به گزارش ایمنا، مرتضی ضامنی اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه با سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر بهروزرسانی لیست بیمه رانندگان تاکسی، قرار بود افراد غیر راننده تاکسی از لیست حذف و رانندگان واقعی جایگزین شوند، اما این اقدامی انجام نشده است.
وی افزود: بیمه تأمین اجتماعی به عنوان یکی از خدمات دولتی که برای تاکسیرانان در نظر گرفته شده چندسالی هست که جاری است، اما بسیاری از این رانندگان از این خدمات بهره مند نمیشوند و این یکی از دغدغههای تاکسیرانان است، طبق قانون هدفمندی یارانهها در سال ۱۳۸۶ تاکسیرانان نیز مشمول بیمه تأمین اجتماعی شدند و مقرر شد اعتبار این موضوع از منبع درآمدهای هدفمندی یارانهها تأمین شود که متأسفانه هم اکنون ۵۰ درصد این قشر بیمه نیستند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی نام حدود ۴۷۰ هزار نفر به عنوان راننده در لیست بیمه ثبت شده و این در حالیست که بر اساس پایش های انجام شده نام ۵۰ درصد این افراد در هیچیک از بانکهای اطلاعاتی مرجع که رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی را ثبت میکنند به ثبت نرسیده و این افراد همچنان از یارانه اختصاص یافته استفاده میکنند.
ضامنی ادامه داد: باید این افراد از فهرست بیمه خارج شوند و به جای آنها افراد جدید که راننده واقعی و دارای پروانه فعالیت در حوزه حمل و نقل شهری هستند، جایگزین و ثبت شوند.
وی تصریح کرد: بر اساس قانون باید همه رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند که ۵۰ درصد از این بیمه از طریق یارانههای دولتی و بقیه آن توسط خود راننده پرداخت میشود تا بتواند از مزایای تأمین اجتماعی برخوردار شوند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور اضافه کرد: در سال ۱۳۹۲ سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد به علت اینکه تعداد افراد بیشتر از سقف اعتبار تخصیصی دولت شده است لیست رانندگان فریز شده و دیگر امکان به روز رسانی آن را ایجاد نکرد. در اواخر سال ۱۳۹۸ بر اساس پیگیریهای انجام شده از سوی اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور مقرر شد سازمان تأمین اجتماعی فهرستی از رانندگان را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم بررسی کنیم که وضعیت چگونه است.
ضامنی گفت: در نهایت یک فهرست ۴۷۰ هزار نفری در اختیار مجموعه وزارت کشور قرار داده شد؛ این فهرست با بانکهای اطلاعاتی رانندگان فعال در حمل و نقل عمومی در وزارت کشور در بخشهای مختلف چه زیرمجموعه صنف و چه شهرداریها و همه ناوگانی که فعال هستند و از سوخت یارانهای استفاده میکنند مقایسه شد که ۵۰ درصد لیستی که سازمان تأمین اجتماعی در اختیار قرار داده بود در هیچیک از بانکهای اطلاعاتی مرجع حوزه حمل و نقل نبودند.
وی تاکید کرد: به این ترتیب میتوان گفت این تعداد افراد یا از ابتدا اشتباهی با عنوان راننده بیمه شدهاند و اصلاً راننده نبودند یا از سال ۱۳۹۲ تاکنون از حوزه حمل و نقل خارج شدهاند، این در حالی است که تعدادی راننده داریم که به علت این مشکل در این سالها امکان اینکه بیمه شوند را نداشتهاند، بنابراین از طریق وزارت کشور، موضوع را از سازمان تأمین اجتماعی پیگیر شدیم تا بتوانیم با ایجاد فرایند حذف و اضافه شرایطی را ایجاد کنیم تا افرادی که در حال حاضر بیمه هستند، اما راننده نیستند و به نوعی ذیحق استفاده از این یارانه دولتی نیستند را حذف کنیم و به ازای آن رانندگان فعال که در حال حاضر در حوزه حمل و نقل عمومی فعالیت میکنند را بیمه کنیم.
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور افزود: سال گذشته با هماهنگی که انجام شد مقرر بود در طرحی پایلوت اطلاعات هفت هزار راننده واجد شرایط را در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دهیم تا جایگزین لیست حذفی شوند که برای تحقق این مسئله تفاهم نامهای میان سازمان تأمین اجتماعی و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور منعقد شد، اما متأسفانه سازمان تأمین اجتماعی کار را به مرحله اجرا نرساند و بهانههایی همچون اخذ مجوز از سازمان هدفمندی یارانهها و… را مطرح کرد، از این رو کار تاکنون به طول انجامیده و فرایند اجرایی آغاز نشده، این در حالیست که اجرای این طرح هیچ بار مالی جدیدی برای دولت به همراه ندارد و صرفاً با ساماندهی این بخش، تعدادی افرادی که ذیحق نیستند از لیست خارج و رانندگان فعال حوزه حمل و نقل از بیمه برخوردار میشوند و اعتبارات مورد نظر قانونگذار در مسیر اصلی خود هزینه میشود.
منبع: ایرنا
نظر شما