دانشگاه اراک؛ جز ۱۵۰۰ دانشگاه‌ برتر در ارزشیابی تایمز

دانشگاه اراک به عنوان دانشگاه توسعه یافته و جامع در حال حاضر دارای هشت دانشکده و تعداد بالایی رشته تحصیلی در مقاطع مختلف دارد، دانشگاه اراک در ارزشیابی تایمز در دو سال متوالی بین یک هزار و ۵۰۰ دانشگاه برتر بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانشگاه اراک، یکی از دانشگاه‌های بزرگ دولتی ایران است که در شهر اراک قرار دارد. این دانشگاه تاکنون بیش از ۴۲ هزار فارغ‌التحصیل داشته‌است. موقعیت مکانی این دانشگاه به‌گونه‌ای است که به دو دانشگاه مجزا در دو پردیس سردشت و پردیس مرکزی تقسیم شده است.

دانشکده‌های پردیس سردشت و مرکزی

دانشکده علوم پایه، دانشکده فنی‌مهندسی و دانشکده علوم ورزشی در شهرک دانشگاهی پردیس سردشت واقع شده است. دانشکده علوم انسانی، ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشکده کشاورزی و محیط‌زیست و دانشکده حقوق و علوم اقتصادی در این پردیس مرکزی قرار دارد. دانشکده هنر نیز از دانشکده‌های نوپای این دانشگاه است که هم‌اکنون در ساختمان پیشین (پروفسور حسابی) مشغول فعالیت و زیر نظر پردیس مرکزی دانشگاه است.

مدرسه عالی علوم اراک، نام قدیمی دانشگاه اراک

در سال ۱۳۵۰ شماری از استادان دانشگاه تهران و دانشسرای عالی سابق، مقدمات تأسیس یک مؤسسه آموزش عالی خصوصی را در اراک ایجاد کردند و در مهرماه همان سال، فعالیت این واحد آموزشی در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی با پذیرش ۴۸۰ دانشجو با نام «مدرسه عالی مرجان» در محلی استیجاری آغاز شد. این مؤسسه در پایان سال ۱۳۵۱ با نام «مدرسه عالی علوم اراک» وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران و با مدیریت دولتی و با افزودن رشته ریاضی به فعالیت خود ادامه داد. در آذرماه سال ۱۳۶۸ این مؤسسه به‌طور مستقل و با عنوان «دانشگاه تربیت معلم اراک» فعالیت خود را شروع کرد.

این دانشگاه در سال ۱۳۷۰ در رشته علوم تربیتی با گرایش تکنولوژی آموزشی و در رشته دبیری الهیات و معارف اسلامی و همچنین در سال ۱۳۷۱ و ۱۳۷۳ به ترتیب زبان انگلیسی و رشته‌های دبیری ادبیات عرب و تربیت‌بدنی اقدام به پذیرش دانشجو کرد.

در سال ۱۳۷۵ نام دانشگاه با تصویب طرح جامع، از تربیت معلم اراک به دانشگاه اراک تغییر یافت. طرح جامع دانشگاه اراک با مساحت ۳۸۲ هکتار شامل پنج دانشکده علوم پایه، ادبیات و علوم انسانی، کشاورزی و منابع طبیعی و فنی و مهندسی ادامه یافت و همچنین امکانات جانبی شامل سالن ورزشی، سلف سرویس، مسجد، فضای سبز و در حال حاضر دانشکده‌های علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم ورزشی در این شهرک فعال است.

دانشگاه اراک دانشگاهی توسعه یافته و جامع

دانشگاه اراک به عنوان دانشگاه توسعه یافته و جامع در حال حاضر دارای هشت دانشکده و تعداد بالایی رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری است و به صورت روزانه و شبانه نسبت به تربیت دانشجویان و تأمین نیروی انسانی متعهد و متخصص برای اداره و توسعه ایران اقدام می‌کند. از مهرماه ۱۳۹۱ دانشکده فنی مهندسی محلات زیر نظر دانشگاه اراک در سه رشته مهندسی علوم رایانه، مهندسی نرم‌افزار و مهندسی صنایع دانشجو می‌پذیرد.

در مهر ماه سال ۱۳۹۶ با پیگیری‌های انجام شده دانشگاه اراک موفق به اخذ پذیرش دانشجو در رشته‌های حقوق، اقتصاد، فرش و در اواخر سال تحصیلی ۱۳۹۶_۹۷ دانشکده حقوق و علوم اقتصادی افتتاح شد و در مهر سال ۱۳۹۷ برای ورودی‌های جدید رشته مدیریت صنعتی هم به رشته‌های این دانشکده نوپا اضافه می‌شود. رشته‌های گرافیک، فرش و صنایع دستی هم سه رشته نوپای دانشکده هنر است که هم‌اکنون در ساختمان پیشین پروفسور حسابی روبروی پردیس مرکزی دانشگاه مشغول فعالیت است.

