توجه به عدالت جنسیتی یکی از دستاوردهای دولت

سهم زنان از بودجه ۱۴۰۰، توجه به عدالت جنسیتی یکی از دستاوردهای دولت، اختیاری شدن غربالگری، راه‌اندازی بانک اطلاعاتی برای معرفی مراکز مشاوره ازدواج و بانوان رهبران اساسی و پایه اصلی تربیت در جامعه را در بسته زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در حالی تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده که مجموع اعتبارات پیش‌بینی شده در این لایحه که به صورت مستقیم حوزه زنان و خانواده را در برمی‌گیرد با ۶۱ درصد رشد روبرو بوده است، زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال در هر جامعه‌ای، سهم مهمی در توسعه و پیشرفت دارند که برای افزایش این اثربخشی حمایت‌های مالی و سرمایه‌ای نیاز است؛ موضوعی که در بودجه سالانه در نظر گرفته می‌شود. گزارش بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در حوزه زنان و خانواده که به تازگی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده، حکایت از افزایش سهم زنان از بودجه کل کشور و افزایش توجه‌ها به زنان سرپرست خانوار، بیمه زنان و حمایت از کودکان دارد.

بر اساس این گزارش، مجموع اعتبارات پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که به صورت مستقیم حوزه زنان و خانواده را در برمی‌گیرد، ذیل دستگاه‌های سیاست‌گذار و اجرایی اصلی، ردیف‌های پراکنده در دستگاه‌های اجرایی و ردیف‌های متفرقه تنظیم شده ۳۷.۱۴۴.۵۳۵ میلیون ریال معادل ۳,۷۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹، با ۶۱ درصد رشد روبرو بوده است.

بیشترین سهم از بودجه زنان مربوط به اعتبارات پراکنده ذیل دستگاه‌های اجرایی در حوزه زنان و خانواده است و حدود ۷۵ درصد از اعتبار فوق را به خود اختصاص داده است. همچنین سهم دستگاه سیاست‌گذار (شورای فرهنگی اجتماعی زنان ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی) از کل اعتبار این حوزه کمتر از ۱ درصد است.

بررسی ردیف‌های مستقیم در حوزه کودکان نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از کل اعتبار پیشنهادی زنان و خانواده به حوزه کودکان تعلق گرفته که ۷۳ درصد از بودجه فوق رویکرد حمایتی داشته و در جهت رفع نیازهای اولیه زیستی کودکان است و فقط حدود ۳۰ درصد از آن به آموزش و مسائل تربیتی اختصاص پیدا کرده است.

نکته دیگر اینکه بیشترین افزایش اعتبار در حوزه زنان و خانواده مربوط به شرح فعالیت «کمک هزینه بهبود تغذیه کودکان مبتلا به بیماری‌های متابولیک» است که نسبت به بودجه سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۱۳ برابر شده است. با توجه به تعداد نفرات دریافت کننده این کمک هزینه و تخمین تقریبی هزینه‌های ماهیانه هر بیمار، می‌توان گفت که اعتبار در نظر گرفته شده حاشیه اطمینان بالایی دارد و به عبارتی در طراحی بودجه‌ای منطق مدیریتی در مورد آن لحاظ نشده است. حمایت از زنان سرپرست خانوار در قالب خدمات بیمه‌ای، خدمات حمایتی و حمایت‌های اجتماعی از اهم موضوعات دیگر این بودجه است که ۲۵ درصد از اعتبارات پراکنده دستگاه‌های اجرایی در حوزه زنان و خانواده را به خود اختصاص داده که نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۵۰ درصد رشد مثبت داشته است.

فعالیت‌های معاونت زنان و خانواده در برگزاری مراسم روز زن هم در لایحه ۱۴۰۰ افزایش ۵۰ درصدی داشته است، البته در اعتبارات ردیف‌های متفرقه، طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار موضوع ماده (۸۰) قانون برنامه ششم توسعه رشد منفی ۴۰ درصد داشته و به طور کلی ردیف‌های حمایتی از زنان سرپرست خانوار ۲۳ درصد از کل اعتبارات حوزه زنان و خانواده را به خود اختصاص داده است.

یکی از راه‌های مهم در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، سوق دادن کمک‌ها به آن‌ها از سوی دولت به خدمات بیمه‌ای و اجتماعی است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مطابق تبصره ۱۴ بند ۱۳ ذیل مصارف هدفمندی یارانه‌ها علاوه بر اینکه به موضوع کاهش فقر خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی پرداخته شده، در بند ۱۵، پرداخت حق بیمه سهم دولت برای بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از دستاوردهای دولت، توجه به عدالت جنسیتی است

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید توجه به عدالت جنسیتی است. معصومه ابتکار اظهار کرد: وزارت ورزش یکی از معدود وزارتخانه‌هایی است که ۲ معاون و تعداد قابل توجهی مدیر زن دارد.

