تبدیل منطقه‌ای صنعتی به شهری سبز در لهستان

کراکوف یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین شهرهای لهستان و پایتخت پیشین این کشور به شمار می‌رود که در گذشته قطب صنعتی لهستان بوده است؛ به زودی منطقه‌ای صنعتی در آن به شهری سبز و چندمنظوره تبدیل می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، منطقه سبز جنوبی کراکوف که فضایی به مساحت ۷۰۰ هکتار را در بر می‌گیرد، میزبان ۱۰۰ هزار ساکن جدید خواهد بود. این شهر پایدار که در محل یکی از مناطق صنعتی قدیمی احداث می‌شود، فرصت‌های تفریحی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی بسیاری را برای ساکنان فراهم خواهد آورد. معماران از طرح پیشنهادی و بلندپروازانه خود برای ایجاد این منطقه رونمایی و آن را “Nowe Miasto” به معنای شهرک نوین نامگذاری کردند. این شهر سبز در نزدیکی فرودگاه اصلی کراکوف واقع خواهد شد و قرار است در همان ابتدا میزبان ۱۰۰ هزار ساکن جدید باشد.

پایداری یکی از اصول اساسی طراحی شهر نوین خواهد بود به این صورت که، تدابیر لازم برای افزایش تاب‌آوری شهر در مقابل تغییرات اقلیمی پیاده می‌شود. برای تحقق این هدف، فضاهای سبز به وفور در سراسر شهرک نوین گسترده می‌شود و حتی بام تمام سازه‌ها را مزارع شهری فرا می‌گیرد.

تبدیل منطقه‌ای صنعتی به شهری سبز در لهستان

منطقه‌ای که برای ایجاد شهرک نوین برگزیده شده در حال حاضر منطقه‌ای متروکه است که در زمان‌های قدیم کاربردی کاملاً صنعتی داشت. معماران پیش‌بینی کرده‌اند که نوسازی این فضا و ایجاد ساختمان‌های جدید در آن دست کم ۱۰ سال به طول می‌انجامد با این حال، شهری چند منظوره در آن احداث می‌شود. البته اقدامات اولیه برای ایجاد شهر سبز جدید کراکوف در سال ۲۰۱۸ پایه‌ریزی شد با این حال، مدیران تا چند روز اخیر از طرح خود سخنی به میان نیاوردند.

کارآفرینی، سکونت و سرگرمی در رأس برنامه‌های شهرک نوین خواهد بود که برای هر هدف سازه‌هایی با طراحی منحصر به فرد احداث خواهد شد. علاوه بر این از آنجا که شهرک نوین در یکی از حومه‌های دومین شهر بزرگ لهستان احداث می‌شود، قابلیت دسترسی به آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در این راستا، احداث زیرساخت‌های حمل و نقل نیز به خوبی مورد توجه مدیران قرار گرفته است.

از دیگر ویژگی‌های جالب شهر که آن را از سایر نقاط لهستان متمایز خواهد کرد اینکه یک دهم مساحت کل منطقه به ایجاد پارکی سبز اختصاص داده می‌شود، ضمن اینکه آسمانخراش‌هایی با ارتفاع ۱۵۰ متر میزبان ساکنان جدید خواهد بود.

تبدیل منطقه‌ای صنعتی به شهری سبز در لهستان

کد خبر 521125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.