به گزارش خبرنگار ایمنا، ارتقای کیفیت زندگی در شهرها، در سالهای اخیر با رویکردهای متفاوتی همراه بوده است. پیچیدهتر شدن زندگی شهری در کنار فراگیری فعالیتهای شهری و تأثیرگذاری آن در زندگی شهروندان نیاز به برخی خدمات را افزایش داده است به طوری که مانند گذشته و در بسترهای سابق قابل ارائه نیست. درک جدید از زندگی و افزایش عامل رضایتمندی شهروندان از خدمات ارائه شده در حوزه شهری است که موجب شده هوشمندسازی شهری در دو بعد عینی و کیفی برای پیشبرد کیفیت زندگی شهری مورد توجه قرار گیرد. افزایش مشارکت شهروندان در توسعه شهرها، کاهش بروکراسی اداری، افزایش خدمات عمومی، ارتقای شاخصهای فرهنگی مانند کاهش فساد، ارتقای شاخصهای بهداشتی مانند کاهش تردد در مراکز شهری و دستگاههای پرتردد و افزایش رفاه شهروندان از محل کاهش ترافیک و آلایندگی هوا از جمله مزایای هوشمندسازی شهری است.
هوشمندسازی شهری در شهرهای بزرگ استان مازندران نیز از این قواعد مستثنی نیست، اما آنچه به نظر میرسد نبود بسترهای مناسب، فعالیت جزیرهای شهرداریها در این فرآیند، فقدان برنامه منسجم و یکپارچه در این حوزه و فعالیت جسته و گریخته سایر دستگاهها و نهادها، مسیر ناهمواری را فراروی دستیابی به شهرهای الکترونیک در این استان قرار داده است که رفع آن در گرو استفاده از دانش روز و حذف برخی بروکراسیهای زائد اداری است.
هوشمندسازی بر بستر کدام زیرساختها؟
علیاصغر اباذری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ساری با بیان اینکه آن چیزی که تحت عنوان شهر هوشمند در جوامعی که به لحاظ فناوری و توسعه تکنولوژی زبانزد هستند، عنوان میشود با آن چیزی که در برخی شهرها از جمله ساری انجام میشود تفاوت زیادی دارد، تصریح میکند: لزوماً اساس هوشمندسازی یک شهر وابسته به زیرساختهای موجود و مرتبط با این حوزه است؛ بهعنوان مثال اگر شما بخواهید امور خانه خود را هوشمند کنید به یکسری از تأسیسات اولیه نیاز دارید که اساس هوشمندسازی خانه محسوب میشود. هماکنون آپارتمانهایی را در سطح شهر مشاهده میکنیم که بسیاری از امور آن هوشمندسازی شده یا از انرژی خورشیدی بهرهمند است.
وی ادامه میدهد: طرحهای هوشمندسازی در شهر ساری با توجه به زیرساختهای موجود، برای انجام فعالیتهای شهری و ارائه خدماتی که میتواند برای سهولت کار و بهینهسازی امور شهروندان مؤثر باشد اجرا میشود.
رئیس سازمان فاوا شهرداری ساری با بیان اینکه در حوزه شهرداری نیز در حال تلاش هستیم که شهروندان بسیاری از خدمات را به صورت الکترونیک دریافت کنند، عنوان میکند: در واقع در یک مثال میتوان شهر هوشمند را مانند یک دستگاه رایانه تصور کرد که تمامی امور آن بر مبنای برنامههای مختلف و نرمافزارها پایهگذاری شده که فواید و عوائد زیادی را در حوزههای مختلف شامل میشود.
اباذری تصریح میکند: هوشمندسازی یک شهر باید به صرفهجویی در اوقات شهروندان، محاسن زیستمحیطی، ایجاد درآمد پایدار و حفظ سلامت جسم و روان آنان منجر شود.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرایط کرونایی سبب شده که بسیاری از فعالیتهای صنفی از طریق فضای مجازی یا کسبوکارهای الکترونیکی انجام شود، میگوید: استفاده از بستر اینترنت و برخورداری از تلفنهای هوشمند، سبب شده است که مشکلات بسیاری از شهروندان برای خرید رفع شود یا مثلاً نرمافزارهای موبایلی تاکسی اتفاق خوبی بود که هم به نفع شهروندان است، هم به نفع راننده و همچنین باعث صرفهجویی در مصرف انرژی خواهد شد.
گامهای اولیه برای شهرهای هوشمند
رئیس سازمان فاوا شهرداری ساری با تاکید بر اینکه دایره الکترونیکیسازی فعالیتها بسیار گسترده است که گام به گام برای رسیدن به شهر هوشمند باید آنها را اجرا کنیم، عنوان میکند: جا دارد به این نکته اشاره کنیم که از نظر قانونی و بروکراسی اداری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداریها وظیفه هوشمندسازی کل شهر و فراهم کردن زیرساختها را ندارد و تنها در مواردی که مرتبط با مدیریت شهری است، اقدام خواهد کرد.