وی ادامه داد: اتفاقاتی که در حوزه ورزش زنان در دولت تدبیر رخ داده نشان‌دهنده تحولات رو به رشد بوده است. در ورزش همگانی تلاش کردند تا زنان در محیط سالم ورزش کنند که جای قدردانی دارد.

ابتکار گفت: بعد از انقلاب اسلامی دستاوردهای زیادی داشتیم، انقلابی که مبنی بر خواست مردم بود و به ثمر نشست. وی ادامه داد: با زمینه‌هایی که فراهم شده در بخش زنان روند رو به رشدی داشتیم، در عرصه آموزش نرخ رشد زنان به زیر ۲ درصد رسیده که دولت برای برطرف کردن آن برنامه دارد، در بخش آموزش عالی بیش از ۶٠ درصد پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها زنان هستند که توسعه خوبی در این زمینه داشتیم.

معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: امروز کمتر خانواده‌ای است که اجازه ندهد دختران به مدرسه بروند. این رشد آموزشی در زنان با شرایط سخت هم همراه بود و مرحوم هاشمی رفسنجانی این مسیر را برای توسعه آموزش در بخش زنان باز کرد.

وی اظهار کرد: همه دستگاه‌ها و استان‌ها برای تحقق شاخص‌های مرتبط با ورزش زنان و جوانان و خانواده موظف شدند و برای دست‌یابی به شاخص‌ها بر اساس برنامه مطلوب حرکت می‌کنیم.

ابتکار افزود: همکاری‌های خوبی با وزارت ورزش داریم و باید آن را گسترش دهیم، طرح سنجش قامتی یا ورزش برای زنان روستایی برای ما مهم است که خوشبختانه در این دولت اجرا شده است و عدالت جنسیتی یکی از محورهای مهمی است که در این دولت به آن توجه شده و از دستاوردهای دولت است.

غربالگری باید از حالت اجباری به اختیاری تبدیل شود

یک کارشناس سلامت گفت: هیچکس به دنبال حذف غربالگری از شبکه بهداشت نیست بلکه تنها می‌خواهیم حالت اجبار آن به حالت اختیار تبدیل شود. مهدی مختاری با توضیح در خصوص حواشی اخیر ایجاد شده پیرامون موضوع غربالگری سندرم داون و با اشاره بر اجباری بودن غربالگری، گفت: تا اخیراً بیش از ۹۰ درصد زنان باردار به صورت اجباری برای انجام آزمایشات غربالگری به آزمایشگاه‌ها فرستاده می‌شدند، حتی نماینده دفتر خانواده وزارت بهداشت نیز اجباری بودن و تحت پیگرد قانونی قرار گرفتن پزشکان در صورت عدم ارجاع مادران به غربالگری را تأئید کرده است.

وی افزود: در کشورهای دیگر این غربالگری برای زنان باردار بالای ۳۵ سال که ریسک سندرم داون وجود دارد این آزمایش را انجام می‌دهند، در اغلب کشورها این موضوع اجباری نیست و برای زنان زیر ۳۵ سال این کار انجام نمی‌شود. مختاری با اشاره بر طرح مجلس در زمینه غربالگری، تصریح کرد: نظر مجلس این است که باید طرح اجبار از روی پزشکان و مادران برداشته و این آزمایشات از حالت اجبار به اختیار تبدیل شود، به علاوه پزشک نباید برای عدم ارجاع به غربالگری تحت پیگرد قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ فردی به دنبال حذف غربالگری نیست، تصریح کرد: غربالگری برای مادرانی که در سن ریسک سندرم داون یعنی بالای ۳۵ سال هستند با درخواست مادر و تأیید پزشک انجام شود اما ورود بی‌مورد مادران به چرخه غربالگری مادران را در چرخه استرس بی‌مورد و هزینه‌های گزاف وارد می‌کند، بنابراین این موضوع نیاز به نظارت دقیق دارد.

این کارشناس سلامت افزود: در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا، نسخه‌های پزشکان در پرونده الکترونیک ثبت می‌شود، اما ما تازه می‌خواهیم همین یک مورد را به صورت پرونده الکترونیک ثبت کنیم و از این ابزار برای ارتقای کیفیت خدمات سلامت استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استنباط مجلس برای اجباری بودن غربالگری تنها بر اساس همین بند مجلس بوده است یا خیر، اظهار کرد: تصمیم‌گیری‌های مجلس به صورت کارشناسی و با دعوت از ذی‌نفعان و شنیدن حرف آنها است، بنابراین نباید با برداشت‌های نادرست و ناقص و متاخر یک طرح متعالی را دچار حاشیه کرد.

مختاری با بیان اینکه مهمترین هدف مجلس در خصوص این قانون، حذف اجبار از انجام آن است، تصریح کرد: باید گفت این نوع غربالگری که در حال حاضر درباره آن بحث می‌شود، فقط برای تشخیص سندرم داون است و نباید با سایر غربالگری‌ها اشتباه گرفته شود. خبرهای منتشر شده در برخی رسانه‌ها نشان می‌دهد که برخی کارشناسان علیرغم دغدغه به‌جا از جزئیات علمی و کارشناسی موضوع اطلاع ندارند.

