۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
جزییات ریزش قیمت خودرو

ریزش قیمت خودرو در ۲ ماه اخیر، از اتفاقاتی است که متأثر از نرخ ارز، انتخابات آمریکا، محدودیت‌های کرونایی و فروش خودروهای ثبت نامی است.

به گزارش ایمنا، شرایط متفاوت بازار خودروی کشور در این ۲ تا ۳ سال اخیر به واسطه قیمت‌گذاری دستوری و افت تولید در شرکت‌های خودروسازی منجر به شکل‌گیری فاصله قیمتی زیاد خودرو از کارخانه تا بازار شد؛ همین موضوع بازار خودرو را در این مدت به محل امنی برای دلالان و سرمایه‌های سرگردان تبدیل کرد.

از طرفی واسطه‌گرانی وارد این بازار شدند که محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز را با نرخ‌های غیرمنطقی عرضه می‌کردند؛ از سویی مشتریان خودرو نیز به واسطه انتظارات تورمی که همراه با افزایش نرخ ارز و وضعیت بی‌ثبات اقتصادی کشور تشدید شده بود، اقدام به خرید خودرو با هر قیمتی می‌کردند.

دلیل اصلی التهابات بازار خودرو، نرخ ارز است؛ به طوری که با افزایش نرخ ارز، حباب قیمت‌ها در بازار خودرو باد شده و با کاهش آن روند نزولی در قیمت خودرو آغاز می‌شد؛ در چنین شرایطی بود که اواسط آبان ماه امسال هم زمان با اعلام نتایج اولیه انتخابات ایالات متحده آمریکا و نوسان نرخ ارز، این بازار با تخلیه حباب قابل‌توجهی مواجه شد به طوری که نرخ خودرو کاهش ۳۰ درصدی را نیز تجربه کرد.

بازار خودرو تاکنون روند ریزشی خود را با سرعت آهسته تری حفظ کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال شیب نزولی قیمت‌ها حفظ شود.

کدام دسته از خودروها کاهش نرخ داشته‌اند؟

کاهش قیمت خودرو شامل داخلی، مونتاژی و وارداتی می‌شود؛ چون وابستگی قیمت خودروهای وارداتی به نرخ ارز بیشتر است، باید سهم ریزش خودروهای وارداتی شدیدتر باشد اما برخی از خودروهای داخلی که طی چند ماه گذشته، افزایشی حباب گونه را تجربه کرده بودند، اکنون نسبت به افت نرخ ارز، دچار کاهش قابل‌تأملی شده‌اند.

بررسی‌های نشان می‌دهد میزان کاهش قیمت‌ها در بازار خودروهای مونتاژی بیشتر از خودروهای تولید داخل بوده است؛ این شرایط موجب نزدیک شدن یا برابری قیمت حاشیه بازار برخی خودروهای داخلی به نرخ مصوب دولتی شده است؛ از طرفی بازار خودروهای وارداتی این روزها افت قیمت بیشتری را تجربه می‌کند.

این در حالی است که در چند ماه گذشته محصولات وارداتی متأثر از افزایش قیمت ارز، کاهش عرضه ناشی از ممنوعیت واردات و افزایش قیمت میلیاردی این خودروها نسبت به خودروهای داخلی و مونتاژی با رکود بیشتری مواجه بوده‌اند.

هم‌زمان با چشم‌انداز نزولی قیمت‌ها، مالکان خودروها سعی دارند تا با مراجعه به مراکز نیمه تعطیل خرید و فروش خودرو یا از طریق انتشار آگهی در اپلیکیشن‌های موبایلی، خودروهایشان را به فروش برسانند و در این شرایط مشتریان و خریداران، برخلاف ماه‌های گذشته، نقش پررنگ‌تری در تعیین قیمت‌ها ایفا می‌کنند.

احتمال ریزش بیشتر قیمت خودرو؟

وجود کاهش نسبی قیمت خودرو، معاملات در این بازار در سطح پایینی قرار دارد و روند کاهشی قیمت‌ها به دنبال افت نرخ ارز طی هفته‌های اخیر صورت گرفته است و در این وضعیت خریداران همچنان منتظر افت بیشتر قیمت‌ها هستند.

در این باره سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو می‌گوید: ریزش قیمت دلار، باعث کاهش قیمت خودرو در بازار شده است به طوری که در این مدت شاهد کاهش ۲۵ تا ۳۲ درصدی قیمت خودرو در بازار بوده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: افت قیمت علاوه بر خودروهای داخلی شامل خودروهای وارداتی و مونتاژی نیز شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اضافه می‌کند: اما این کاهش قیمت‌ها موجب آشتی مشتریان با بازار خودرو نشده است، ضمن اینکه کاهش قدرت خرید و تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو در دوره ۲ هفته‌ای قرنطینه هم در کاهش اقبال مشتریان به خرید خودرو مؤثر بوده است.

