بورس وابسته به ارز نیمایی است

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به عوامل تأثیرگذار بر بازار بورس گفت: یکی از این عوامل، نرخ ارز است و تا زمانی که نتوان قیمت این ارز را پیش‌بینی نمود، قطعاً چشم‌انداز بازار بورس هم مشخص نخواهد بود.

شهرام معینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شرکت‌های بزرگی که در بازار بورس، فعال هستند که در زمان فعالیت‌های صادراتی و همچنین فروش داخلی محصولات خود، تحت تأثیر ارز نیمایی قرار دارند. بنابراین تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد، تأثیری در شرایط قیمتی این شرکت‌ها ندارد.

وی افزود: بر این اساس نمی‌توان انتظار داشت که به علت افزایش نرخ ارز آزاد، شاخص‌ها در بازار بورس هم افزایشی شود؛ زیرا بزرگ‌ترین این شرکت‌ها تحت تأثیر ارز نیمایی هستند که ارزی کنترل شده و در اختیار دولت است.

این اقتصاددان ادامه داد: معمولاً قیمت ارز نیمایی با تغییرات زیادی روبه‌رو نیست؛ زیرا تحت نظارت کامل دولت است. در صورتی که ارزی که در بازار آزاد عرضه می‌شود چندان در اختیار دولت قرار ندارد.

معینی افزود: در این حال یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در بازار بورس، وضعیت درآمدی این شرکت‌های بورسی است که البته درآمد آن‌ها نیز وابسته به نرخ ارز نیمایی است.

وی اظهار کرد: مورد دیگر، نرخ بهره بدون ریسک است که افزایش این نرخ بهره تضعیف کننده رشد قیمت‌ها در بازار بورس است.

این اقتصاددان در رابطه با چشم‌انداز بازار بورس گفت: در حال حاضر نمی‌شود هیچ پیش‌بینی خاصی از این بازار نه در کوتاه‌مدت و نه در بلندمدت کرد؛ زیرا همان‌گونه که اشاره شد شرایط این بازار، تحت تأثیر نرخ ارز نیمایی است و تا زمانی که نتوان قیمت این ارز را پیش‌بینی نمود قطعاً چشم‌انداز بازار بورس هم مشخص نخواهد بود.

کد خبر 540925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.