمزد پایین به نرخ ریال به دلیل ضعف مدیریت، بسیار بالاست و متأسفانه هزینه ناکارآمدی مدیریتی شرکت‌های خودروسازی را مردم با خرید خودروهای گران می‌پردازند.

وی با بیان اینکه خودروسازان با ادعاهایی نظیر زیان‌ده بودن به دلیل فروش خودرو با قیمت‌های دستوری هر چند ماه یکبار درخواست افزایش می‌دهند، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به جای الزام این شرکت‌ها به اصلاح ساختار و کاهش هزینه‌های سربار، هزینه این ناکارآمدی را با افزایش قیمت خودرو تأمین می‌کند تا مسابقه افزایش قیمت بازار و کارخانه ادامه‌دار شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو پیش از اعلام شفاف هزینه‌های تمام شده تولید منطقی نیست، افزود: یکی از موضوعاتی که پیش از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو باید مدنظر قرار گیرد، روشن شدن سازوکار بهای تمام شده خودرو است به این معنا باید مشخص شود که چرا بهای تمام شده خودرو با وجود ظرفیت‌های خوب کشور بالا است.

وی ادامه داد: باید میزان تأثیرگذاری بهای قطعه، دستمزد پرسنل، هزینه‌های بالاسری و… در قیمت تمام شده به طور شفاف مشخص شود. ناکارآمدی مدیریتی و بهره‌وری پایین این صنعت و نبود رقیب دلیل اصلی تداوم گرانی خودرو است. حتی برنامه مشخصی برای افزایش تولید و مهار رشد بهای تمام شده خودرو، ارائه نمی‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه کارایی و بهره‌وری در تولید از جمله عوامل مهم در صنعت خودرو است، اضافه کرد: خودروسازان به جای آنکه به دنبال فناوری و بهره‌وری بیشتر در طول فرآیند تولید باشند بر گرانی تمرکز دارند. بر همین اساس باید با روشی منطقی و با استفاده از ظرفیت نخبگان و متخصصان بهای تمام شده خودرو در زمانبندی مشخص کاهش یابد تا به بهایی منطقی برسد و وزارت صمت باید هرچه سریع‌تر اصلاح ساختار خودروسازان را در دستورکار قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: موضوعاتی مانند فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه مطرح می‌شود و خودروسازان ادعا می‌کنند که دلالان از این اختلاف قیمتی سود می‌برند بنابراین به جای اینکه این سود نصیب سوداگران شود بهتر است با افزایش قیمت خودرو در کارخانه، تولیدکنندگان از آن منتفع شود.

خضریان ادامه داد: اختلاف قیمت ایجاد شده بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار ناشی از عرضه محدود خودروسازان است به این معنا که از آنجا که عرضه و تقاضا متناسب نیست، قیمت خودرو در بازار افزایش می‌یابد و این افزایش قیمت مجدد به بازار منتقل شده و تأثیری در ساماندهی بازار ندارد.

وی با تاکید بر اینکه کاهش تولید یکی از دلایل اصلی گرانی خودرو است، تصریح کرد: مادامی که خودروسازان تولید خود را افزایش ندهند و با برنامه‌ریزی درست به دنبال کاهش قیمت تمام شده محصولات خود نباشند، بازار خودرو ساماندهی نمی‌شود. خودرو سازان هم هر چند ماه یکبار با اکتفا به اینکه نرخ تورم رشد داشته، موافقت مسؤولان را برای افزایش قیمت خودرو جلب می‌کنند و این چرخه باطل همچنان ادامه خواهد داشت و خودروسازان در بازار انحصاری کشور محصولات خود را گران می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حمایت هوشمندانه از تولید داخل ادامه داد: افزایش مکرر قیمت خودرو در سال‌های اخیر بر بهای سایر کالاها نیز حتی اثر روانی دارد. وزیر صمت باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد زیرا در افزایش قیمت ۱۸ درصد قیمت خودرو تنها دلایل خودروسازان مبنی بر زیان دهد بودن و… مدنظر قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

کد خبر 540968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.