موتمنی تأکید می‌کند: با توجه به تعطیلی بازار، روند کاهشی نرخ ارز و تشدید رکود، فعالان صنفی در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها، به‌خصوص در بازار خودروهای گران‌قیمت مونتاژی و وارداتی هستند، و اگر سیر نزولی قیمت دلار ادامه یابد، قیمت خودروهای داخلی و وارداتی دوباره کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

فاکتورهای تعیین کننده برای بازار خودرو

آیا این کاهش قیمت‌ها واقعی است و روند آن تا پایان سال ادامه خواهد داشت؟ در این باره هادی بابایی فعال بازار خودرو به ایمنا می‌گوید: مدت‌ها بود که قیمت‌ها در بازار خودرو روند افزایشی داشت و در این چند هفته اخیر با کاهش قیمت‌ها در این بازار روبرو بوده‌ایم؛ کاهشی که برای برخی از مدل‌های خودرو بیشتر و برای بخشی دیگر کمتر بوده است و اگر با مانع خاصی روبرو نشویم و شرایط به همین شکل بماند احتمال افت بیشتر قیمت‌ها در برخی از مدل‌ها وجود دارد.

وی توضیح می‌دهد: فعلاً متقاضیان دست نگه داشته‌اند و شاید همین کاهش تقاضا برای خرید خودرو عاملی برای کاسته شدن از قیمت‌ها باشد؛ همچنین بسیاری از افرادی که خودرو را به عنوان کالای سرمایه‌ای خریده بودند این روزها فروشنده شده‌اند چون بر این تصورند که اگر قیمت خودرو کاهشی‌تر شود زیان می‌کنند، بنابراین فعلاً فروشندگان بیشتر از خریداران هستند.

این فعال می‌افزاید: به‌این‌ترتیب با شرایطی که بر بازار خودرو حاکم شده است اگر نرخ ارز افزایش پیدا نکند احتمالاً قیمت خودرو هم ثابت بماند و در صورتی که نرخ ارز کاهش یابد مجدد بر قیمت خودرو تأثیرگذار خواهد بود و آن را کاهشی می‌کند، به هر حال هر نوع تغییر قیمتی در این بازار در وهله نخست وابسته به نرخ ارز و سپس به میزان تقاضای خریداران بستگی دارد.

کاهش قیمت‌ها متأثر از جو روانی است

سوال اینجاست طرح‌هایی مانند فروش خودرو از طریق ثبت‌نام و قرعه‌کشی تا چه میزان بر کاهش قیمت‌ها مؤثر بوده است؟ در این زمینه علیرضا قندی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان در گفت و گو با ایمنا می‌گوید: طرح‌های فروش فوری کارخانه‌های خودروسازی، تأثیر چندانی بر بازار خودرو ندارد چون این خودروهای ثبت نامی تا یک سال قابلیت انتقال برای فروش ندارند؛ اما برای فردی که خودمصرف کننده خودرو باشد شانس خوبی است، هرچند ظرفیت تحویل خودروها و تعداد افراد ثبت‌نام کرده نشان می‌دهد هر فرد ثبت‌نام کننده از احتمال کمی برای برنده شدن در قرعه‌کشی برخوردار است.

وی تصریح می‌کند: در حقیقت ثبت‌نام‌های این چنینی تأثیر خاصی بر بازار ندارد چون تولید خودرو بسیار اندک است و تا زمانی که خودرو مورد نیاز به بازار تزریق نشود شرایط تغییر چندانی نمی‌کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان اضافه می‌کند: با تناسب یافتن قیمت خودرو در بازار و کارخانه و رفع رانت‌خواری، این نوع از طرح‌ها برای فروش خودرو لازم نیست چون مشتری در هر زمان با وجود دارا بودن سرمایه لازم، امکان خرید کالای موردنظر خود را خواهد داشت.

قندی با اشاره به دلایل کاهش نرخ خودرو می‌گوید: اواسط آبان ماه قیمت خودرو کاهش قابل توجهی پیدا کرد و در این ۱۰ روز اخیر تا حدودی نسبت به ماه گذشته به دلیل گران‌تر شدن ارز و طلا، چند درصدی افزایشی‌تر شده است.

وی اظهار می‌کند: اتفاق جدیدی که دلیلی منطقی برای کاهش قیمت خودرو باشد نیفتاده است، فقط نوسان قیمت دلار، اظهارات مسئولان، انتخابات آمریکا و در کل جو روانی باعث ایجاد این شرایط شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان در پاسخ به این سوال که قیمت کدام خودروها کاهش بیشتری را تجربه کرده است؟ می‌گوید: نرخ خودروهای وارداتی به نسبت قیمتی کاهش بیشتری را در مقایسه با داخلی‌ها تجربه کرده است؛ البته خودروی خارجی وابستگی کاملی به نرخ ارز داشته و هر تغییری در ارز، بر قیمت آن تأثیرگذار است.

قندی اضافه می‌کند: پیش‌بینی آینده این بازار فعلاً ناممکن است، چون هر واکنشی در بازارها وابسته به نرخ ارز است.

گزارش از: نفیسه زمانی‌نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 459946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • احمد IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    3 0
    پرایدبشه 30میلیون خیلی خوشحال میشیم قبلاقیمت پرایداز15به 20رسیدگفتیم خیلی گرون هستن الان ببینید
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    با این قیمتها خودرو خریداری نداره چون موقعی که 20 تا 30 میلیون قیمتشون بود بازهم شرایطی میدادن چون ملت درامدی ندارن اگه درامد مردم با تورم بالا میرفت مشکلی برای خرید وفروش نبود پس با رکود شدید در بازار منتظر سقوط قیمت باشید بزودی