اثرات کرونا بر نرخ مصرف مواد مخدر میان نوجوانان و خانواده‌ها

شیوع بیماری کووید-۱۹ بسیاری از جنبه‌های زندگی بشر را تحت تاثیر قرارداد با این حال، افزایش گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر و داروهای روان‌گردان بیش از همه نگرانی خانواده‌ها را در پی داشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان ظهور ویروس کرونا تا به امروز، تحقیقات گسترده‌ای در زمینه تغییر نرخ مصرف مواد مخدر در میان گروه‌های سنی مختلف انجام شده که اغلب آن‌ها نیز نتایج مشابهی را آشکار کرده است. طبق تحقیقاتی که روی هفت هزار و ۸۰۰ نوجوان بین ۱۰ تا ۱۴ سال آمریکایی در ماه‌های بین سپتامبر ۲۰۱۹ تا اوت ۲۰۲۰ انجام شد، نرخ مصرف مواد مخدر بین جوانان تغییر قابل توجهی را تجربه نکرد و این در حالی بود که محققان از افزایش نسبی گرایش این گروه‌های سنی آسیب‌پذیر به اعتیاد طی ماه‌های بعدی و در پی پیامدهای بعدی کرونا بر زندگی آنان خبر دادند. تحقیقات مشابهی که روی جوانان کانادایی انجام شد نیز نتایجی هم‌سو با تحقیقات انجام شده در آمریکا را به تصویر کشید؛ در میان تمام گروه‌های سنی، جوانان بیشترین آسیب‌های مربوط به انزوا، افسردگی و نگرانی را تجربه کردند که همین امر باعث جذب شدن هر چه بیشتر آن‌ها به مصرف مواد نیکوتین دار شد.

نرخ اعتیاد در میان جوانان آمریکایی

طبق تحقیقات انجام شده در مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا (به اختصار NIH) که بزرگترین پژوهش مربوط به توسعه ذهن و سلامت کودکان تا کنون در کشور بود، طی یک سال اخیر، فشارهای روانی وارده بر بزرگسالان آمریکایی به حدی زیاد بود که گویی این افراد در بازه زمانی بین دوران کودکی و بزرگسالی خود متزلزل مانده بودند و لحظاتی سرشار از نگرانی و آشفتگی را پشت سر می‌گذاشتند. محققان سپس به مقایسه میزان مصرف مواد مخدر و داروهای ضدافسردگی میان افرادی پرداختند که طی دوران کرونا با بیشترین اضطراب مواجه شده بودند. البته این تحقیقات در حالی انجام شد که نتیجه مطالعات قبلی حاکی از نبود تغییر قابل توجه در مصرف مواد مخدر میان جوانان آمریکایی طی ۶ ماه اول انتشار کرونا بود و حتی در بسیاری از شهرهای کشور از کاهش اعتیاد جوانان به واسطه محدود شدن آن‌ها در خانه‌هایشان خبر می‌داد.

محققان آمریکایی برای دست یافتن به نتایج دقیق‌تر در خصوص تغییر نرخ اعتیاد و مصرف مواد مخدر در سه مرحله جدا از هم در ماه‌های مه، ژوئن و اوت ۲۰۲۰ تعداد هفت هزار و ۸۰۰ نوجوان بین ۱۰ تا ۱۴ ساله و همچنین خانواده‌های آن‌ها را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج این مطالعات در گروه‌های مختلف سنی و بسته به میزان نگرانی آن‌ها از کرونا نرخ مصرف مواد مخدر و دارهای ضد افسردگی را به طور متفاوتی تحت تأثیر قرار داده بود. در واقع، نوجوانان بین ۱۰ تا ۱۴ ساله با کمترین هراس از آلوده شدن به کرونا نه تنها طی دوران قرنطینه مصرف مواد مخدر یا الکل را افزایش نداده بودند حتی مصرف این مواد را به علت ماندن در خانه و دوری از دوستان کاهش نیز داده بودند. این در حالی بود که سایر جوانانی که به ادعای خود به وسیله مواد مخدر یا داروهای ضدافسردگی می‌توانستند از نگرانی‌های شدید خود در این دوران بکاهند، دو تا چهار برابر بیش از گذشته به مصرف مواد مخدر و سایر مواد مشابه روی آورده بودند. در این میان، حدود هشت درصد بزرگسالان مورد مطالعه در پژوهش فوق از عدم مصرف هیچ گونه مواد مخدر در ۳۰ روز گذشته خبر داده بودند.

اگرچه در بسیاری از موارد مردم آمریکا مقدار مصرف مواد مخدر یا داروهای ضد افسردگی خود را افزایش نداده بودند با این حال، تغییر نوع ماده یا داروی مصرفی طی دوران کرونا باعث شگفتی محققان شد. به عنوان مثال، بسیاری از جوانان مصرف الکل را طی پاندمی کرونا به طور قابل توجهی کاهش داده و به جایگزین کردن مواد نیکوتین دار یا مواد مخدر قاچاقی در ۳۰ روز گذشته پرداخته بودند حال آنکه بسیاری نیز از عدم مصرف این مواد طی دوران مربوط به مراحل دوم و سوم تحقیقات خبر داده بودند.

به طور کلی نتیجه تحقیقات نشان داد که جوانانی از خانواده‌های آسیب‌پذیر که از کمترین حمایت برخوردار بودند طی پاندمی کرونا مصرف مواد مخدر خود را افزایش دادند حال آنکه نرخ اعتیاد در سایر خانواده‌هایی که فرزندان خود را در دوران قرنطینه از حمایت خود برخوردار می‌کردند به طور قابل توجهی کاهش را تجربه کرده بود. از سوی دیگر، تغییر میزان درآمد خانواده‌ها نیز نقش مهمی در نرخ اعتیاد جوانان ایفا می‌کرد به این صورت که جوانان در خانواده‌هایی با بیشترین آسیب‌پذیری اقتصادی از کرونا، بیش از سایر افراد هم سن خود به مصرف مواد مخدر کشیده می‌شدند و جالب اینکه نگرانی‌های روانی و آشفتگی‌های مالی خود را بهانه‌ای برای جذب شدن به سمت اعتیاد می‌دانستند.

اثرات کرونا بر مصرف مواد مخدر میان جوانان کانادایی

در مطالعات دیگری که توسط گروهی از محققان کانادا انجام شد، دوری جوانان از انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود نظیر ورزش باعث ایجاد تنش‌های روحی زیادی میان آنان شده و همین امر این گروه آسیب‌پذیر را به جایگزینی مصرف مواد مخدر و روان‌گردان سوق داده بود. البته به ادعای این پژوهشگران، مصرف بسیاری از مواد مخدر میان جوانان کشور طی پاندمی کرونا با کاهش مواجه شده اما نرخ اعتیاد میان آنان افزایش یافته بود چرا که این افراد، مصرف موادی مانند حشیش و الکل را بهانه‌ای برای رهایی از نگرانی‌های دوران کرونا فرض می‌کردند. در این بحبوحه، حدود ۴۹ درصد از جوانان به مصرف مواد مخدر در تنهایی خود می‌پرداختند حال آنکه ۶. ۳۱ درصد نیز در همان دوران قرنطینه با دوستان خود در یک مکان به صورت پنهانی گرد هم می‌آمدند و موادی نظیر حشیش و الکل را در کنار یکدیگر مورد مصرف قرار می‌دادند.

کد خبر 532084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.