۱۰۰ نفر از گروه پرستاری جان خود را به دلیل کرونا از دست دادند

رییس کل سازمان نظام پرستاری گفت: پرستاران در خط مقدم سلامت در دوران کرونا جان فشانی کردند و بالغ بر ۱۰۰ نفر از گروه پرستاری جان خود را از دست دادند و بالغ بر ۶۰ هزار نفر نیز در بخش‌های دولتی و غیردولتی به کرونا مبتلا شدند.

به گزارش ایمنا محمد میرزابیگی روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت مقام پرستار در حضور رئیس جمهوری افزود: ۱۰ ماه از دفاع مقدس سلامت گذشت و در نبود واکسن و داروی مؤثر، مراقبت از بیماران توانست ما را به سرافرازی برساند. دولت در این هشت سال به سلامت اولویت داد و حفاظت مالی خوبی از مردم اتفاق افتاد و سهم پرداختی مردم از جیب کاهش یافت. رسیدگی به مدافعان سلامت نیز جای تشکر دارد.

وی بیان کرد: با کمبود نیروی پرستاری به صورت یک چالش جدی مواجهیم که تبعات مستقیم آن به بیمار و افزایش مرگ و میر به خصوص در دوران کرونا و مناطق محروم بر می‌گردد. بر اساس استانداردهای حداقلی دنیا باید به ازای هر تخت بیمارستانی، ۲.۵ نفر پرستار داشته باشیم که در حال حاضر ۰.۷ تا ۰.۸ نیرو داریم. در برخی مناطق که وضعیت بهتری داریم، این میزان یک پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت است. این موضوع باعث اضافه کار اجباری برای پرستاران شده است. همچنین یک پرستار به جای ۲۰ سال خدمت باید با توجه به شیفت‌های دوم و سوم، ۶۰ سال خدمت کند.

میرزابیگی ادامه داد: مجوزهای استخدامی خیلی خوبی داده شده که جای تشکر دارد، اما باید سریع‌تر انجام شود. اگر قرار باشد روند استخدامی تا اواخر امسال یا سال آینده باشد، دردی دوا نمی‌کند. در بحران کرونا، ۶۰ هزار نفر پرستار مبتلا به کووید ۱۹ داریم. اگر در زمستان با بحران دیگری مواجه شویم، ده ماه است که با همین ظرفیت چند برابری کار می‌کنیم.

وی اظهار کرد: توسعه بخش‌های ویژه و تخت‌های بیمارستانی جای تشکر دارد، اما این موارد به نیروی انسانی نیاز دارد. در سال‌های گذشته نیز تعداد زیادی پرستار بازنشسته شده و به جای آنها پرستار کافی گرفته نشده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: نظام پرداخت در نظام سلامت بسیار تبعیض آمیز است. گروه‌های متخصص بسیار مورد احترام هستند. اگر بحث تعرفه و نظام پرداخت فی فور سرویس اجرا می‌شود، باید برای همه باشد. کرونا نظام پرداخت نا کارآمد را اثبات کرد.

وی افزود: امروز با بیشترین حجم اشغال تخت و بیماران و شیفت‌های چندین ساعته مواجهیم، اما درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها کاهش یافته است. خواهش ما این است که اگر نظام پرداخت قرار است بر اساس همین روال موجود باشد، همه گروه‌ها تعرفه خودشان را داشته باشند.

میرزابیگی بیان کرد: قانون‌های مشاغل سخت و زیان آور وجود دارد که هر کدام یک بحث را مطرح می‌کنند و قانون بهره وری فدای قوانین دیگر شده و پرستاران از قانون مشاغل سخت و زیان آور به معنی بازنشستگی پیش از موعد نمی‌توانند استفاده کنند.

وی ادامه داد: درباره قانون تعرفه گذاری خواهش ما این است که یک عضو از گروه پی را پزشکی یا پرستاری در شورای عالی بیمه سلامت حضور داشته باشد. یکی از خواهش‌های ما این است که سازمان نظام پرستاری نیز عضو این شورا باشد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: آئین نامه‌ای که شورای عالی امنیت ملی در مورد شهید خدمت تدوین کرده کار خوبی است، اما کامل نیست. این حد از سخت گیری برای شهدای خدمت جالب نیست و باید قداست شهید خدمت حفظ شود. بحث ایثارگری در کرونا نیز مطرح است. عده‌ای سلامت خود را در بحث کرونا از دست داده‌اند. مشوق‌های شبه ایثارگری اگر در مورد کرونا تعریف شود، منجر به افزایش انگیزه می‌شود.

منبع: ایرنا
کد خبر 463016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.