ردصلاحیت شورایی که به تهران چوب حراج نزد

درخواست از وزارت نفت برای توقف فعالیت پالایشگاه‌ها در مناطق مسکونی ،دو نظق پیش از دستور که به فعالیت های شورای شهر دوره پنجم اختصاص داشت و بررسی ۱۲ پرونده باغ در صحن شورای شهر بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه امروز (سه‌شنبه) شورای شهر تهران، تحت تأثیر درگذشت آیت‌الله علی‌اکبر محتشمی‌پور و رد صلاحیت اعضای شورای شهر تهران بود. تمامی اعضا سخنانشان را با گرامیداشت یاد آیت الله محتشمی‌پور آغاز و برخی نیز به روند تأیید صلاحیت‌ها انتقاد کردند.

حسن خلیل آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش ضمن بیان اینکه قرار گرفتن دو پالایشگاه، تأسیسات نفتی و مخازن گازی در محدوده جغرافیایی شهرستان ری، مشکلات متعدد ایمنی و زیست محیطی اعم از آلایندگی آب، هوا و خاک را پدید آورده است گفت: از وزارت نفت می‌خواهم توسعه در آن منطقه برای فعالیت صنایع پرخطر اینچنینی را متوقف کند و برای انتقال این صنایع به خارج از محیط‌های مسکونی تدابیری بیاندیشد، همچنین سازمان محیط زیست بر فعالیت این صنایع و نصب فیلترهای ویژه اقدام کند و گزارشات لازم را به مسئولان ارائه دهد.

وی ضمن گلایه‌مندی از هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی که برگرفته از نمایندگان مردم است، اضافه کرد: طی چهار سال گذشته از آقایان آرش حسینی میلانی، حجت نظری و زهرا نژادبهرام و زهرا صدراعظم نوری که صلاحیتشان مورد تردید قرار گرفته است، جز پاکی، صداقت و مردم دوستی ندیدم و با تلاش خود در راستای حفظ حقوق شهروندان و ارتقا کیفیت شورا گام برداشتند، لذا ناسپاسی است اگر صلاحیتشات در عضویت در شوراها مورد تأیید قرار نگیرد.

در این جلسه زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور با بیان اینکه "جمهوری یعنی رأی مردم و نهاد مردم و میزان رأی ملت است " سخنانش را آغاز کرد و ادامه داد: این کلام‌های ارزنده و قابل تأمل از امام راحل است. در ایام متعلق به امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، لازم است بار دیگر نگاه امام به مردم را بازخوانی کنیم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اصلاح و اصلح گری جز از طریق صندوق رأی حاصل نمی‌شود تاکید کرد: صندوق رأی مامن و فرصت اصلاح است. هر چند نمایندگان واقعی نظرها و دیدگاه‌های مختلف نتوانند دران حضور یابند اما باید امد و صندوق را به نام جمهور مزین کرد.

نژادبهرام خاطرنشان کرد: در این فضای سرد که ناشی از فشار بحران‌های اقتصادی، بیماری عالمگیر کرونا، و بیکاری است و مردم ایران بیش از هر چیز نیازمند امید و چشم‌اندازهای بهتر فردا هستند، هرچند برخی سازو کارهای انتخاباتی با ابزار نظارت استصوابی در مجلس و ریاست جمهوری امکان حضور را محدود ساخته‌اند، اما به یاد بیاوریم که آنچه انقلاب را پیروز کرد مردم بودند و آنچه جنگ را به سرانجام رسانید مردم بودند و آنچه ما را از در بحران طاقت فرسای کرونا روبه جلو حرکت می‌دهد، مردم هستند.

نژادبهرام همچنین از شهروندان تهرانی خواست تا به مناسب سازی ۵۰۰ کیلومتر معبر پیاده رو بیندیشند و ادامه داد: بیایید به حمایت از دستفروشان و ایجاد سامانه ساماندهی و حمایت از آن‌ها در ایام کرونا بیندیشیم، به دو هزار پروژه خردمقیاس در سطح محلات بیندیشیم، به حذف امضاهای طلایی با ساماندهی شوراهای معماری و کمیسون‌های داخلی مناطق بیندیشیم، به حمایت از حق شهروندان و جلوگیری از زیاده خواهی نهادهای مختلف پیرامون دانشگاه تهران بیندیشیم، به باغ‌راه ۹ کیلومتری به مساحت ۵۰ کیلومتر مربع در عمق بافت‌های فرسوده و کم برخوردار مناطق ۱۷ و ۱۸ بیندیشیم، به شهرسازی متکی بر حق شهر و حق شهروند بیندیشیم که این مدیریت شهری ان را فراهم کرد.

