به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا بنکدار هاشمی، امروز _پنجشنبه ۱۸ شهریورماه_ در جریان بازدید اعضای شورای شهر اصفهان از خط دو مترو اصفهان، اظهار کرد: در تعریف جدید، فازهای خط دو مترو اصفهان از سه فاز به شش فاز تغییر کرد، بر این اساس فاز اول از دارک تا لاله تعریف شده که از سال ۹۶ تا کنون ۵۰۰ میلیارد تومان در آن هزینه شده و تا کنون شهرداری نیز ۱۵۰ میلیارد تومان از آن را پرداخت کرده است، منابع این فاز به اتمام رسیده اکنون ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی در این فاز داریم.
وی افزود: فاز دوم از ایستگاه کهندژ تا خیابان خلجا تعریف شده است، هر ایستگاه یک پیمانکار جداگانه دارد، ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز برای این فاز دریافت شده است، از این مقدار ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و حدود ۵۰ میلیارد تومان نیز از منبعی دیگر در این فاز هزینه شده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: در فاز سوم از میدان امام حسین تا میدان قدس نیز قرار بوده ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شود که ۳۰۰ میلیارد تومان آن با اوراق مشارکت تأمین شده و ۱۵۰ میلیارد تومان آن تأمین و در ایستگاهها هزینه شده است.
بنکدار هاشمی اضافه کرد: برای فاز چهارم ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که ۴۳۰ میلیارد تومان توسط بانک سپه و مابقی توسط بانک شهر پرداخت میشود، اخیراً در این فاز این مبلغ پرداخت شده و در صدد بستن قرار داد هستیم. در دو ماه آینده عملیات اجرایی سه ایستگاه ابنسینا، حافظ و امام علی (ع) نیز آغاز خواهد شد.
وی تصریح کرد: فاز پنج مترو نیز دپوی خط دو است، با توجه به مشکلاتی که در تملک زمین این فاز وجود داشته، اجرای این فاز به تعویق افتاده است، در بودجه ۱۴۰۰، ۸۰۰ میلیارد تومان باید در این فاز هزینه شود، بنابراین درصددیم تملک این فاز را در سال جاری انجام دهیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: طبق برنامهریزی ها عملیات اجرایی ایستگاههای خط دو باید پیش از ورود تی بی ام انجام شود، بنابراین برای احداث این ایستگاهها مشکلات ترافیکی برای شهروندان ایجاد نمیشود، همچنین در کاهش هزینهها نیز تأثیرات بسزایی داشته است، در این راستا از ایستگاه دارک تا لاله همه ایستگاهها پیش از ورود تی بی ام آماده شده است.
هاشمی اضافه کرد: از مدیریت شهری درخواست حمایت و پیگیری مسائل قطار شهری را داریم، مجموع پیشرفت فیزیکی خط دو در دو سال و نیم اخیر تاکنون، ۳۲ درصد در بخش سازه و عمران بوده است و امیدواریم در این دوره مدیریت شهری به پایان برسد.
وی تصریح کرد: برای تجهیزات و تأسیسات خط دو نیز به صورت موازی اقدامات در حال انجام بوده و قرارداد آن با شرکت مپنا بسته شده و در صدد جذب منابع دولتی برای این بخش هستیم. به جز هزینه واگنها، خط یک حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، توسعه خط یک از ایستگاه قدس به سمت دانشگاه صنعتی نیز در دستور کار بوده و به دلیل آنکه از روی پل میگذرد به راحتی و در کوتاهترین زمان میتوان آن را عملیاتی کرد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه خط سه نیز از دروازه شیراز تا پایانه زندان تعریف شده که مطالعات اولیه آن انجام شده و میتوان آن را نیز در دستور کار قرار داد، گفت:
در فاز چهارم خط دو مترو، در طراحی اولیه احداث ایستگاه امام علی (ع) نیاز به آزادسازی ۱۰ هزار متر مربع از بافت تاریخی داشت بنابراین طراحی این فاز تغییر کرد به طوری که در ایستگاه ابنسینا و امام علی (ع) تغییرات قابل توجه انجام شد.
هاشمی اضافه کرد: هیچ چراغ راهی برای مسیر کهندژ تا خمینی شهر نداریم، ۳۰ مگاوات برق نیز برای خط دو خریداری شده که ماهانه بیش از ۷۰۰ میلیون تومان هزینه برای اقساط آن پرداخت میشود، به طور کلی حدود هشت هزار میلیارد تومان برای بخش سازه خط دو باید هزینه شود که تاکنون هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است البته این مبلغ اکنون به میزان دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد.
نظر شما