۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
بهشت رضوان در روزهای سیاه مشهد

آمار مبتلایان به کرونا در مشهد در پنجمین موج ویروس همه‌گیر به طور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است و آرامستان‌ فردوس این روزها شاهد صحنه‌های ناگواری از وداع خانواده‌ها با عزیزانشان است که ناباورانه پر کشیدند وگریه‌ها و ضجه‌هایی که این روزها بیش از همیشه به گوش می‌رسد...

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع کرونا در مشهد بیداد می‌کند. رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و نبود نظارت و رسیدگی مطلوب مسئولان، مشهد را با یک فاجعه روبرو کرده است، با وجود ممنوعیت‌ها سفرها به مشهد همچنان جریان دارد و از سویی روز به روز بر تعداد بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی اضافه می‌شود. ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده و توان کادر درمان دیگر به انتها رسیده‌ است. در کنار نیروهای کادر درمان، اما پرسنل آرامستان‌ها نیز با وضعیت وخیمی روبرو شده‌اند به طوری که طبق گفته مسئولان آرامستان از کارگران روزمزد برای تدفین و حفر قبرها استفاده می‌شود.

به گفته مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد، فوتی‌های کرونا در این شهر روزانه به مرز سه رقمی شدن رسیده و به قدری حجم فشار کاری بر پرسنل آرامستان‌ها افزایش پیدا کرده که مجبور شده‌اند از فعالیت‌های اداری بکاهند و پرسنل اداری برای کمک به عوامل آرامستان به کار گرفته شوند که در حال حاضر به دلیل افزایش چشمگیر آمار فوتی‌های کرونا در سه شیفت در حال فعالیت هستند.

بحران زمین‌گیر شدن نیروهای آرامستان‌ها

به گفته حجت الاسلام حسین مهدوی دامغانی، مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد متأسفانه آمار فوتی‌ها در این کلانشهر از مرز یکصد نفر گذشته و سه رقمی شده و افراد کمتر از ۴۰ سال در بین متوفیان دیده می‌شوند.

وی با بیان اینکه در برابر این اوضاع خطرناک پرسنل آرامستان‌ها همچنان با تمام وجود در راه انجام وظیفه جانفشانی می‌کنند، تصریح می‌کند: دیدن درد و رنج همشهریان از یک سو و فشار مضاعف کاری از سوی دیگر باعث وارد آمدن لطمات شدید روحی و جسمی بر کارکنان آرامستان‌ها شده و ادامه این شرایط باعث مختل شدن روند خدمت‌رسانی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه قدرت سرایت گونه جدید بیماری کرونا در تجمعات و دورهمی‌ها بیشتر است، از عموم شهروندان مشهدی درخواست کرد از حضور در تجمعات و مراسم‌های غیرضروری اجتناب کرده و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی مانع انتشار بیماری بین هموطنان باشند.

وی ادامه می‌دهد: طبق مصوبات ابلاغی، برگزاری مراسم در آرامستان و ورود به این مکان جهت زیارت اهل قبور در روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات رسمی ممنوع بوده و حضور خانواده متوفی جهت تدفین نیز با محدودیت تعداد روبرو است از این رو از شهروندان درخواست می‌شود به جهت حفظ سلامت خود از تجمع در آرامستان‌ها خودداری کنند.

بهشت رضوان در روزهای سیاه مشهد

حجت‌الاسلام مهدوی دامغانی با بیان اینکه در حال حاضر آرامستان بهشت رضوان چندین برابر ظرفیت خود در حال خدمت‌رسانی است، می‌گوید: در شرایط موجود بیشتر حجم و فشار کاری روی پرسنل آرامستان‌ها تحمیل شده به طوری که مجبور شدیم از حجم فعالیت‌های اداری این سازمان کاسته و پرسنل اداری نیز برای کمک به پرسنل و عوامل آرامستان‌ها بکارگیری شوند.

وی با تاکید بر اینکه در صورت پیش بینی نشدن تمهیدات لازم بزودی شاهد زمین‌گیر شدن نیروهای آرامستان‌ها خواهیم بود، تصریح می‌کند: شهر مشهد از لحاظ تعداد فوتی کرونا سه رقمی شده و در صورتی که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جدی گرفته نشود و برای کنترل وضع موجود اقدام نشود، نگران تشدید تعداد فوتی‌ها و بروز فاجعه بزرگ خواهیم بود.

