مصرف گاز در بخش خانگی چندین برابر صنعت است

سخنگوی وزارت نفت با بیان اینکه مصرف گاز در بخش خانگی چندین برابر بخش صنعت است گفت: با این شیوه مصرف که مسرفانه بوده و در هیچ جای دنیا سابقه ندارد، منافع کشور در حال از دست رفتن است.

علی فروزنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هنوز تصمیم‌گیری قطعی برای اعمال محدودیت مصرف گاز در صنایع انجام نشده است، اظهار کرد: این موضوع در کمیته‌های تخصصی دولت در حال بررسی است و پس از تصمیم‌گیری حتماً به صنایع از جمله پتروشیمی‌ها ابلاغ می‌شود.

وی افزود: ایران سومین تولید کننده بزرگ گاز دنیا است که تمامی گاز تولید شده آن اکنون در داخل کشور مصرف می‌شود.

منافع کشور در حال از دست رفتن است

سخنگوی وزارت نفت با تاکید بر اینکه میزان صادرات گاز به کشورهای طرف قرارداد از جمله عراق، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان نسبت به میزان مصرف کنونی بسیار ناچیز است، گفت: ایران باید توجه داشته باشد کاهش صادرات به قراردادهای موجود آسیب وارد نکند، قراردادهای حوزه گاز طولانی‌مدت بوده و تعهداتی در آن آمده است که باید به آن عمل کرد.

فروزنده با بیان اینکه مصرف بخش خانگی چندین برابر بخش صنعت است اضافه کرد: البته با این شیوه مصرف که مسرفانه بوده و در هیچ جای دنیا سابقه ندارد، منافع کشور در حال از دست رفتن است.

وی در ادامه گفت: پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تولیدکننده مازوت بوده و آن را مصرف نمی‌کنند.

به گزارش ایمنا، بر اساس اعلام مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با توجه به موج جدید سرما که اواخر هفته گذشته وارد کشور شد و بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش مصرف را در پی داشت (افزایش مصرف به ۳۸۰ میلیون مترمکعب در روز)، در حال حاضر با مصرف بیش از حد گاز در بخش خانگی مواجه هستیم.

به گفته وی ایرانی‌ها نسبت به استاندارد جهانی (مثلاً در مقایسه با اروپا که به لحاظ جمعیتی با ما تقریباً یکی هستند)، سه برابر بیشتر از اروپایی‌ها، چه در بخش گاز و چه در بخش برق انرژی مصرف می‌کنند و در واقع، کل تراز انرژی ما تفاوت چشمگیری با کشورهای پیشرفته دنیا دارد.

کد خبر 534041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.