به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس حاج رسولیها در یک برنامه زنده رادیویی با بیان اینکه بودجه دوره ششم طبق برنامه ۲۰ سالهای که در دوره اول تهیه و در آن برآورد هزینههای جاری، خدماتی و فرایند توسعه شهر تاکید شده، تدوین میشود، اظهار کرد: تفاوت هزینهها مربوط به تورم است و پیشبینی افزایش ۲۰ درصدی هزینهها را برای سال آینده داریم، سالانه دو هزار میلیارد تومان هزینه خدماتی مانند نظافت شهر و حفظ فضای سبز میشود که با توجه به جمعیت اصفهان سرانه هر شهروند حدود یک میلیون تومان است.
وی افزود: برای تأمین درآمد توسعه شهر از جمله مترو، رسیدگی به مباحث عمرانی محلات، طرح تفصیلی و ایجاد معابر جدید و توسعه فضای سبز باید به درآمد شهروندان نگاه کرد تا بتوان اعداد مندرج در بودجه را پیشبینی کرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: عوارض نوسازی یکی از منابع درآمد پایدار است که مردم سالانه پرداخت میکنند، البته اعتبارات نوسازی به تنهایی کفایت نمیکند و بخشهای مالیات بر ارزش افزوده، پروژههای مشارکتی و عوارض تراکم ساختمانی که در قالب طرح تفصیلی است، به کسب درآمد پایدار کمک میکند.
وی با بیان اینکه اصفهان تنها کلانشهری است که از دو طبقه عوارض دریافت نمیکند و فقط از طبقه سوم تا ششم عوارض تراکم طبق فرمول طرح تفصیل دریافت میشود تا در جهت توسعه شهر استفاده شود، افزود: شهردار برای تدوین و ارسال بودجه ۱۴۰۱ با همکاری مناطق ۱۵ گانه نیازها و اعتبارات را بررسی و سپس به ستاد مرکزی ارسال میکند تا درآمدهای شهر پیشبینی و نهایتاً بودجه هر منطقه مشخص شود.
حاج رسولیها با بیان اینکه بودجه بیشتری به مناطق کم برخوردار اختصاص داده میشود، تاکید کرد: رسیدگی به مناطق محروم یکی از شعارهای محوری این دوره از شورا است. در دورههای قبل زیرساختها و ساختار این مناطق پیش بینی و سعی شده با جداسازی مناطق محروم از مناطق برخوردار شهرداری مستقلی ایجاد شود به طور مثال شهرداری منطقه ۱۴ از دل منطقه هفت مجزا شد.
وی با بیان اینکه قرار است دولت ۵۰ درصد بودجه مترو را در قالب اوراق مشارکتی در اختیار قرار دهد، افزود: مترو هزینههای بالایی دارد اما با توجه به آلودگی هوا، هرچه سریعتر باید خط دو مترو راه اندازی شود تا مردم با دسترسی آسانتر به قطار شهری، در شهر تردد کنند.
رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه گردشگری به صدور هویت تاریخی و فرهنگی اصفهان به دنیا کمک میکند و همیشه به دنبال توسعه گردشگری بودهایم چرا که اصفهان یکی از ۱۰ شهر تاریخی دنیا محسوب میشود، ادامه داد: یکی از زیرساختهای توسعه گردشگری ساخت هتل است بنابراین با تصویب شورا پروانه ساخت هتلها رایگان شده تا در کنار میزبانی از گردشگران رونق کسبوکار و افزایش اشتغال را نیز شاهد باشیم؛ همچنین هزینههایی که در هتل میشود به طور غیر مستقیم برای شهر درآمدزایی دارد.
وی با تاکید بر لزوم توسعه روابط اصفهان با شهرهای خواهرخوانده برای رونق گردشگری، افزود: در دوران پساکرونا باید رونق به شهر باز گردد که یکی از راههای آن اجرای پروژههای مشارکتی با بخش خصوصی و شهروندان اصفهانی خارج از کشور است؛ از این طریق گفته شهردار اصفهان مبنی بر اینکه " با طرح مالی جدید هیچ پروژهای به خاطر هزینه متوقف نمیشود." محقق خواهد شد.
حاج رسولیها با بیان اینکه پروژههای مشارکتی با بخش خصوصی یکی از منابع تأمین بودجه است، گفت: آکواریوم و شهر رویاها جز پروژه مشارکتی با بخش خصوصی است که برای بازگشت سرمایه چند سال در اختیار سرمایه گذار بوده و بعد از آن به شهرداری واگذار میشود.
وی با بیان اینکه مترو را میتوان با مشارکت بخش خصوصی به سرانجام رساند، افزود: با توجه به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین به دنبال راهاندازی قطار سریعالسیر اصفهان به تهران هستیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تصویب بستههای تشویقی ساخت و ساز، تسهیلگری، رفع موانع و افزایش سرعت صدور پروانه ساخت از مواردی است که برای حضور بیشتر سرمایهگذاران حوزه ساختوساز در دستور کار قرار دارد.
حاج رسولیها با بیان اینکه در ارتباط با نیازهای مردم تصمیم میگیریم، خاطر نشان کرد: رینگ چهارم یکی از پروژههای کلیدی شهر اصفهان است که با هدایت ترافیک مرکز شهر به سمت آن مشکل آلودگی هوا کاهش یافته و یکی از پروژههای اولویتدار شهر محسوب میشود.
وی با بیان اینکه ۳۷۰ موضوع در شهر وجود دارد که مدیریت شهری باید تا حد توان به آن بپردازد، ادامه داد: یکی از این موارد جمعآوری زبالههای بیمارستانی است که تمهیدات ویژهای برای آن در دستور کار قرار دارد.
نظر شما