با سیاه‌نمایی کاری از پیش نمی‌رود

محسن نجات، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی و سخنگوی قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا در این استان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به تأکیدات رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا نهاد جدیدی در استانداری خراسان رضوی با نام قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا راه اندازی شد تا با نگاه جدی‌تر و عملیاتی‌تر به کنترل وضعیت بحرانی شهر مشهد بپردازیم؛ البته با همان اعضای ستاد استانی کرونا و موازی با آن قرار است برای کنترل این بیماری در مشهد و استان تصمیم بگیرد.

وی با بیان اینکه قرارگاه کرونای خراسان رضوی ۲۴ ساعته و عملیاتی بوده و شرایط اضطراری استان باعث شکل گیری این قرارگاه شده است، اظهار می‌کند: کمیته‌های قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا قرار است بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به شکل ویژه‌ای نظارت کند و بیشتر از گذشته سختگیری داشته باشد.

سخنگوی قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی می‌افزاید: کمیته حمل و نقل این ستاد به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی قرار است ناظر بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در راه‌آهن، فرودگاه، پایانه‌های مسافربری و موارد دیگر بوده و بر رعایت دستور استاندار و وزیر کشور و راه مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی پروازها به مقصد مشهد نظارتی جدی داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به پیگیری‌ها و نظارت‌ها، ۳۰ درصد کاهش ترددهای شهری را شاهد بوده‌ایم همچنین با توجه به پیش رو بودن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و با توجه به شرایط بحرانی مشهد از لحاظ شیوع ویروس کرونا، مراسم‌های عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید برپا شود؛ البته از هیئت‌های عزاداری خواسته شده تا در ایستگاه‌های صلواتی مقابل هیئت‌های مذهبی نسبت به توزیع ماسک و مواد ضدعفونی اقدام کنند.

نجات تاکید می‌کند: برای برخورد با برخی کوتاهی‌ها و قصورات در شرایط فعلی نیازی به ورود ستاد ملی و تهران نخواهد بود و قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا با اختیار کامل تصمیم می‌گیرد ضمن اینکه استاندار به عنوان رئیس قرارگاه به صورت میدانی حضور دارد و تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی تصریح می‌کند: کمیته بهداشت و درمان قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا نیز با حضور نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه علوم پزشکی، فرایند واکسن و افزایش ساعت کاری مراکز ۱۶ ساعته و خدمت رسانی به بیماران را دنبال می‌کند.

سخنگوی قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی با بیان اینکه نقص نظارت‌ها جبران می‌شود، اظهار می‌کند: نظارت‌ها پیش از این دچار نقص بود و تیم‌های عملیاتی که با حضور برخی از نیروهای بسیج، داوطلبان هلال احمر، شورای اجتماعی محلات و دبیران بحران دستگاه‌های اجرایی فعال می‌شود، نظارت‌ها را به صورت محسوس و نامحسوس انجام خواهند داد، ضمن اینکه شماره تلفن ۱۱۱ هم برای گزارش‌های مردمی پیش بینی شده است.

وی در خصوص نظارت بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی، می‌گوید: حرم مطهر ساختاری به نام ستاد بحران حرم دارد که زیر نظر مدیر عالی حرم است و مقرر شده در جلسه‌ای با آنها، دغدغه‌های قرارگاه به آن‌ها اعلام شود.

بهشت رضوان در روزهای سیاه مشهد

نجات با اشاره به ممنوعیت ورود خودروها با پلاک غیربومی به مشهد، خاطرنشان می‌کند: با اختیاری که استاندار خراسان رضوی از رئیس جمهور دریافت کرده، دستور بسته شدن پنج ورودی مشهد ویژه پلاک‌های غیربومی صادر شده و این دستور در شورای تأمین تأیید و به ناجا ابلاغ شده است.

وی اظهار می‌کند: شرایط رستوران‌ها برای رعایت این موارد به صورت ویژه بررسی می‌شود تا غذا را فقط به صورت بیرون‌بر سرو کنند علاوه بر آن به شهرداری مشهد اعلام شده که رعایت شیوه نامه‌ها در پارک‌ها را مدیریت کند و از این پس سیستم هشداردهی توسط آتش نشانی و آمبولانس برای همه مردم فعال شود.

سخنگوی قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی با بیان اینکه در شرایط موجود رسانه‌ها باید به جای ایجاد هراس و وحشت در جامعه، مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشگیرانه و فاصله‌گذاری اجتماعی ترغیب کنند، زیرا با سیاه‌نمایی کاری از پیش نمی‌رود، تاکید می‌کند: در حالی که اعضا و اهالی کادر درمان خسته و فرسوده شده‌اند، رسانه‌ها می‌توانند با آرام‌سازی فضا و افکار عمومی، آگاهی‌بخشی به مردم و تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کمک حال کادر درمان باشند.

کد خبر 514641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.