برگزاری آئین نکوداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس دانشگاه اراک

رئیس دانشگاه اراک از برگزاری آئین نکوداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس این دانشگاه خبر داد.

سعید حمیدی به مناسبت فرا رسیدن پنجاهمین سالگرد بنیانگذاری دانشگاه اراک، اظهار کرد: نکوداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس دانشگاه اراک شنبه _۱۳ آذرماه_ در سالن ورزشی دانشگاه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار و در این روز کتابخانه مرکزی دانشگاه اراک نیز بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر هفت هزار و ۴۰۰ دانشجو، حدود ۳۰۰ عضو هیئت علمی دائم، بیش از ۴۲ هزار فارغ‌التحصیل و ۱۵۰ رشته تحصیلی در دانشگاه وجود دارد. امسال رشته زیست فناوری، ایمنی و بهداشت محیط، بازرسی فنی، روانشناسی مثبت‌گرا، مکاترومیک و نانو فیزیک به عنوان رشته‌های بین رشته‌ای به مجموعه رشته‌های این دانشگاه اضافه شده است.

منعقد شدن هفت میلیارد تومان قرارداد پژوهشی اساتید دانشگاه با بخش‌های مختلف استان اراک

رئیس دانشگاه اراک تصریح کرد: تا ۵۰ سال قبل تأکیدات بر مباحث علمی دانشگاه‌ها بود که در این راستا ایران رتبه یک علمی از نظر مقالات علمی در منطقه و رتبه ۱۶ در تولید علم در دنیا را دارد، از حدود پنج سال پیش تاکنون آئین نامه‌های ارتقای اساتید و دانشگاه‌ها مقداری تغییر یافته به گونه‌ای که اساتید باید ۶ ماه تا یک سال در صنایع حضور داشته باشند. در سال گذشته حدود هفت میلیارد تومان قرارداد پژوهشی با بخش‌های مختلف استان منعقد شده است.

حمیدی اضافه کرد: نیازمند حمایت جدی دولت از دانشگاه‌ها برای ارتقای جدی دانشگاه‌ها هستیم؛ در هر استان یک یا دو دانشگاه با کیفیت وجود داشته باشد کافی است. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ساماندهی به جدیت باید اجرا شود تا کیفیت آموزش نیز افزایش یابد.

وی اضافه کرد: قطعاً کرونا بر تمام شئونات دانشگاه به ویژه آموزش تأثیر داشته، امید داریم از بهمن ماه با بهبود شرایط، کلاس‌ها حضوری شود؛ البته الان هم بخشی از پایه‌ها حضوری است. در سال جاری شهریه‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است.

حمیدی خاطرنشان کرد: تعداد دانشجوی کارشناسی شبانه در دانشگاه اندک است، اما از دو سال قبل اقدام به جذب دانشجوی خارجی از کشورهای همسایه کردیم که این مهم سبب کمک به درآمدهای دانشگاه شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه اراک در ارزشیابی تایمز در دو سال متوالی بین یک هزار و ۵۰۰ دانشگاه برتر بوده است، گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری دانشگاه بر تحصیلات تکمیلی است؛ آموزش عالی زمانی قدرت خواهد داشت که تعداد کثیر دانشگاه‌های خرد و کوچک، مجموعه‌های واحدی را با یکدیگر تشکیل دهد.

رئیس دانشگاه اراک تصریح کرد: در حال حاضر دو هزار و ۵۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه اراک حضور دارند و دولت در نظر دارد توسعه دانشگاه‌ها را متوقف کند، چرا که بر این باور هستیم که دوره کارشناسی آنچنان که باید اثربخشی ندارد و باید آموزش عالی قدرتمند شود.

حمیدی تصریح کرد: رصدخانه دانشگاه توسط یک خیر در دامنه کوه در حال ساخت است و تمام تجهیزات مورد نیاز در این رصدخانه ایجاد خواهد شد. انتظار ما بر این است که برای توسعه دانشگاه خیرین ورود کنند.

به گزارش ایمنا، بر اساس تحلیل‌های انجام شده این مرکز تاکنون سه هزار و ۷۲۴ مقاله علمی در نشریات و همایش‌های داخلی منتشر کرده است. دانشگاه اراک صاحب امتیاز و ناشر چهار مجله تخصصی بوده و تا کنون هفت همایش توسط دانشگاه اراک برگزار شده است. علاوه بر این تاکنون ۶ هزار و ۱۶۰ مقاله معتبر بین‌المللی نیز از این مرکز استخراج شده است. در سال ۱۴۰۰ پژوهشگران دانشگاه اراک بیشترین مقالات خود را با کلیدواژه‌های «شاخص بارش استاندارد شده (SPI)» و «شاخص سلامت پوشش گیاهی (VHI)» منتشر کردند.

کد خبر 539069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.