به گزارش ایمنا، خشایار نیکزادفر درباره برنامه نمایشگاهی حوزه گردشگری و صنایع دستی در شرایط کرونا، گفت: بر اساس تقویم نمایشگاهها و هماهنگی با فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری و صنایع دستی، اگر کرونا مشکل ایجاد نکند و شرایط شیوع بیماری به سمت بهبود حرکت و ستاد ملی مقابله کرونا مجوز صادر کند، برنامهریزی کردیم از چهارم تا هفتم اسفندماه ۹۹ نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی را برگزار کنیم.
مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی اظهار کرد: برای برگزاری این نمایشگاه در هفته اول اسفند با شرکت نمایشگاههای کشور توافق لازم انجام و این تاریخ در تقویم نمایشگاه درج شده است، البته بنا به شرایط بیماری کرونا در نهایت با ستاد ملی مقابله کرونا هماهنگی خواهد شد و مطابق با تصمیم ستاد پیش خواهیم رفت.
لغو ۲ نمایشگاه صنایع دستی در شهریور و آبان به دلیل کرونا
نیکزاد با بیان اینکه بهمن سال ۹۸ نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی همزمان برگزار شد، گفت: کرونا سبک کاری ما را هم در برگزاری نمایشگاههای گردشگری و صنایع دستی تغییر داده است، امسال به دلیل شیوع کرونا نمایشگاه صنایع دستی در شهریورماه برگزار نشد، در آبان ماه هم معاون صنایع دستی وزارتخانه (پویا محمودیان) بر اساس محدودیتهای ابلاغی ستاد ملی کرونا برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری و مخاطرات سفر هنرمندان و تجمعها، برای حفاظت از سلامت و جان هنرمندان و صنعتگران نمایشگاه آبان ماه را هم لغو کرد.
وی تصریح کرد: شرکت نمایشگاهها برای برگزاری نمایشگاه صنایع دستی که در شهریور و آبان ۹۹ لغو شد، اعلام کرده بود به دلیل شیوع کرونا باید فروش محصولات الکترونیکی و آنلاین باشد که از همان زمان سامانه مجازی فروش آثار نمایشگاه برنامهریزی و اجرایی شد.
مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی صنایع به عنوان بخشی از وظایف حاکمیتی با تاکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حمایت معاون صنایع دستی کشور برای اولین بار است که به صورت مجازی برگزار میشود و تجربهای نو در برگزاری نمایشگاههای صنایعدستی به حساب میآید.
نیکزادفر افزود: هنرمندان و صنعتگران معمولاً ۵۰ درصد از درآمد و فروش خود را از نمایشگاهها به دست میآورد و لغو نمایشگاه به آنها خسارت وارد میکرد، به همین دلیل بستر سامانه نمایشگاه مجازی فراهم شد. این سامانه پس از رونمایی رسمی، به زودی به سامانه جامع و تخصصی صنایع دستی تبدیل میشود و فرایندهای خدماتی که معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی به هنرمندان و صنعتگران ارائه میکند، الکترونیکی میشود و همچنین اطلاعات شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی هم بر روی این سامانه بارگذاری میشود.
وی درباره خدمات سامانه به شرکت کنندگان در نمایشگاه مجازی گفت: وقتی هنرمندان وارد سامانه میشوند، ابتدا احراز هویت میشوند و پس از ثبت نام کارشناسان ادارات صنایع دستی اطلاعات او را تطبیق میدهند و پس از تایید امکان بارگذاری روی سامانه برای هنرمندان و صنعتگران فراهم میشود. هنرمندان باید تصویر آثار، مشخصات آثار و سوابق خود را روی سامانه بارگذاری کنند و قیمت محصول و ابعاد و اندازه و وزن محصول را هم درج میکنند.
مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی توضیح داد: سرویس خدمات شرکت پست جمهوری اسلامی به سامانه نمایشگاه مجازی متصل است که بر اساس وزن محصول نمایشگاهی قیمت را مشخص میکند و خریداران از هر نقطهای که محصول را خریداری میکنند بر اساس مبدا و مقصد وزن محصول قیمت مشخص و اعلام و با ۳۰ درصد تخفیف مبلغ به صورت آنلاین پرداخت میشود.
نیکزادفر گفت: در حال حاضر روی صادرات و بسته بندی صنایع دستی کار میکنیم، که صنایع دستی کشور در این حوزه ضعف دارند و کار ویژه انجام میدهیم قصد داریم با جذب سرمایه گذار و تبلیغات، مرحله بین المللی نمایشگاه مجازی اعم از صادرات و فروش را هم عملیاتی کنیم.
امکان صدور بلیت الکترونیکی برای ۲۴۲ مکان فرهنگی تاریخی کشور
نیکزادفر با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی ۲۴۲ مکان فرهنگی تاریخی دارد که با خرید بلیت قابلیت بازدید دارند، گفت: در سال گذشته بلیت ۷۰ مکان در ۱۶ استان را الکترونیکی و بلیت کاغذی را حذف کردیم اکنون امکان صدور بلیت الکترونیکی برای همه ۲۴۲ مکان فرهنگی تاریخی کشور بر روی سامانه نمایشگاه ملی مجازی فراهم شده است که در مصرف کاغذ و نیروی انسانی به شدت صرفه جویی میشود و از طرفی هم شفافیت مالی و هم کنترل و رصد مالی را ایجاد میکند.
مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی گفت: با فروش آنلاین بلیت الکترونیکی میتوان در شرایطی مانند شیوع بیماری کرونا حضور تعداد بازدیدکننده در اماکن فرهنگی تاریخی را مدیریت کرد؛ علاقه مندان میتوانند بلیت مورد نظر خود را از طریق نرم افزارهای موبایلی خریداری و در زمان مراجعه صرفاً با ارائه کد مخصوص وارد مجموعه شوند.
نیکزادفر خاطرنشان کرد: در نوروز ۹۹ طرح زمان بندی (سانسی) بازدید از اماکن فرهنگی تاریخی را به وزارت میراث فرهنگی ارائه و پیشنهاد کردیم که مطابق با فاصله گذاری اجتماعی و فضای اماکن با فروش سانسی و اینترنتی بلیت، میتوان بازدید از اماکن فرهنگی تاریخی را به مدیریت هوشمند تبدیل کرد.
امکان این برنامه روی سامانه انجام شده است که البته بهره برداری از مزایای آن صرفاً به دوران کرونا محدود نمیشود زیرا بیشتر موزهها و مکانهای تاریخی در ایام نوروز و تعطیلات با ازدحام و ترافیک مواجه میشوند.
منبع: ایرنا
نظر شما