جدیت در شناسایی بیماران و گزارش درست آمار کرونا در اصفهان بیشتر است

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت اصفهان گفت: در استان‌های مختلف روش واحدی برای شمارش بیماران وجود ندارد در حالی که استان اصفهان با جدیت سعی در شناسایی بیماران کرونا دارد و این استان همچنان که هفت درصد جمعیت کشور را دارد به همین میزان هم بیمار دارد.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر اهتمام ویژه بخش درمان اصفهان در شناسایی بیماران، اظهار کرد: اصفهان در حقیقت ۴۰ درصد آمار کرونای کشور را به خود اختصاص نداده است و درصد ابتلاء از این رقم اعلام شده پایین‌تر است و علت آن هم در شیوه شمارش بیماران است که در استان‌های مختلف متأسفانه روش واحدی برای آن وجود ندارد و شهری مانند اصفهان که با جدیت تمام سعی در شناسایی بیماران و گزارش درست آمار دارد به ظاهر سهم آمار بیماری در آن افزایش دارد در صورتی که این استان درصدی از بیماران کشور را به تناسب جمعیت خود دارد و همچنان که هفت درصد جمعیت کشور را دارد به همین میزان هم بیمار دارد.

وی افزود: در رابطه با بهبود بیماران کرونایی نمی‌توان گفت چون اصفهان سختگیری بیشتری برای تشخیص بیماران کرونایی دارد پس میزان بهبود این بیماران در اصفهان در مقایسه با سایر استان‌ها هم بالاتر است. بهبود موضوعی است که نیاز به بررسی تدابیر بیمارستانی در مواجهه با بیماران بستری شده دارد که تا کنون بررسی نشده است، گفته‌های مربوط به بهبود بیشتر یا کمتر مستند نیست. اگر زمانی بین روش‌های مراقبت بیمار در نقاط مختلف کشور بررسی شود در مورد بهبودی می‌توان قضاوت کرد.

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت اصفهان، تصریح کرد: در این دوران وجه غالب علائم دال بر وجود بیماری کرونا خواهد بود اما نمی‌توانم تائید کنم که هر کسی با علائم سرماخوردگی مبتلا به ویروس کرونا است. ممکن است در کنار کروناویروس تعداد دیگری از عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی و سایرعفونت‌های ساده‌تر از کروناویروس را هم در بین مردم ببینیم.

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت اصفهان گفت: تمایز ویروس‌کرونا و آنفولانزا به طور قطعی بدون آزمایش ممکن نیست، اما نکته قابل توجه این است که ما در استان اصفهان ویروس آنفلوانزا را به شکل مشهود و اپیدمی از حدود آذرماه نه در زمان کنونی مشاهده می‌کنیم؛ همچنین تفاوت‌های خاصی بین علائم دو ویروس آنفلوانزا و کرونا وجود دارد که امکان تشخیص دارد برای مثال تب و بدن درد در آنفلوانزا بسیار ناگهانی شروع می‌شود و مقدار تب آن هم بسیار بالاتر از کروناست در صورتی که در برخی بیماران کرونایی اصلاً تب مشاهده نمی‌شود و بدن درد و بروز سایر علائم هم تدریجی‌تر از آنفلوانزا است اما در نهایت نیاز به آزمایش است که با وجود هزینه بالای آزمایش در مواقع لزوم انجام خواهد شد.

وی در خصوص مدارس و تاکید بر لزوم آموزش غیرحضوری، تصریح کرد: توصیه ما از ۱۵ شهریور این بود که تا جای ممکن فعالیت‌ها به صورت غیرحضوری انجام شود و هیچ اجباری برای آموزش حضوری نباشد و حضور دانش‌آموزان در مدارس به حداقل خود برسد و اگر آموزش حضوری لازم است در کمترین زمان و حتماً با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد.

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت اصفهان تصریح کرد: هماهنگ شد که هر دانش‌آموز یا معلمی که علامت‌دار شد مراکز منتخب استان مانند مرکز معتمد در خیابان طالقانی یا مراکز منتخب در ملک‌شهر، در قائمیه، در انتهای خیابان جی موسوم به مرکز بنک‌دار و سایر مراکز در سطح شهر از آنان به صورت رایگان تست کرونا بگیرند و در صورتی‌که تست آنان مثبت باشد به مدت دو هفته باید قرنطینه شوند و اگر معلم مبتلا شد نباید کلاس او به مدت دو هفته به صورت حضوری برگزار شود.

استفاده از ماسک باید همراه رعایت دیگر دستورات بهداشتی باشد

وی در خصوص استفاده ماسک در بین مردم، خاطرنشان کرد: درست است که به نظر می‌رسد ماسک در بین مردم خوب استفاده می‌شود اما میزان استفاده از ماسک در نقاط مختلف استان متفاوت است، در مناطقی متراکمی که فرهنگ عمومی سطح پایین‌تری دارد کمتر از ماسک استفاده می‌شود و به نسبت در مناطق با سطح فرهنگی بالاتر بیشتر شاهد استفاده از ماسک هستیم.

فدایی با بیان اینکه استفاده از ماسک در کنار رعایت دیگر دستورات بهداشتی اثرگذار خواهد بود، افزود: استفاده از ماسک به تنهایی کافی نیست. لازم است در چنین ایامی که اپیدمی در اوج خود قرار دارد ما هرگونه تجمعات و دور هم جمع شدن مردم در مراسمات، مراکز خرید، تفرجگاه‌ها و همه مکان‌ها را حذف کنیم در حالی که این موارد رعایت نمی‌شود در نتیجه شاهد آن هستیم که بخش مهمی از مردم ناقل این ویروس هستند و بیماری را به همدیگر منتقل می‌کنند و باعث افزایش آمار مبتلایان می‌شوند.

وی در رابطه با کمبود ماسک در سطح جامعه تاکید کرد: استفاده ناصحیح از ماسک کارآیی آن را کاهش می‌دهد. وقتی عموم جامعه بخواهند ماسک بزنند مانند این است که از فردا عموم جامعه بخواهند از دوچرخه استفاده کنند، قطعاً با کمبود دوچرخه مواجه می‌شویم و به همین علت برای عموم مردم در مراوده‌های روزمره، ماسک‌های پارچه‌ای قابل شست‌وشو گزینه مناسب و انتخاب معقولی است.

کد خبر 447659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.