وی تصریح کرد: نباید این غربالگری با غربالگری دیگر بیماری‌ها اشتباه گرفته شود. غربالگری مربوط به بیماری‌های دیگر اگر در گذشته انجام می‌شده یا نمی‌شده، تغییری نخواهد کرد و به روال گذشته انجام خواهد شد.

راه‌اندازی بانک اطلاعاتی برای معرفی به مراکز مشاوره ازدواج

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: بانک اطلاعاتی با هدف معرفی ظرفیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده به عموم جامعه به ویژه جوانان ایجاد شده است. اعظم کریمی گفت: یکی از سیاست‌های وزارت ورزش و جوانان در امر حمایت و تحکیم بنیان خانواده، توسعه مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده است.

وی تصریح کرد: اهداف و چشم‌انداز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده کسب جایگاه ممتاز و رقابتی برتر در بین مراکز مشاوره در کشور، ایجاد یک الگوی پیشرفته و واحد برای یکپارچه سازی خدمات به جوانان و خانواده‌ها، بر مبنای استانداردهای علمی مشاوره و بر اساس سیاست‌های کلی خانواده و اسناد بالادستی است.

کریمی افزود: دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان اقداماتی را در جهت اعتبار بخشی به جایگاه مراکز در کسب اعتماد مردم و تبدیل شدن به مراکزی با معیارها و استانداردهای جهانی و ارتقا ارزش و اعتبار نام مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده به عنوان یک هویت (برند) برتر در نظام مشاوره کشور را دنبال می‌کند، از این رو با هدف تأمین منافع مراجعان به این مراکز، بانک اطلاعات مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده به منظور دسترسی آسان و در جهت افزایش رفاه جامعه و آشنایی جوانان و خانواده‌ها با نیروهای توانمند و متخصص طراحی و تدوین شده است.

وی با بیان اینکه امروزه با ورود شیوه‌های نوین ارتباطی باید بر اساس نیاز جامعه راهکارهای جدیدی برای شناساندن ظرفیت‌های مختلف به جامعه هدف فراهم شود، افزود: بر این اساس و با هدف معرفی ظرفیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده به عموم جامعه به ویژه جوانان، بانک اطلاعات مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده ایجاد شده است و امیدواریم این فعالیت بتواند منشأ اثرات مثبت در تقویت و ترویج فرهنگ مشاوره و توسعه خدمات مشاوره در زندگی افراد جامعه باشد و به عنوان الگویی برای شناساندن سایر ظرفیت‌های دستگاه‌ها در سراسر کشور قرار گیرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان تصریح کرد: بانک اطلاعات مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده شامل مشخصات، نوع تخصص، محل فعالیت و شماره تماس مدیران، مشاوران و روان شناسان این مراکز است.

وی گفت: این بانک اطلاعاتی پس از انتشار بر روی سایت وزارت ورزش و جوانان برای عموم در دسترس است و افراد با توجه به محل سکونت خود در شهرهای مختلف، می‌توانند با شناسایی افراد متخصص که نام آنها و تخصص شأن در بانک اطلاعاتی آمده است، به مشاوران مراجعه کنند.

بانوان رهبران اساسی و پایه اصلی تربیت در جامعه هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تبریک روز مادر و ولادت حضرت زهرا (س)، اظهار کرد: بدون شک سعادت یا شقاوت هر جامعه‌ای به بانوان آن جامعه بستگی دارد، چرا که بانوان و مادران جامعه هستند که رهبران اساسی و پایه اصلی تربیت در جامعه هستند.

محمدباقر قالیباف گفت: ولادت مبارک حضرت زهرا و فرارسیدن روز مادر را به تمام زنان و بانوان کشورمان تبریک و تهنیت می‌گویم، بدون شک سعادت یا شقاوت هر جامعه‌ای به بانوان آن جامعه بستگی دارد؛ چرا که بانوان و مادران جامعه رهبران اساسی و پایه اصلی تربیت در جامعه هستند، فرهنگ ما، تربیت مادی و معنوی ما نیز در این مهم ریشه دارد.

وی افزود: پیروزی انقلاب، تداوم انقلاب، دوران دفاع مقدس و شرایط سخت اقتصادی امروز نشان داد که بانوان و زنان ایرانی در اوج همراهی توانستند ایفای نقش کنند، ما با همه وجودمان مجاهدت‌های خاموش مادران ایران عزیزمان را درک می‌کنیم و قدردان آن هستیم و فداکاری و زحمات این عزیزان را برای مردم و انقلاب ارج می‌نهیم، برای تمامی آنها آرزوی موفقیت داریم، در این فرصت نیز به بانوان محترم مجلس به صورت ویژه عرض تبریک و تهنیت داریم.

کد خبر 472435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.