نقش "تخم‌مرغ" در مقابله با کرونا

یک متخصص تغذیه گفت: تخم مرغ تمام اسیدهای آمینه را دارد و به دلیل داشتن میزان پروتئین بالا نقش مؤثری در افزایش سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا و انواع بیماری‌ها خواهد داشت.

حسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص فواید تخم‌مرغ، اظهار کرد: تخم‌مرغ دارای کامل‌ترین و فراوان‌ترین پروتئین‌ها است. تخم‌مرغ دارای حداقل ۱۲ نوع ویتامین و املاح است که از جمله آن می‌توان به ویتامین‌های گروه B، A، D است.

وی ادامه داد: قابلیت جذب پروتئین تخم‌مرغ نسبت به سایر منابع پروتئینی مانند لبنیات، حبوبات و گوشت بالاتر است. تخم‌مرغ دارای سلنیوم، آهن، ید، کلسیم و فسفر است؛ کلسترول تخم‌مرغ مضر نیست و باعث افزایش چربی خون نمی‌شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه تخم مرغ به عنوان یک منبع غذایی طبیعی و کامل مطرح است، افزود: تخم‌مرغ دارای پروتئین با کیفیت بالا و دارای تمام ۹ اسید آمینه ضروری و مقدار قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. پروتئین تخم‌مرغ یک پروتئین کامل، قابل جذب و دارای بیشترین اسید آمینه‌های ضروری برای بدن است که درصد جذب بالایی دارد. پروتئین تخم مرغ هم در سفیده و هم در زرده آن وجود دارد، اما میزان پروتئین موجود در سفیده آن بیشتر از زرده است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف تخم‌مرغ در کاهش وزن مؤثر است، تصریح کرد: مصرف تخم مرغ در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و تمام بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه می‌شود. در این افراد مصرف یک تخم مرغ در روز مانعی ندارد و در بعضی موارد توصیه مصرف بیشتر هم ممکن است، انجام شود. اگرچه در بعضی شرایط باید در مصرف تخم مرغ کامل، ملاحظاتی انجام شود، اما به دلیل خواص ویژه تخم مرغ، مصرف نکردن آن می‌تواند کمبود ترکیبات ضروری مانند کولین، لوتئین و گزانتین را به همراه داشته باشد؛ پس تا جای ممکن حذف این ماده غذایی برای هیچ گروه سنی توصیه نمی‌شود.

انتظاری خاطرنشان کرد: کولین برای رشد و نمو جنین و کودک، عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه بسیار مؤثر است که به مقدار زیاد در تخم مرغ وجود دارد. لوتئین و گزانتین زرده تخم مرغ از استحاله شبکیه چشم و در نتیجه بروز نابینایی در پیری به طور بسیار مؤثر جلوگیری می‌کند.

مصرف تخم مرغ برای مقابله با کرونا توصیه می‌شود

وی با اشاره به اینکه بدن پروتئین‌ساز نیست و تنها راه تأمین پروتئین بدن از مصرف مواد غذایی مثل تخم مرغ و گوشت است، ادامه داد: همانطور که یک تخم مرغ بعد از ۲۰ روز تبدیل به جوجه می‌شود و یک جوجه پوست، کبد، کلیه و تمام اندام‌های بدن یک انسان را دارد؛ بنابراین به عنوان کامل‌ترین غذا و بهترین گزینه پروتئین‌ساز خواهد بود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: تخم مرغ تمام اسیدهای آمینه را دارد و به دلیل داشتن میزان پروتئین بالا نقش مؤثری در افزایش سیستم ایمنی، بدن را در مقابل کرونا و انواع بیماری‌ها حفظ خواهد کرد.

وی اضافه کرد: تخم‌مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های گروه به ویژه B12 است؛ اهمیت عمده‌ای در روند تبدیل هموسیستئین به مولکول‌های بی‌خطر دارد. هموسیستئین اسیدآمینه غیرپروتئینی حاوی گوگرد است و هیپرهموسیستئینمی در نبود بیماری کلیوی، نشان‌دهنده اختلال در متابولیسم اسید آمینه گوگرددار است که در اثر کمبود ویتامین‌ها (فولات، B12 و B6) یا نقص ژنتیکی به وجود می‌آید. شواهد اپیدمیولوژیکی نشان می‌دهد که هیپرهموسیستئینمی خفیف با افزایش خطر بیماری آترواسکلروز و موارد سکته مغزی ارتباط دارد.

کد خبر 527607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.