دعوت شهردار از اصفهانی‌های مقیم اروپا برای مشارکت در طرح «شهروند دیپلمات»

شهردار اصفهان گفت: فراخوان طرح «شهروند دیپلمات» به ایرانی‌ها و اصفهانی‌های مقیم در شهرهای خواهرخوانده اعلام شده تا بتوانیم از کمک آنها برای بهبود روابط با خواهرخوانده‌ها استفاده کنیم و دیپلماسی شهری را توسعه دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی در دیداری آنلاین با سفیر ایران در اسپانیا اظهار کرد: شهر اصفهان در حال حاضر با ۱۳ شهر دنیا خواهرخوانده است و به زودی شهر حیدرآباد هندوستان نیز به جمع این خواهرخوانده‌ها اضافه خواهد شد همچنین خواهرخواندگی با سمرقند نیز در دستور کار قرار دارد.


استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای ارتباط با خواهرخوانده‌ها

وی افزود: در سال گذشته ارتباط کم سو شده اصفهان و خواهرخوانده خود در اسپانیا یعنی بارسلون خوشبختانه مجدداً فعال شده و در این دوره ارتباط بهتر با شهرهای خواهرخوانده مورد توجه قرار گرفت هرچند شرایط کرونایی باعث شد از فرصت و ظرفیت فضای مجازی برای تعامل و برقراری ارتباطات استفاده کنیم.

شهردار اصفهان با اشاره به ارتباط با شهرهای خواهر خوانده گفت: در شرایط کرونایی با بسیاری از شهرداران شهرهای جهان به صورت ویدئو کنفرانس جلساتی برگزار شد و خوشبختانه در حال حاضر رابطه اصفهان با شهرهای خواهر خوانده پررنگ شده و اکنون در سطح قابل قبولی قرار دارد.

نوروزی تأکید کرد: نخستین محور برنامه سنجش پذیر شهردار اصفهان در این دوره «گردشگری» بود، از این رو ارتباط با شهرهای جهان را تنظیم و جشنواره‌های متعددی برگزار کردیم، اما شیوع ویروس کرونا تمام معادلات را برهم زد؛ به عنوان مثال درصدد اجرای برنامه‌های مختلف در قالب طرح گردشگری اصفهان ۲۰۲۰ بودیم که با شرایط کرونایی مواجه شدیم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط ایجاد شده از طریق فضای مجازی با شهرداران بسیاری از شهرهای دنیا به ویژه شهرهای خواهرخوانده مذاکراتی انجام شد و ظرفیت‌های خوبی در دیپلماسی شهری فعال شد.

نوروزی با اشاره به استقبال وزارت امور خارجه کشور از طرح «شهروند دیپلمات» توسط مدیریت شهری اصفهان گفت: فراخوان این طرح به ایرانی‌ها و اصفهانی‌های مقیم در شهرهای خواهرخوانده اعلام شده تا راهکارهای خود را ارائه دهند تا بتوانیم از کمک آنها برای بهبود روابط با خواهرخوانده‌ها استفاده کرده و دیپلماسی شهری را توسعه دهیم.

برای میزبانی از اصفهانی‌های مقیم اروپا آماده‌ایم


وی با تأکید بر اینکه برای طرح شهروند دیپلمات می‌توان با اصفهانی‌های مقیم اروپا جلساتی برگزار کرد، گفت: به دنبال آن هستیم که اصفهانی‌ها هرکجا هستند با فرصت‌هایی که می‌بینند و می‌شناسند برای ارتقا و توسعه اصفهان تلاش کنند و تعاملات را افزایش دهند تا با خرد جمعی و هم افزایی بیشتر اقدامات خوبی در شهر رقم بخورد.

شهردار اصفهان افزود: برای میزبانی از اصفهانی‌های مقیم اروپا آمادگی داریم در این زمینه ایام نوروز فرصت مغتنمی خواهد بود هر چند با توجه به شرایط کرونایی تا بهبود وضعیت می‌توان میزگرد یا وبینار تشکیل داد و به گفتگوی آنلاین پرداخت.

نوروزی با بیان اینکه دولت‌های محلی می‌توانند اقداماتی انجام دهند که شاید دولت قادر به انجام آنها نباشد، گفت: برای انجام گفتگو و تعامل پیرامون طرح شهروند دیپلمات آمادگی کامل داریم و این طرح را ظرفیتی برای استفاده از این فرصت‌ها به نفع شهر می‌دانیم.

وی با اشاره به پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان اظهار کرد: در ابتدای فعالیت در این دوره مدیریت شهری پیرامون این پروژه نگاه‌های متفاوتی وجود داشت از جمله اینکه برخی مرکز همایش‌های بین‌المللی را بدون توجیه اقتصادی دانستند اما بر این باور بودیم که این سرمایه نباید هدر برود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: تاکنون برای مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده اما موضوع مهم تعیین بهره بردار توانمند برای این پروژه است و انتظار می‌رود ایرانیان و سرمایه گذاران کمک کنند تا سرنوشت این پروژه به دست افراد لایق افتد و در خدمت برگزاری اجلاس‌های متعدد بین‌المللی باشد.

زاینده رود از مبدا تا تالاب باید جاری باشد


نوروزی با بیان اینکه زاینده رود غصه بزرگ اصفهان است، افزود: تاکنون تلاش‌های زیادی برای رفع مشکلات زاینده رود انجام شده و حتی طرح بازچرخانی آب مطرح شده است اما محقق نشد زیرا همه بر این باور هستند که آب در زاینده رود باید از مبدأ تا تالاب جاری باشد.

شهردار اصفهان با تأکید بر اهمیت موضوع اقتصادی فرهنگی، ورزشی و گردشگری اظهار کرد: درصدد تحقق اقتصاد فرهنگ، ورزش و گردشگری هستیم چرا که اصفهان قلب ایران است و به لحاظ تاریخی، موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های موجود همچنین نقش آفرینی اصفهان در عرصه‌های مختلف از پتانسیل‌های بالایی برخوردار است.

وی با تقدیر از تیم جوان امور بین‌الملل شهرداری اصفهان تأکید کرد: تیم شهرداری در بخش روابط بین‌الملل جوان، با انگیزه و خلاق هستند و البته در ایران شهرداری اصفهان در حوزه دیپلماسی شهری و عمومی پیشتاز بوده است.

نوروزی با بیان اینکه شهرداری اصفهان اخیراً نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک را پس از دو سال تلاش و پیگیری از یونیسف دریافت کرد، گفت: اصفهان در حال حاضر به عضویت بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی درآمده و در زمینه دیپلماسی شهری بسیار قوی و فعال عمل کرده است.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری اصفهان در راستای کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: در این دوره مدیریت شهری علاوه بر خط یک مترو، عملیات اجرایی خط دو را آغاز کردیم و در حال حاضر احداث این خط از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است که این ظرفیت در کنار دیگر پروژه، سهم بزرگی از اقدام شهرداری در زمینه مقابله با این مشکل است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه بازسازی و نوسازی اتوبوس‌های شهری اصفهان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در شهر اصفهان یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر وجود دارد که ۷۷۷ کیلومتر آن برای ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در دستور کار قرار گرفته تا هر دوچرخه جایگزین یک خودرو باشد و انجام این اقدامات بی شک در کاهش آلودگی هوا و ترافیک تأثیرگذار خواهد بود.

کد خبر 475862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.