به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از اعمال دور سوم تحریمهای اقتصادی یکجانبه از سوی آمریکا علیه ایران، تعدادی از برندهای شاخص خارجی که تا پیش از این به عنوان پرطرفدارترین برندهای بازار لوازم خانگی ایران شناخته میشدند برای در امان ماندن از تبعات تحریمهای آمریکا، از بازار لوازم خانگی ایران که بر اساس آمارها یک بازار مهم و راهبردی برای آنها محسوب میشد، خارج شدند.
بسیاری از فعالان اقتصادی و صاحبان واحدهای صنفی فروش لوازم خانگی پس از خروج این برندها از بازار کشور، تصور میکردند که صنعت لوازم خانگی ایران ظرفیت پاسخگویی به نیاز مشتریان داخلی را ندارد و البته این تصور نیز تا حد زیادی قابل پیشبینی بود زیرا بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی وزارت صمت، روند تولید خودرو در شرکتهای خودروسازی داخلی در سال ۹۸ نسبت به بازه زمانی پیش از تحریمهای اقتصادی آمریکا، بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته بود و بر همین اساس اغلب فعالان بازار گمان میکردند صنعت لوازم خانگی نیز همچون صنعت خودروسازی پس از دور جدید تحریمها قادر به تأمین نیاز بازار به صورت کامل نیست.
این در حالی بود که ثمره چندین سال تحقیق و توسعه در صنعت لوازم خانگی ایران به تازگی از سوی برندهای شاخص داخلی بهکار گرفته شده بود اما حضور برندهای خارجی در بازار و تلاش مستمر آنها برای تغییر ذائقه مصرف خانوادههای ایرانی در استفاده از لوازم خانگی باعث شده بود، محصولات باکیفیت داخلی نتوانند از جایگاه مناسبی در بازار برخوردار شوند و پس از خروج برندهای کرهای از بازار لوازم خانگی ایران، به رغم گمانهزنی تعدادی از فعالان و کارشناسان اقتصادی در خصوص ناتوانی شرکتهای داخلی تولیدکننده لوازم خانگی، این شرکتها ثابت کردند که در رفع وابستگی به محصولات خارج از کشور و در زمینه تولید محصولات با کیفیت لوازم خانگی داخلی، حرفی برای گفتن دارند.
آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان میدهد، تحریمهای اقتصادی ایالات متحده که منجر به خروج برندهای کرهای از بازار لوازم خانگی ایران شد نه تنها تأثیر منفی بر بازار و صنعت این محصولات هایتک در ایران نگذاشته است بلکه اعمال تحریمها و خروج تولیدات خارجی از بازار ایران، ممنوعیت واردات لوازمخانگی خارجی و همچنین کاهش نسبی قاچاق، تولید محصولات لوازم خانگی ساخت داخل را در مقایسه با قبل از تحریمها بهطور متوسط با رشد ۴۴ درصدی مواجه کرده و نرخ رشد تولید در برخی از محصولات لوازم خانگی همچون یخچال و فریزر بیش از ۱۰۰ درصد بوده است.
همچنین اطلاعات ارائه شده از سوی تعدادی از مراکز دادهسنجی معتبر کشور نشان میدهد در حال حاضر بیش از ۳۰۰ برند داخلی تولید لوازم خانگی در ایران مشغول فعالیت هستند که محصولات آنها پس از تولید در کارخانجات صنعتی، کارگاههای بزرگ و کوچک و حتی واحدهای تولیدی زیرپلهای روانه بازار میشود. بر این اساس روند رشد صنعت لوازم خانگی ایران در دو سال اخیر از افزایش سطح تعمیق ساخت داخل از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد حکایت دارد و به رغم اینکه اغلب فعالان این حوزه معتقدند دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز برای تولید لوازم خانگی همچون ورق فولادی با مشکلاتی همراه است، بومیسازی تولید قطعات و محصولات این صنعت در دو سال گذشته از خروج بیش از ۸ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است.
رشد امیدوارکننده صنعت لوازم خانگی ایران بر اساس آمارهای مذکور در دو سال گذشته در حالی به تأیید مراجع آماری و وزارت صمت رسیده که بسیاری از مردم هنوز توان خرید محصولات لوازم خانگی داخلی را هم ندارند و مشکلات متعدد بر سر راه توزیع مستقیم محصولات از کارخانه به بازار باعث شده است دلالی و سودجویی نرخ محصولات لوازم خانگی داخلی در بازارهای کشور را تا حد زیادی افزایش دهد.
قدرت خرید مردم در بازار لوازم خانگی خارجی نزدیک به صفر است
فاتحی، فعال بازار لوازم خانگی اصفهان به خبرنگار ایمنا میگوید: همزمان با ایام عید نوروز تغییر قابل توجهی در قیمت محصولات لوازم خانگی اتفاق نیفتاده و ناتوانی مردم برای خرید محصولات لوازم خانگی داخلی باعث شده تا شرکتهای تولید کننده این محصولات قیمتگذاری جدیدی را برای لوازم خانگی ارائه ندهند.
وی ادامه میدهد: قدرت خرید مردم در بازار لوازم خانگی خارجی نزدیک به صفر است و در صورتی که لوازم خانگی تولید داخل و ارزان به بازار عرضه نمیشد بسیاری از مردم برای تأمین نیاز خود در این زمینه با مشکل مواجه میشدند.
بیات زاده، یک فروشنده لوازم خانگی در خیابان امین حضور تهران به خبرنگار ایمنا میگوید: روند رشد قیمت لوازم خانگی داخلی در سال گذشته تا حدودی صعودی بوده و به رغم اینکه واردات لوازم خانگی خارجی به کشور ممنوع است، محصولات برخی از برندهای خارجی به وفور در بازار یافت میشود.
بهادران، دیگر صاحب واحد صنفی فروش لوازم خانگی در تهران معتقد است؛ مردم تازه قبول کردهاند که میتوان به کیفیت لوازم خانگی تولید داخل نیز اعتماد کرد و به همین دلیل در سال گذشته حجم فروش محصولات تولید داخل لوازم خانگی نسبت به میزان فروش محصولات خارجی که به وفور در بازار وجود دارند، بیشتر بوده است.
گزارش از: سپهر زارع، خبرنگار ایمنا
نظر شما