تحول‌آفرین‌ترین نوآوری‌های دنیا برای شهرها

هر روز نوآوری‌های جدیدی به شهرنشینان معرفی می‌شود و فرصت‌های بهتری در اختیار آنان قرار می‌دهد تا برای پیشرفت خود بکوشند؛ تکنولوژی امروز نسبت به دو دهه گذشته به طور قابل توجهی توسعه یافته و باعث ایجاد تحولات زیادی در شهرها شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حدود ۴۵ سال از پیدایش تلفن همراه می‌گذرد این در حالی است که برای اولین بار، حدود دو دهه پیش، بشر به طور رسمی از یک وبسایت رسمی برای امور ضروری خود بهره برد. در سال ۱۹۹۱، تلفن‌های همراه با کیفیت بسیار پایین و وزنی حدود یک کیلوگرم آن هم به تعداد بسیار کم در اختیار مردم قرار ‌گرفت اما روز به روز، این گوشی‌ها ظاهری متفاوت و قابلیت‌های بیشتری را از آن خود کرد. کسی تصور نمی‌کرد روزی برسد که تعداد تلفن‌های همراه تنها در کشوری نظیر هند بیش از واحدهای مسکونی باشد یا این که مردم بتوانند در بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار وبسایت به انجام مطالعات خود بپردازند.

بدیهی است که پیشرفت فناوری با سرعتی باورنکردنی صورت می‌گیرد و هر روز باعث ایجاد تحولاتی در شهرهای سراسر جهان می‌شود. در ادامه به معرفی بهترین نوآوری‌هایی پرداخته می‌شود که دنیای شهرنشینی را متحول کرده و حتی باعث افزایش قابل چشمگیر جمعیت شهرنشینی شده است.  

نسل پنجم شبکه تلفن همراه

در حال حاضر نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا به عبارت دیگر، نسل پنجم ارتباطات سیار سلولی با سرعت بسیار بالا در جهان ظهور پیدا کرده است که از سرعتی ۴۰ تا ۶۰ برابر بیشتر از نسل قبلی برخوردار است. پیش از این بانک جهانی چنین ارزیابی کرده بود که در صورت افزایش ۱۰ درصدی سرعت اتصالات اینترنتی، رشد اقتصاد نیز به میزان ۳. ۱ درصد افزایش می‌یابد که این امر، دموکراتیک‌سازی فناوری (امکان دسترسی افراد بیشتر به فناوری با سرعتی به مراتب بالاتر از قبل)  را در پی دارد. به ادعای مجمع جهانی اقتصاد، در جهانی که تنها ۴۰ درصد جمعیت آن به اینترنت دسترسی دارند، سود ناخالص تولید داخلی حدود یک میلیارد دلار بوده و این در حالی است که اینترنت نسل پنجم، از قابلیت ایجاد سنسورهایی کم‌هزینه برای استفاده در سازه‌ها، وسایل برقی و خودروها برخوردار است و می‌تواند در تقویت اینترنت اشیا بسیار موثر واقع شود.

امروزه بانک جهانی پروژه‌های زیادی را تحت حمایت خود درآورده است که در آن‌ها از شبکه‌های تلفن همراه برای ارائه خدمات بهره گرفته می‌شود به عنوان مثال دولت تانزانیا در پروژه  BridgeIT، محتویات آموزشی ویدوئویی را از طریق فناوری تلفن همراه در کلاس‌های درس ارائه می‌دهد که در این راستا استفاده از اینترنت نسل پنجم تحت حمایت بانک جهانی بسیار موثر واقع شده است.

تحول‌آفرین‌ترین نوآوری‌های دنیا برای شهرها

فناوری زنجیره‌های بلوکی

فناوری زنجیره‌های بلوکی یا بلاک‌چین برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ مورد استفاده قرار گرفته و شامل زنجیره‌ای از بلوک‌ها است. این نوع فناوری، سیستمی برای ثبت اطلاعات و گزارش‌های منتشر شده به حساب می‌آید که بر امنیت داده‌ها در سیستم‌های اطلاعاتی تاکید زیادی دارد و در واقع نوعی برنامه ضد هکر در نظر گرفته می‌شود. بیت کوین نخستین پول دیجیتال نامتمرکز که بدون بانک یا مسئول مرکزی به گردش می‌آید، مهم‌ترین نمونه از کاربردهای فناوری زنجیره‌های بلوکی به حساب می‌آید که از این فناوری برای ذخیره اطلاعات کاربران خود بهره می‌گیرد.

فناوری زنجیره‌های بلوکی کاربردهای مختلفی دارد و تا کنون برای اهداف متعددی نظیر بهبود وضعیت ثبت اسناد و املاک در گرجستان یا تضمین امنیت غذایی در چین، مورد استفاده قرار گرفته شده است. برنامه‌ریزان از این فناوری برای ناحیه‌بندی جامع شهرها بهره گرفته‌اند که در این راستا، ایجاد سیستم جدیدی از محرک‌ها برای افزایش تمرکز طراحان و سایر مقامات شهری بر پارامترهای مهمی نظیر پیشگیری از  جایگزینی طبقات اجتماعی در بافت شهری، ترویج تنوع و غیره موثر واقع شده است.

تحول‌آفرین‌ترین نوآوری‌های دنیا برای شهرها

هوش مصنوعی/ یادگیری ماشینی/ کلان‌داده‌ها

هوش مصنوعی به زیرمجموعه‌ای از سامانه‌های کامپیوتری اشاره دارد که می‌تواند در شرایط مختلف، رفتارهایی شبیه به انسان‌ها نظیر درک شرایط پیچیده، یادگیری و توانایی کسب دانش، شبیه‌سازی شیوه‌های استدلالی و فرآیندهای تفکری از خود نشان دهد. یادگیری ماشینی، نوعی مطالعه‌ علمی الگوریتم‌ها و مدل‌های آماری قابل استفاده در سیستم‌های کامپیوتری به حساب می‌آید که در آن، به جای استفاده از دستورالعمل‌های واضح، از الگوها و استنباط برای انجام امور بهره گرفته می‌شود در نهایت کلان داده، دارایی‌هایی مبتنی بر داده‌ها به حساب می‌آید که با شتاب بسیار زیاد و به میزان انبوه و با بهره‌گیری از روش‌های پردازشی، بهینگی پردازش پیشرفته را فراهم می‌آورند.

اگرچه هوش مصنوعی تحولات زیادی در دنیا امروز به وجود آورده است با این حال دانشمندان بزرگی مانند استیون هاوکینگ، فیزیکدان نظری و مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی انگلستان و ایلان ماسک، از مهم‌ترین شخصیت‌های جهان در حوزه فناوری، بارها از خطرات استفاده زیاد از این نوع فناوری سخن به میان آورده‌اند.

امروزه هوش مصنوعی و کلان داده به طور قابل توجهی ارائه خدمات در شهرهای داده‌محور جهان نظیر هنگ کنگ، شانگهای چین، سیدنی در استرالیا و نیویورک آمریکا را در زمینه پارک هوشمند وسایل نقلیه، نظارت بر کیفیت هوا و افزایش کارآمدی انرژی در سازه‌ها متحول کرده است. مقامات هوشی‌مین، بزرگترین شهر ویتنام، از نرم‌افزارهای تلفن همراه با داده‌های مکانی، برای ناحیه‌بندی شهر بهره گرفته‌ است به همین دلیل، توانسته‌اند شهری با بهترین طراحی در کشور  را به وجود آورند.

تحول‌آفرین‌ترین نوآوری‌های دنیا برای شهرها

کد خبر 504087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.