الهام فخاری عضو شورای شهر تهران هم طی نطقی با بیان اینکه ما در این چهار سال سپری شده بر سرمایه‌های شهر چوب حراج نزدیم و شهر را قفسی خوش رنگ و لعاب و با ویترینی دلبرانه اما درونی جانکاهانه ندیدیم. حرمت حریم پایتخت را پاس داشتیم و با نگاهی برابرجویانه به مصاف چالش‌های شهری رفتیم که سخت قیافه و نامتوازن در چند دهه قد برافراشته و به اذعان همگان آنچه که از گستره فرهنگی و تاریخی و تمدنی خود انتظار می‌رفته نبوده است.

وی افزود: ما عزم جزم کرده‌ایم که محذوفان چند دهه‌ای این شهر را گرامی داشته و در عرصه مدیریت شهری آنان را ببینیم.

فخاری ادامه داد: در عرصه مناسب‌سازی، به حقوق همه شهروندان از جمله کودکان، سالمندان و توان‌یابان توجه داشتیم و در صورت ادامه راه، در سال‌های آینده باقی معابر شهری نیز مناسب‌سازی خواهد شد.

فخاری افزود: در شهری که هر بارشی تبدیل به سیل و سیلاب می‌شد، در اوج بارش‌های بی‌سابقه کشور، نگذاشتیم آب در دل شهروندان تهرانی تکان بخورد. تجاوز به حریم عمومی و فروش سرمایه‌های تاریخی شهر نه یک رویه مذموم که مورد اعتبار و افتخار در مدیریت شهری بود و ما با همه سختی و با فشار بدهی و فقدان درآمدها و کمبود منابع هیچ‌گاه به شهر دست درازی نکردیم، خانه موزه‌های تاریخی تهران را نه برای دوستان‌مان که برای شهر حفظ کردیم و درهای آن را پس از مرمت به روی شهروندان گشودیم.

فخاری خاطرنشان کرد: به حد وسع و توان با نهایت تلاش و علیرغم همه فشارها بسیاری از آنچه در شهر به غیر و به ناروا واگذار شده بود به صحن و سرای شهر بازگردانیم و حلقه خاص خواران را در هم شکستیم.

همچنین اعضای شورا به بررسی چند مورد پرونده پلاک ثبتی باغات پرداختند.

در جریان بررسی یکی از پلاک ثبتی به مساحت سه هزار و ۱۴۳ متر در زعفرانیه انتهای آصف واقع در منطقه یک تهران محمد سالاری، عضو شورا گفت: این پلاک یک قطعه زمین با کاربری قدیم مسکونی و کاربری فعلی مسکونی است و کمیسیون ماده ۷ در سال ۹۳ اعلام کرده است که باغ است. در تاریخ ۳ فروردین ۹۹ گفتند ملک با داشتن ۷۳ درخت خشک، سبز و کسر شرایط احراز باغ را دارد.

وی افزود: حدنصاب درختان باید ۱۲۵ اصله باشد. این ملک همچنین دارای پروانه ساختمانی صادره اردیبهشت ۹۴ بر اساس مصوبه برج باغ و گواهی ساختمانی مبنی بر ۵ طبقه زیر زمین و ۱۰ طبقه روی همکف است. نظر کمیسیون معماری و شهرسازی بر باغ بودن است. باغ بودن این پلاک ثبتی رأی گیری شد و با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.

محمد سالاری خاطرنشان کرد: هفتمین دستور قطعه زمینی به مساحت ۸۵۵ متر در خیابان شقایق واقع در منطقه پنج است که در سند آن عبارت «یک قطعه زمین» آمده است و کاربری قدیم آن آموزشی بوده و کمیسیون ماده هفت در سال ۹۴ آن را بخاطر درخت کاشتن ۹۶ اصله نهال توسط شهرداری آن را باغ نشمرده است.

سالاری ادامه داد: در حال حاضر درختان موجود ۱۵ اصله نهال هستند و تعداد ۸۱ اصله نهال کسر شده است و خود شهرداری درختان را قطع کرده است. لذا این ملک باغ نیست.

زهرا صدراعظم نوری متذکر شد: به نظرم نیاز نیست برخی از این پرونده‌ها به صحن ارجاع شود چون بنا ساخته شده و کار از کار گذشته است و این پرونده نیز از این نوع پرونده‌هاست. رأی قبلی شورا آن را فضای سبز خوانده است و ما باید همین را تاکید کنیم.

وی افزود: ما می‌توانیم آن را غیرباغ محسوب کنیم، اما برای حفظ فضای سبز بهتر است رأی قبلی شورا را تأیید کنیم.

نظر کمیسیون مبنی بر باغ بودن به رأی گذاشته شد و با ۱۱ رأی به تصویب رسید.

کد خبر 499343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.