"مهران" نشان‌دهنده مهمان‌نوازی یزد در زمان جنگ تحمیلی است

نشست معرفی و پرسش و پاسخ، پیرامون فیلم سینمایی مهران، امروز (۲۸ مهرماه) در سینما فرهنگ تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فیلم سینمایی "مهران" به کارگردانی رقیه توکلی یکی از فیلم‌های انتخاب شده در بخش مسابقه ملی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است که در روز دوم جشنواره، در خانه جشنواره مستقر در سینما فرهنگ تهران اکران شد. پس از اکران این فیلم، نشست پرسش و پاسخ این فیلم برگزار شده و عوامل این فیلم در مورد آن صحبت کردند. این نشست با حضور شیما عرب‌شاهی، بازیگر این فیلم و مجید عظیمی نیا دستیار کارگردان این فیلم به صورت حضوری و با حضور رقیه توکلی به صورت مجازی برگزار شد.

رقیه توکلی، کارگردان این اثر در ابتدا گفت: خیلی دوست داشتم که به صورت حضوری در کنار شما باشم و اولین اکران فیلم مهران را شاهد باشد؛ اگر جشنواره در اصفهان بود، شاید به دلیل نزدیک‌تر مسافت از یزد، بودن می‌توانستیم حاضر باشیم اما شرایط فعلی این مسئله را ایجاب می‌کند.

وی افزود: همیشه دوست دارم که فیلم‌های خود را در زادگاهم، یزد بسازم و پتانسیل بازیگران و فضاهای یزد، باعث شد که این فیلم را نیز در یزد بسازم. در ابتدا هدف من نشان دادن یزد بود و ساخت فیلم کودک یا دفاع مقدس، در دستور کار اولیه من نبود. در نهایت با کمک فرشاد رضایی، این فیلم‌نامه به رشته تحریر در آمد و روند ساخت آن طی شد.

کارگردان "مهران"، خاطرنشان کرد: واقعیتی که وجود دارد، ایمن بودن شهر یزد در طول دوران جنگ تحمیلی است که باعث مهاجرت جنگ زدگان در آن زمان به یزد می‌شد؛ این مهاجران رفته رفته در یزد گسترش خانواده داشتند و حالا جزئی از مردم این شهر هستند. مهمان نوازی یزدی‌ها در زمان جنگ، همیشه برای ما قابل توجه بوده و این مسئله وقتی وارد فیلم می‌شود، المان‌های آن را کاملاً ایرانی می‌کند. شخصاً فیلم‌های ساده و صمیمی را دوست دارم و مهران نیز از این جنس فیلم‌ها است.

توکلی اظهار کرد: در زمانی که به دنبال سرمایه‌گذار بودیم، تقریباً تمامی سرمایه گذاران مربوط به موضوعات فیلم، مثلاً سرمایه گذاران فیلم‌های دفاع مقدس علاقه‌ای به سرمایه گذاری در این فیلم نباشند و خوشبختانه در نهایت با کمک‌های بنیاد سینمایی فارابی، این فیلم ساخته شد.

وی همچنان در مورد تجربه خود در ساخت فیلم کوتاه گفت: هیچوقت به دنبال ساخت فیلم کوتاه برای رسیدن به ساخت فیلم‌های بلند نبودم؛ همچنان نیز فیلم کوتاه خواهم ساخت و به آن علاقه شدیدی دارم. با این حال برخی اوقات برای روایت برخی از قصه‌ها، باید وارد شاخه دیگری شد که آن شاخه فیلم‌های بلند است. امیدوار بودم که در یزد، حمایت‌هایی از فیلم "مهران" صورت بگیرد، اما متأسفانه این اتفاق نیافتاد و حالا خوشحالم که این اثر توانست به موفقیت نسبی برسد. اولین برخوردها از این فیلم برای من خیلی جذاب است و خوشحالم که این برخوردها تاکنون مثبت بوده است.

توکلی در پایان گفت: فیلم‌نامه بعدی من در فضای کودک و نوجوان نیست، اما بازیگران اصلی آن کودک و نوجوان هستند؛ در حال حاضر اینقدر از حضور در جشنواره انرژی مثبت گرفتم که شاید باز هم فعالیت در حوزه سینمای کودک و نوجوان را ادامه دهم. هنوز در حال تجربه هستم تا چندسال دیگر بتوانم بهترین فیلم‌های خود را بسازم. دوست دارم فیلم سازی را در یزد ادامه دهم و به شهر خود ادای دین کنم.

پس از وی، شیما عرب‌شاهی گفت: کار کردن با رقیه توکلی راحت است پس وقتی که این کار به من پیشنهاد شد، سریعاً آن را پذیرفتم. در زمان فیلم‌برداری، هوا در گرم‌ترین حالت خود در تابستان قرار داشت و با توجه به نوع لباس‌ها و دشواری صحنه‌ها، کار سختی داشتیم که با درایت خوب رقیه توکلی، این فیلم به خوبی ساخته شد.

همینطور مجید عظیمی‌نیا نیز تصریح کرد: این اولین تجربه من به عنوان دستیار با رقیه توکلی بود؛ این اثر برای خیلی از عوامل آن و من، یک کلاس درس بود. چه بخواهیم و چه نخواهیم، تولید فیلم در شهرستان‌ها خیلی کم است و تقریباً اتفاق نمی‌افتد؛ این در حالی است که یکی از نقاط قوت کشور ما، زیبایی نقاط دیگر آن به جز تهران و فرهنگ غنی این مناطق است. یکی از راه‌های سوژه‌یابی در سینما، بازگشت به داستان‌ها و رویدادهای بومی در همه نقاط ایران است که رقیه توکلی نیز این کار را به خوبی انجام می‌دهد.

وی افزود: وقتی که همه برای یک هدف تلاش می‌کنند، تفاوت‌ها از بین می‌روند؛ تمامی گروه فیلم مهران، تمام توان خود را برای آن خرج کردند و تلاش کردند که بهترین خروجی تولید شود. در این پروژه فقط دو نفر غیربومی حضور داشتند و حتی آنها نیز جذب اتمسفر خوب و صمیمی موجود در روند ساخت این فیلم شده و باعث این اتفاق مثبت شدند.

کد خبر 450736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.