به گزارش ایمنا، بازاریابی و فروش انواع محصولات تولیدی در بازار داخل، مدیریت سفارشهای صادره تا زمان تولید و حمل، رسیدگی به ادعاهای احتمالی، جمعآوری اطلاعات بازار، مدیریت تقاضا و قیمت و توسعۀ بازارهای فروش ازجمله وظایف مهم این واحد است.
کانالهای توزیع و فروش محصولات فولاد مبارکه
شرکت فولاد مبارکه برای پاسخگویی و تأمین نیاز بخش وسیعتری از متقاضیان خرید و توزیع گسترده محصولات خود در همه سطوحِ مصرف و در تمامی گستره جغرافیایی کشور، کانالهای توزیع و فروش خود را در سه بخش عرضه در بورس کالا، ادارات فروش و مراکز خدماتی و تعاونیها طراحی و پیاده کرده است.
با توجه به میزان تولیدات شرکت فولاد مبارکه و تعداد خریداران و مصرفکنندگان ورقهای فولادی، عرضه محصول در سطح خردهفروشی نمیتواند مستقیماً در واحد فروش شرکت صورت گیرد. درعینحال شرکت فولاد مبارکه با رسالتی که برای خود قائل است، مایل نیست این بخش از بازار مصرف را نادیده بگیرد. به همین لحاظ اقدام به تأسیس مراکز خدماتی در استانها نموده است.
این شرکتها با فراهم آوردن امکاناتی همانند انبارهای سرپوشیده و مجهز، خطوط برش کلاف و تبدیل آن به ورق، خطوط دوبارهپیچی و سبکسازی کلاف و نیز تجهیزات دیگری که میتواند به مصرفکنندگان خرد خدمات لازم را ارائه کند، محصولات عمدتاً انباری را از فولاد مبارکه خریداری و با برش دادن و خرد کردن و اصلاح، در اختیار کارخانههای تولیدی کوچک و مصرفکنندگان قرار میدهند. این محصولات اغلب بهدلیل داشتن عیوب ظاهری یا کیفی مورد تأیید واحد کنترل کیفیت نیست و بهعنوان محصول انباری درجه یک یا درجه دو از سفارشهای خط تولید جدا شده و در انبار جهت ثبت سفارش ذخیره شده است.
مراکز خدماتی فولاد مبارکه
مراکز خدماتی شرکتهایی هستند که طبق توافق با فولاد مبارکه متعهد شدهاند محصولات تحویلی (عمدتاً انباری) را با ارائه خدمات تکمیلی مناسب و بهصورت خردهفروشی در سطح استان یا منطقه جغرافیایی تعیینشده در اختیار مصرفکنندگان نهایی و صنعتگران کوچک قرار دهند. از ابتدای راهاندازی شرکت فولاد مبارکه، مراکز خدماتی بهعنوان شبکه خردهفروشی محصولات شرکت شروع به فعالیت کردند. در ابتدا این مراکز در قالب هلدینگ فولاد متیل ایجاد و در سالهای بعد مراکز خصوصی و مراکز تابعه هلدینگ آتیهفولاد نقشجهان نیز راهاندازی شدند.
نقش مراکز خدماتی در شبکه فروش فولاد مبارکه
این مراکز که در سطح کشور فعالیت میکنند، وظیفه توزیع محصول بهصورت خردهفروشی بین کارگاههای کوچک تولیدی را به عهده دارند. تأسیس این مراکز تجربه موفقی است که میتواند الگویی برای طراحی شبکه توزیع گسترده و بلا واسطه محصول از تولیدکننده تا مصرفکننده و درعینحال خودداری از گسترش ساختار فروش باشد. بدیهی است این شبکه هنگامی صددرصد موفق خواهد بود و به اهداف خود دست خواهد یافت که مراکز خدماتی با حرکت در مسیر اهداف تعیینشده و با رعایت موارد ذیل تمام توان خود را به کار گیرد و منافع بلندمدت را بر منافع کوتاهمدت و مقطعی ترجیح دهد.
وظایف تعریف شده این مراکز به طور کلی ارائه خدمات به مشتریان فولاد مبارکه و خردهفروشی است و اهم این وظایف بهصورت زیر تعریف شده است:
۱. بازاریابی و فروش محصولات فولاد مبارکه به مصرفکنندگان کوچک محصولات فولادی
مصرفکنندگان محصولات فولادی که مصرف سالیانه آنها بیش از ۱۰۰۰ تن محصول گرم و یا بیش از ۵۰۰ تن محصول سرد و ۲۵۰ تن محصول پوششدار باشد، میتوانند بهصورت مستقیم از شرکت خرید و کد مشتری دریافت نمایند و مشتریان دارای مصرف کمتر به مراکز خدماتی در هر استان معرفی میگردند. مراکز خدماتی موظفاند حداکثر نیاز این مشتریان را از طریق محصولات سفارش خط و انباری تأمین کنند.
۲. اصلاح و جداسازی محصولات انباری درجه دو و فروش آن به مشتریان دارای حساسیت کم
با توجه به اینکه تولید محصولات درجه دو اجتنابناپذیر است، این محصولات به مراکز خدماتی ارسال میشود تا پس از برشکاری و دستهبندی به مصرفکنندگان مرتبط عرضه شوند.
۳. ارائه خدمات موردنیاز مشتریان (شامل انواع برش عرضی و طولی، سبکسازی کلاف، اصلاح لبهها و …)
بهمنظور سرعت بخشیدن به تولید در فولاد مبارکه، بخش قابلتوجهی از خدمات محصولات به مراکز خدماتی واگذارشده است و مراکز خدماتی باید برحسب نیاز مصرفکنندگان استان محل استقرار، نسبت به تجهیز کارگاههای خود اقدام کنند.
۴. توزیع مناسب محصولات در تمام نقاط کشور، بهویژه بین تولیدکنندگان با مصارف کم (خردهفروشی)
بهمنظور پوشش تمام مصرفکنندگان محصولات فولادی، بهویژه در استانهای کمتر بهرهمند کشور، در هر استان یک مرکز خدماتی تأسیس شد تا محصولات فولاد مبارکه در تمام نقاط کشور عرضه و علاوه بر توزیع مناسب و توجه به نیاز تمام تولیدکنندگان، مخصوصاً مشتریان با مصارف کم، مسئولیت اجتماعی شرکت تکمیل گردد و نقش بازار سازی برای تولیدات آینده شرکت بهتر اجرا شود.
۵. پیگیری و تأمین نیاز صنعتگران و مصرفکنندگان کوچک مناطق مختلف کشور از طریق سایر تأمینکنندگان جهت فعال ماندن صنایع در اقصی نقاط کشور
۶. استفاده از مراکز خدماتی بهعنوان پایگاههای توزیع استانی
مراکز خدماتی در هر استان میتوانند بهعنوان پایگاه توزیع محصولات فولاد مبارکه و ارائه خدمات برای مشتریان مستقیم شرکت مخصوصاً برای حمل ریلی کالاهای مشتریان مورداستفاده قرار گیرند. در حال حاضر تعداد پنج مرکز به ریل متصلاند و در سه سال آینده مراکز خدماتی بیشتری به شبکه ریلی متصل خواهند شد.
نظر شما