به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سعید نمکی در نامهای به روسای دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور، با تاکید بر لزوم شفافیت در حوزه آموزش عالی، رتبه بندیها را یکی از ابزارهای شفاف سازی عنوان کرد و گفت: همانطور که مطلع هستید، امروزه در مباحث بین المللی حوزه آموزش عالی، واژه "شفافیت" که ارائه دقیق و صریح اطلاعات در باب فعالیتهای دانشگاهی است، مورد توجه ویژهای قرار دارد.
وی افزود: در این مقوله، رتبه بندیها به عنوان یکی از ابزارهای شفاف سازی نام برده شده و هر ساله سازمانهای متولی رتبهبندی دانشگاهها تلاش میکنند تا عینیترین تصویر از موقعیت دانشگاهها در مقایسه با یکدیگر را در معرض قضاوت و تصمیم ذی نفعان مختلف (دانشجویان، مدیران، سیاستگذاران و غیره) قرار دهند و تاثیر فزایندهای بر موسسات آموزش عالی و محیط پیرامون آنها میگذارند. همچنین ایجاد رقابت مثبت و سازنده ناشی از رتبه بندیها، نه تنها میتواند بهرهوری ناشی از تلاشهای تیمی را افزایش دهد، بلکه اغلب منجر به افزایش انگیزه، نوآوری و خلاقیت لازم برای بهبود فرآیندها و نتایج برجسته دانشگاهی میشود و امروزه دانشگاهها برای حفظ اعتبار، دریافت بودجه بیشتر، جذب بهترین و درخشانترین اساتید و دانشجویان، تلاش میکنند تا در رتبه بندیهای مختلف برترین جایگاهها را تصاحب کنند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه نامه خود خاطرنشان کرد که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز سالها است انجام رتبه بندیهای ملی در حوزههای پژوهشی و آموزشی به صورت مجزا منتشر و دانشگاهها برای تصاحب موقعیت برتر رقابت میکنند، اما امروزه توجه به "رتبه بندیهای چند بعدی" این نکته را تاکید میکند که دانشگاههایی که به واسطه تحقیقات و فناوری یا آموزش، سطح بالایی از شهرت را به خود اختصاص دادهاند، اگر در صدد جذب دانشجویان با توانایی بالا نیز هستند، باید در شاخصهای رتبه بندی غیر پژوهشی و آموزشی نیز استانداردهای قابل قبولی را ضمانت کنند. در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز چند سال است که انجام رتبه بندیهای ملی در حوزههای پژوهشی و آموزشی به صورت مجزا منتشر و دانشگاهها برای تصاحب موقعیت برتر رقابت میکنند.
رتبه بندی سال ۱۴۰۰ دانشگاههای علوم پزشکی با محوریت مدل شش وجهی تعالی
وی تاکید دارد در رتبه بندی علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۰ تلاش شده است تا فعالیت در حوزههای دانشگاه در پیکرهای واحد و موثر بر کیفیت "سرمایههای انسانی" دیده شود. در این رتبه بندی، تلاش شده است تا با محوریت مدل شش وجهی تعالی، شاخصها به گونهای تعریف شود تا حرکت دانشگاه در راستای تحقق مرجعیت علمی، انسان سازی و حکمت بنیانی، فن آور با نگاه به آینده، ماموریت گرا، پاسخگو، و مطرح در گستره بینالمللی، به سمت تعالی سوق یابد.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از این نامه عنوان کرد: از روسای دانشگاهها انتظار میرود با نظارت دقیق بر روند اجرای این طرح در دانشگاه خود، تلاش کنند با همکاری و هماهنگی معاونتهای مذکور، فعالیتهای برجسته دانشگاه به سایرین معرفی شده و برای فعالیتهایی که قابلیت ارتقاء دارند، علاوه بر تعامل با این وزارت و تشریک مساعی در سطح کلان مناطق و سایر دانشگاهها، برنامهریزی مناسب صورت گیرد.
انجام رتبه بندیهای جامع و دورهای
نمکی در پایان اظهار امیدواری کرد که انجام رتبه بندیهای جامع و دورهای به یک مطالبه دانشگاهی از ستاد وزارت مبدل شود تا همه بتوانند حاصل تلاشهای جمعی مدیران برجسته و همکاران شریفشان را برای ارتقای کیفی دانشگاهها به نظاره و تحسین بنشینند.
نظر شما