بیانیه مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان درباره حاشیه نشست «شهر اسلامی»

مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان به حاشیه اخیر فضای مجازی درخصوص نخستین نشست هم‌اندیشی این مرکز واکنش نشان داده و بیانیه کرد.

به گزارش ایمنا، در متن این بیانیه آمده است:

"چنانچه شهروندان فهیم اصفهان استحضار دارند، نخستین نشست هم‌اندیشی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در روز ۱۲ مهر با موضوع محوری «شهر اسلامی» برگزار و با واکنش‌های مختلفی مواجه شد. مرکز پژوهش‌ها ضمن تقدیر از توجه و پرداخت گسترده حقیقی و مجازی به مباحث این نشست، ذکر برخی نکات را درباره حواشی ایجادشده الزامی می‌داند:

۱. همواره از سوی اکثر صاحب‎نظران کمبود گفت‌وگو به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات کشور مطرح شده و می‌شود. هدف مرکز از برگزاری این جلسات نیز ایجاد بستری برای گفت‌وگو بوده است. در بیان اهتمام مدیریت شهری جدید به گفت‌وگو همین بس که شخص شهردار، رئیس شورا و ۴ عضو دیگر شورا در این جلسه حضور داشته‌اند.

۲. بدیهی است نظراتی که در جلسات بحث و بررسی تخصصی مطرح می‌شوند، نظر رسمی نهاد برگزارکننده نیستند. برای اظهار نظر نهادهای رسمی، درگاه‌های رسمی تعریف‌شده وجود دارند. صحبت‌های مهمان محترم جلسه با عبارت «مطالبه ما این است» آغاز می‌شود. همین عبارت به خوبی نشان می‌دهد که نظرات مطرح‌شده، مطالبه یک فرد صاحب‌نظر در حوزه شهر اسلامی است، نه بیانیه رسمی مرکز پژوهش‌های شورا. در این مورد، ما نمایندگان مردم شریف اصفهان در شورای شهر خود را پاسخگوی شهروندان می‌دانیم و در مقام مطالبه نیستیم، مگر برای استیفای حقوق مردم اصفهان از نهادهای بالادستی.

3. توجه به مباحث جلسه به خوبی نشان می‌دهد که اکثر نقدهای مطرح‌شده مستقیما متوجه دستگاه مدیریت شهری بوده‌اند: «نقد برنامه‌ریزی حمل‌ونقل بر اساس TOD»، «نقد باغ گل‌ها به عنوان الگوی تفریح»، «نقد فضای تخصیصی اندک به حیاط در خانه‌ها»، «تقلید اصفهان از یونسکو در حوزه میراث فرهنگی» و ... . در واقع جز دو نقد مشخص به «کارخانه‌های بزرگ» و «سیتی‌سنترها» تمامی نقدها متوجه برگزارکنندگان جلسه بوده است. از آنجا که شورای شهر اصفهان بسترسازی برای گفت‌وگو را ضروری می‌داند، نه تنها از نقدها بر نیاشفتیم، بلکه سعی می‌کنیم از آن که «عیوب ما را به ما هدیه کند»، استقبال کنیم. در این مورد، به نظر می‌رسد نیازمند ارتقای فرهنگ نقدپذیری هم در ما خادمان مردم و هم در سایر اقشار هستیم.

۴. این گفت‌وگوی نخست، آغاز یک فرایند است. علت انتخاب موضوع «شهر اسلامی» برای اولین جلسه نیز تأکید و هدف‌گذاری دوره ششم شورا و شهرداری در ارتباط با این انگاره بوده و به فراخور موضوع، مهمانان متخصص دعوت شده‌اند. مرکز پژوهش‌ها این نوید را به شهروندان اصفهان می‌دهد که این گفت‌وگوها را با حضور صداهای مختلف از میان اقشار گوناگون مردم و متخصصان برگزار نماید تا شائبه تک‌صدایی و تمرکز بر نظریات یک نگرش خاص از میان برداشته شود. باور داریم که ایران و اصفهان امروز نیازمند گفت‌وگو برای نزدیک‌ترشدن ذهنیت‌هایی است که در نبود گفت‌وگو، بسیار دورتر از آنچه در واقع هستند، به نظر می‌رسند.

پیشاپیش از سعه صدر همه گروه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … که ممکن است مدعوین یا نظرات مطرح‌شده در جلسات با نگرش آن‌ها زاویه داشته باشد، سپاس‌گزاریم."

کد خبر 532813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.