به گزارش ایمنا و به نقل از سایت شهر، علیرضا زاکانی پس از بازدید از مرکز کنترل و نظارت هوشمند و بخش نوسازی تاکسیرانی در جمع خانواده شهدای تاکسیرانی، اظهار کرد: تسلیت به خانوادههای مکرم ۵۰۰ عزیز سفر کردهای دارم که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتن، تاکسیرانان عزیزی که به واسطه بیماری منحوس کرونا جان خود را از دست دادند و به لقا الهی رسیدند.
وی افزود: برعکس همه جای دنیا که سهم تاکسی از حمل و نقل عمومی میانگین ۴ درصد را به خود اختصاص میدهد در ایران سهم تاکسی از حمل و نقل عمومی ۲۳.۸ درصد است و امروز ۷۸ هزار تاکسی داریم که ۶ هزار تاکسی از نوع ون است.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: تاکسیها به طور میانگین بعد از ۹.۴ سال دچار فرسودگی شده و نیازمند توجه و دقت هستند. بالغ بر ۹۰ هزار نفر از طریق حوزه تاکسیرانی خدمت رسانی میکنند.
زاکانی ادامه داد: به اعتقاد کارشناسان رفع مشکلات، دغدغهها و نیازها در ابعاد مختلف از جمله سلامت این ۹۰ هزار نفر از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و باید به سمتی برویم که رانندگان تاکسی دغدغه معیشت، سلامت، امنیت شغلی و… را نداشته باشد.
مشکل بیمه رانندگان تاکسی حل خواهد شد
وی گفت: هر فردی که میتواند پیشنهادی بیاورد، بسته شفاف و مشخص ارائه کند. به عنوان مثال در برنامههای ما بود که ۳ هزار نفر به بیمه تأمین اجتماعی و بخش زیادی به بیمه تکمیلی نیاز دارند که از این رو در شهرداری اهتمام داریم مشکل رانندگان را رفع کنیم.
شهردار تهران تصریح کرد: ما از ارائه بستههای تشویقی و کمک معیشتی به خانواده بزرگ تاکسیرانی حمایت کرده و در این خصوص برنامههای مهم خواهیم داشت تا وضعیت زندگی تاکسیرانان بهتر شود.
زاکانی به نوسازی ۱۰ هزار تاکسی اشاره و اضافه کرد: دستور این موضوع را خواهم داد و سهم مربوط به شهرداری را پرداخت خواهیم کرد و پیگیری میکنیم سهم سایر دستگاهها نیز دریافت شود تا این امر امسال محقق شود تا جنس دغدغه انسانی را رفع کنیم و سطح خدمات تاکسیرانی را افزایش دهیم و در شرایط بهتری قرار بگیریم.
وی تاکید کرد: به همان اندازه که خدمت رسانی را ضروری میدانیم، انتظار داریم تاکسیرانان در دو جهت ارائه خدمت داشته باشند. یکی در جهت مسافران حق جدی بر گردن ما دارند. این حق را تاکسیرانان رعایت میکنند اما این امر را تشدید کنند الگویی برای ۴۰۰ هزار تاکسی اینترنتی شوند.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: نکته دوم تعهدی نسبت به اصل شغل و صنف است. یعنی ۲۰ درصدی که وارد مدار خدمت نمیشوند اما از ظرفیتهای تاکسیرانی برخوردار میشوند باید تقلیل و به سمت صفر میل پیدا کند.
فعالیت ۳۵ هزار تاکسی با میانگین سنی ۱۰ تا ۱۵ سال
زاکانی گفت: قطعاً این امر محقق خواهد شد. امیدوارم پیش از اعمال این ویژگیها، به واسطه تعهدی که باید داشته باشند و نسبت به حمل و نقل عمومی ایفا نمیکنند، خودشان تعهدشان را ایفا کنند تا خدمت خود را در کسب تسهیل یافتهای ارائه کنیم.
وی اضافه کرد: ناوگان تاکسیرانی پس از ۹ سال و ۴ ماه فرسوده میشود و شرایطی دارند که حدود ۳۵ هزار تاکسی بین ۱۰ تا ۱۵ سال است که فعال هستند.
شهردار تهران افزود: برای ما مهم است تاکسی در چه شرایطی ارائه خدمت میکند. شرایط را باید برای راننده تسهیل کنیم تا تاکسی خود را بهروز کند و باید خدمات را طوری ارائه کنیم که به صرفه تاکسیران باشد و شهرداری بتواند ارائه خدمت را به نفع رانندگان قرار دهد.
زاکانی ادامه داد: وظیفه خود میدانم کمک کنم تا تاکسیرانی با این قدمت و خدمتگزاری رانندگانش با هوشمند سازی بتواند وارد رقابتی جدی شود و سیستمهای دیگر هم چارچوبهای منطقی ارائه خدمت را بپذیرند.
وی تاکید کرد: نمیشود پای یکی را بست و پای دیگری آزاد باشد و بگوییم با هم مسابقه بدهید. باید منطقی را در شهر حاکم کنیم تا رقابت پذیری انجام گیرد و خیر آن به مردم برسد. هوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی امری ضروری است و تا قبل از پایان سال انجام خواهد گرفت.
زاکانی با اشاره به ضرورت بهرهمندی از تاکسیهای هیبریدی، تصریح کرد: ارتقا ناوگان و استفاده از شرایطی که ناظر به هوای پاک و زیست پذیر کردن شهر تهران در مراحل بعدی است مهم بوده و در حال رایزنی هستیم تا بیش از پیش از این ظرفیت استفاده کنیم.
شهردار تهران در این جلسه دستور داد تا پایان امسال سامانه هوشمند مدیریت تاکسیرانی راه اندازی شود. بر این اساس خدمات تاکسیرانی در ابعاد مختلف ارتقا خواهد یافت.
نظر شما