اباذری با بیان این که وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات متولی اصلی اجرای طرحهای هوشمندسازی در شهرها است، خاطرنشان میکند: در کشورهای پیشرفته مدیریت شهری به صورت یکپارچه بر عهده شهرداریهاست، اما در کشور ما چنین نیست و هر سازمان و ادارهای به صورت مجزا مشغول فعالیت است و تحت نظارت شهرداریها نیست.
وی میافزاید: طبق قانون وزارت کشور فعلاً شهرداریهای مراکز استانها میتوانند سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشند و ساری نیز در میان شهرهای مازندران در این زمینه پیشتاز بوده است که در حال حاضر ۱۲ سال از تاسیس این سازمان میگذرد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ساری ادامه میدهد: در این سالها پروژههای مختلفی در حوزه سختافزاری و نرمافزاری اجرا و خدمات زیادی به شهر و شهروندان ارائه شده است که از مهمترین آنها ایجاد بستر اختصاصی فیبرنوری در سطح شهر بود.
اباذری خاطرنشان میکند: فیبرنوری میتواند زیرساخت خوبی برای هوشمندسازی بسیاری از فعالیتهای شهری باشد؛ هرچند وظیفه اصلی فراهم آوردن زیرساختهای الکترونیکی همانطور که پیشتر اشاره شد، بر عهده وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
وی یادآور میشود: پروژههای متعددی نظیر کارت شهروندی، پایش تصویری، تولید و راهاندازی نرمافزارهای کاربردی شهرداری و اخیراً نیز تولید نسخه اولیه اپلیکیشن مختص شهروندان ساروی انجام شده که فاز نخست آن مربوط به امور مدیریت پسماند است.
هوشمندسازی مفهومی فراتر از الکترونیکی شدن
ابوالقاسم آزاد، سرپرست سازمان فناوری اطلاعات شهرداری آمل نیز هوشمندسازی شهری را مؤلفهای متشکل از حکمرانی، سلامت و مراقبتهای بهداشت هوشمند میداند و میگوید: اقتصاد هوشمند، محیط (ساختمان) هوشمند، انرژی هوشمند و حمل و نقل هوشمند از اجزای هوشمندسازی شهری است؛ البته در تعریف موسسه بینالمللی استاندارد، هوشمندسازی در ۲۱ سرفصل دستهبندی شده و زیرشاخههای آن به صورت دقیق معرفی شده است.
وی مهمترین زیرساخت شهر هوشمند را ایجاد قوانین و ساختارها و بسترهای مناسب جهت ارائه بهینه انواع خدمات و ارتقای کیفیت میداند و اظهار میکند: از آنجا که کشور ما در حال توسعه است در برخی ادارات و ارگانها طرحهای الکترونیکی شدن خدمات اجرا شده است که با وجود بعضی محدودیتها در جای خود قابل تحسین است، اما نباید به آن اکتفا کرد، زیرا هوشمندسازی مفهومی فراتر از الکترونیکی شدن است.
سرپرست سازمان فناوری اطلاعات شهرداری آمل در خصوص خصوصیات شهر هوشمند، عنوان میکند: در چنین شهرهایی جریان دادهها از طرق مختلف اعم از سنسورها، فرمها، وب سایتها و اپلیکیشنها از طریق بسترهای مناسب ارتباطی نظیر شبکه فیبرنوری و امواج وایرلس در محل مناسب اعم از دیتاسنترها و اتاق سرورها ذخیره و جمعآوری میشود و از طریق نرمافزارهای مختلف به سرویسها و خدمات بدون وقفه ختم میشود و در این بین با کمک هوش مصنوعی از انباره عظیم دادههای موجود جهت تصمیمسازی استفاده کرده و نتیجه آن در قالب داشبوردهای مدیریتی یا خدماتی جهت بهبود وضع موجود ارائه میشود.
آزاد ادامه میدهد: ایجاد چرخه درست استخراج و تحلیل دادههای کلان، ارائه خدمت و یافتن نقاط ضعف و ارائه راهکار بهبود توسط سیستم، همان هوشمندسازی است.
آمل در مسیر هوشمندی
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در شهر آمل برای تحقق اهداف شهر هوشمند، خاطرنشان میکند: شهرداری آمل در این راستا اقدام به ارتقا و خرید سرورهای قوی، استفاده از دستگاههای ذخیره سازی نظیر San و tape، تهیه لایههای نقشه GIS شهری، راهاندازی مرکز کنترل ترافیک و دوربینهای شهری، انواع سامانههای شهری نظیر ۱۳۷، خدمات الکترونیک عمومی شهروندی در حوزه شهرسازی اعم از پیگیری درخواست، تصدیق گواهی و اعلام هوشمند ضوابط ساخت و ساز کرده است.
سرپرست سازمان فناوری اطلاعات شهرداری آمل با تاکید بر اینکه شهرداری هوشمند قطعهای مهم از پازل شهر هوشمند است و وجود قطعات دیگر نظیر هوشمندی در حوزههای سلامت، آموزش و اقتصاد امری ضروری است، عنوان میکند: شهرداری آمل در آینده نه چندان دور اجرای پروژه بیش از ۳۰ کیلومتر فیبرنوری شهری، اپلیکیشن و ارائه خدمات اختصاصی شهروندی را دستور کار دارد.
نظر شما