قندهار در خطر سقوط

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی هفته گذشته در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی هفت روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

جمع‌آوری امضا در پارلمان عراق برای استیضاح الکاظمی

فاضل الفتلاوی، نماینده فراکسیون الفتح در پارلمان عراق اعلام کرد که این فراکسیون بیشتر امضاهای لازم برای استیضاح مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق را در جلسات آینده پارلمان جمع‌آوری کرده است.

وی افزود: تلاش برای استیضاح الکاظمی همچنان ادامه دارد و نتیجه آن پس از آغاز جلسات پارلمان در دوره آینده مشخص می‌شود.

الفتلاوی ادامه داد: الکاظمی در پرونده‌های مختلف استیضاح خواهد شد. از جمله برجسته‌ترین آنها وضعیت امنیتی متشنج و تأخیر در پرونده اخراج نیروهای آمریکا از کشور است.

افغانستان: تنگ شدن محاصره سه شهر توسط طالبان

از زمان اعلام خروج همه نیروهای خارجی تا ماه سپتامبر از افغانستان، نیروهای طالبان در مناطق روستایی به‌سرعت پیشروی کرده‌اند. بنا بر این گزارش، سرنوشت سه شهر عمده‌ای که اکنون نبرد بر سر تصرف آن‌ها جریان دارد، حیاتی خواهد بود. روشن نیست نیروهای دولت چه مدت بتوانند در برابر حملات طالبان تاب بیاورند در عین حال بیم از وقوع بحران انسانی در افغانستان بالا گرفته است.

گل احمد کمین، یک نماینده پارلمان افغانستان در گفت‌وگویی خبری مدعی شده است که «قندهار در خطر سقوط است و هزاران نفر آواره شده‌اند. اوضاع هر ساعت بدتر می‌شود و شدت نبرد در داخل شهر در ۲۰ سال گذشته سابقه نداشته است. قندهار از دید طالبان نقشی اساسی دارد زیرا آن را به عنوان پایتخت موقت خود در نظر گرفته‌اند. در صورت سقوط قندهار، پنج یا شش ولایت آن منطقه نیز از دست خواهد رفت. نیروهای آمریکا هنوز برای پشتیبانی از دولت افغانستان، از راه هوا به طالبان حمله می‌کنند.»

انهدام کاروان حامل تجهیزات تسلیحاتی آمریکا در الدیوانیه عراق

منابع خبری عراق از انهدام یک کاروان حامل تجهیزات لجستیک و تسلیحاتی متعلق به نظامیان تروریست آمریکا خبر دادند.

این کاروان آمریکایی در استان الدیوانیه واقع در جنوب عراق منهدم شده است همچنین طی گزارشات عملیات، به صورت دوگانه بوده و با بسته‌های انفجاری « EFP» انجام گرفته است.

در جریان این انفجار، خودروهای «همر» و کامیون‌های حامل سلاح‌های مهم آمریکا منهدم شده است.

عملیات الحشد الشعبی علیه مخفیگاه‌های داعش در مناطق همجوار با ایران

فرمانده عملیات الحشد الشعبی در استان دیالی عراق از انجام عملیات امنیتی منحصر به فرد و موفقیت‌آمیز خبر داد که در نتیجه آن، نیروهای الحشد به مناطق مورد استفاده بقایای داعش به عنوان مخفیگاه‌های این گروهک در شمال دیالی رسیدند.

استان دیالی در شرق عراق و همجوار با مرز ایران از زمان رژیم دیکتاتوری صدام حسین در عراق و به دنبال آن حمله آمریکا به این کشور، کانون فعالیت عناصر تروریستی بوده و الحشد الشعبی طی سال‌های اخیر، عملیات موفق بسیاری علیه آنها انجام داده است.

