BOEING؛ از یک شرکت کوچک تا کمپانی هواپیماسازی جهانی

حوزه فعالیت ابرشرکت بوئینگ محدوده گسترده‌ای از سامانه‌ها، محصولات و خدمات فضایی و تجهیزات دفاعی را در زمینه طراحی، تولید و پشتیبانی هواپیماهای تجاری، جنگنده‌ها، بمب‌افکن‌ها، موشک‌ها، فضاپیماها، ماهواره‌ها، جنگ‌افزارها و فناوری‌های مختلف نظامی و دفاعی در برمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرکت بوئینگ در صنایع هوافضا و دفاعی آمریکا به عنوان یک ابرشرکت چند ملیتی فعالیت می‌کند؛ این شرکت توسط ویلیام بوئینگ در شهر سیاتل واشنگتن و در سال ۱۹۱۶ تأسیس شد. تمرکز اصلی این شرکت در طول دهه‌های گذشته بر تولید هواپیماهای مسافربری بوده است. این ابرشرکت در سال ۱۹۹۷ با خریداری شرکت مک‌دانل داگلاس به بزرگترین شرکت هوافضای جهان تبدیل شد؛ همچنین پس از شرکت لاکهید مارتین دومین شرکت صنایع دفاعی جهان و بزرگترین صادرکننده کالا و خدمات در ایالات متحده محسوب می‌شود.

تاریخچه ابرشرکت بوئینگ

گرین وود ویلیام بوئینگ در مارس ۱۹۱۰ شرکت شرکت گرین وود تیمبر را تأسیس کرد و دو سال بعد با خرید شرکت شیب یارد مقدمات تأسیس یک کارخانه هواپیماسازی را فراهم کرد. سرانجام در ۱۵ ژوئیه ۱۹۱۶ بزرگترین شرکت هواپیماسازی کنونی با سرمایه ۱۰۰ هزار دلار تأسیس شد؛ این در حالی بود که نخستین هواپیمای تولید شده توسط این شرکت کمتر از هشت متر طول داشت و تا ارتفاع ۹۰۰ پایی پرواز می‌کرد. در سال ۱۹۱۹ نخستین هواپیمای تجاری بوئینگ به نام بوئینگ B1 به پرواز درآمد. طی دهه بعد بوئینگ درصدد تغییر استاندارد موتورهای هواپیما از سامانه خنک‌کاری با چرخه آب، به هواگرد بود و مدل E-40 را پس از اعمال این تغییرات تولید کرد.

حوزه فعالیت ابرشرکت بوئینگ

این شرکت نخستین و بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان در ساخت هواپیماهای تجاری و دومین شرکت بزرگ در ساخت سامانه‌های دفاعی جهان است. حوزه فعالیت بوئینگ محدوده گسترده‌ای از سامانه‌ها، محصولات و خدمات فضایی و تجهیزات دفاعی را در زمینه طراحی، تولید و پشتیبانی هواپیماهای تجاری، جنگنده‌ها، بمب‌افکن‌ها، موشک‌ها، فضاپیماها، ماهواره‌ها، جنگ‌افزارها و فناوری‌های مختلف نظامی و دفاعی در برمی‌گیرد. در ادامه با پنج حوزه اصلی این شرکت آشنا می‌شوید.

هواپیماهای تجاری

در این زمینه عمده‌ترین محصولات خانواده هواپیماهای مسافربری سری هفت از ۷۰۷ تا ۷۸۷ است. از حدود ۱۲ هزار هواپیمای تجاری در جهان اعم از مسافربری و ترابری ۸۵ درصد آن متعلق به شرکت امریکایی بوئینگ است.

سامانه‌های دفاعی

در این حوزه طراحی، مونتاژ، پشتیبانی سامانه‌های دفاعی و تولید انواع بالگرد و جنگنده‌های نظامی انجام می‌شود.

حوزه مهندسی، فناوری و عملیات

این گروه پشتوانه‌ای قوی برای سازمان فضایی آمریکا است که در جهت طراحی، و عملیات شاتل‌های فضایی و ایستگاه بین‌المللی فضایی فعالیت می‌کند. درواقع این حوزه از واحدهای کسب و کار پشتیبانی کرده و استراتژی رشد را در جهان با آوردن افراد، فناوری‌ها، فرآیندها و عملکرد در زمان و مکان مناسب در سطح شرکت فراهم می‌‎آورد.

سرمایه گذاری

این شرکت در جهت فراهم آوردن و تسهیل عملیات بانکی و پشتوانه واحدهای کسب و کار اصلی، در زمینه تجاری و دفاعی، تأسیس شده است.

گروه خدمات

این گروه به واحدهای کسب و کار بوئینگ امکان تمرکز بر رشد سودآور می‌دهد. تمامی خدمات زیرساختی شامل: خدمات تسهیلاتی، پرسنلی، جذب و استخدام، برنامه‌های رفاهی، ایمنی، آتش نشانی، عملیات کارگاهی، ترابری و نظیر آن توسط این گروه فراهم آورده می‌شود.

مدیریت ابرشرکت بوئینگ

در این شرکت پیشبرد عملکرد از طریق رشد و توسعه بهره‌وری و رهبری تاکید شده است؛ بنابراین رهبری و توسعه شرکت جز ارزش‌ها و فعالیت‌های اصلی محسوب می‌شود. این شرکت دارای یک مرکز رهبری است که رویکرد توسعه در آنجا مدون شده و سپس عرضه می‌شود. رویکردهایی نظیر: نهادینه‌سازی ارزش‌های بوئینگ و فرهنگ یکپارچه شرکت، تمرکز بر مهارت‌های کسب‌وکار، پشتیبانی اهداف استراتژیک کسب‌وکار از طریق آموزش، مربی‌گری و ارزیابی عملکرد، انجام اقدامات چالشی در کسب‌وکار، اخذ و تحلیل بازخورد در مرکز رهبری در این مدیریت مطرح می‌شود.

مقدار فروش ابرشرکت بوئینگ

ابرشرکت بوئینگ با فروش ۶۱.۵ میلیارد دلاری و سود ۲.۲ میلیارد دلاری سال ۲۰۰۷ را گذراند و در جایگاه ۲۸ فهرست فرچون ۵۰۰ قرار گرفت. بخش فروش هواپیماهای بوئینگ بیش از ۹۰ کشور را پوشش می‌دهد و ۷۵ درصد هواپیماهای تجاری جهان نیز توسط بوئینگ تأمین می‌گردد.

کد خبر 524790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.