طالب الموسوی فرمانده عملیات الحشد الشعبی در استان دیالی در بیانیه‌ای گفت: واحدی از نیروهای الحشد الشعبی بر مبنای اطلاعاتی دقیق، یک عملیات برق آسا و سریع علیه مقرهایی در پادگان عائشه الکائن در ارتفاعات حمرین انجام داد و موفق شد به مناطقی که دشمن داعشی از آنجا به عنوان مخفیگاه‌های خود استفاده می‌کند دسترسی پیدا کند.

وی افزود: در این عملیات نیروهای الحشد الشعبی چند بمب دستی متعلق به تروریست‌ها را منفجر کردند و با وجود دمای بالا و منطقه کوهستانی ناهموار، مأموریت خود را با موفقیت انجام دادند و همچنان به تعقیب بقایای داعش ادامه خواهند داد.

افزایش تعداد جان‌باختگان آتش‌سوزی گسترده در ترکیه

تعداد جان‌باختگان آتش سوزی گسترده در ترکیه که توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور یک وضعیت فاجعه‌بار توصیف شده به شش تن افزایش یافت.

منابع آگاه اعلام کردند که مسئولین اجساد دو تن دیگر را در جریان عملیات اطفای حریق در استان آنتالیا در جنوب ترکیه پیدا کردند بدین ترتیب مجموع آمار جان‌باختگان به شش تن و زخمی‌های این حادثه به حدود ۳۰۰ تن افزایش یافت.

اردوغان امروز با بازدید هوایی از مناطق دچار آتش سوزی در منطقه ماناوگات در استان آنتالیا ضمن تاکید بر اعطای وام بدون بهره به صنعتگران و حمایت سازمان توسعه صنایع کوچک و متوسط ترکیه در مناطق با وضعیت فاجعه‌بار داده می‌شود، گفت: ساخت خانه‌ها ظرف یک ماه آینده آغاز می‌شود.

از روز ۲۸ ژوئیه _ششم مردادماه ۹۸_ آتش سوزی در مناطق جنوبی ترکیه به وقوع پیوست که تا کنون بر اساس اعلام مقام‌های ترکیه ۸۸ مورد از آنها کنترل شده است.

بیانیه کتائب حزب الله برای مبارزه با آمریکا در عراق

جنبش «کتائب حزب الله» با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که نظامیان تروریست آمریکا باید از عراق خارج شوند.

شبکه النجبا ضمن نقل این بیانیه به نقل از این جنبش گزارش داد، موضع اصولی کتائب، در مخالفت قاطع با هر گونه سلطه قدرت‌های شرور بر امکانات و توانمندی‌های ملت عراق ثابت بوده و خواهد بود.

بر اساس این بیانیه، هر اندازه فشارها و چالش‌ها بیشتر شود مانعی برای کتائب نخواهد بود.

در این بیانیه آمده است، مقاومت با تمام گروه‌هایش، همچون خاری در چشم دشمن آمریکایی خواهد بود و در نهایت آمادگی قرار دارد تا بار دیگر، آن را با شکست، مجبور به خروج از خاک خود کند.

کتائب هشدار داد اگر تروریست‌های آمریکایی از عراق خارج نشوند غافلگیری‌های بیشتری در راه خواهد بود.

در همین ارتباط، «ابوعلی العسکری» مسئول امنیتی گردان‌های حزب الله اواخر تیر ماه گذشته گفت که نباید، جنگ فرقه‌ای در عراق مجدداً آغاز شود زیرا همه در آن بازنده هستند به جز آمریکا، صهیونیست‌ها و آل‌سعود.

ابوعلی با بیان این که، دشمن جز زبان زور چیزی ندارد، خاطرنشان کرد، زمانی دشمن دست از آزار ملت عراق برمی‌دارد که جریان مقاومت، معادله بازدارندگی را تثبیت کند.

وی تأکید کرد، مقاومت توانست در چند جنگ، اراده مردم عراق را به آمریکای اشغالگر تحمیل کند.

کد خبر 511686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.