مورد عجیب فیلم عصر جمعه

فیلم سینمایی عصر جمعه، نخستین ساخته مونا زندی حقیقی بعد از ۱۵ سال توقیف، یک‌راست به شبکه نمایش خانگی آمد تا این کارگردان همزمان دو فیلمش در شبکه نمایش خانگی منتشر شود. بنفشه آفریقایی دومین ساخته زندی حقیقی است که به دلیل شیوع کرونا هفته گذشته راهی اکران آنلاین شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فیلم عصر جمعه با موضوع تجاوز ساخته شده و به نظر می‌رسد مدیران سینمایی در سال ۸۴ صلاح نمی‌دیدند تا اثری صریح به این موضوع بپردازد و تشخیص دادند تا از مخاطب پنهانش کنند. این فیلم حتی اجازه اکران در خارج از کشور را نیز پیدا نکرد. این فیلم پنج سال بعد از ساخت توانست به صورت محدود اکران شود، اما هنگامی که قرار بود در اصفهان روی پرده برود به دلیل شکایت نماینده مجلس این شهر بار دیگر توقیف شد.

عصر جمعه که محصول سال ۱۳۸۴ است، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر به دست آورد. این فیلم در تله توقیف گرفتار ماند تا این که با داغ شدن کمپین سکوت نخواهم کرد در مقابل تجاوز، اجازه دیده شدن پیدا کرد و با صلاحدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسؤولان سینمایی سر از شبکه نمایش خانگی درآورد. این که دلیل چرخش نظر مسؤولان مربوطه آیا منطقی است یا خیر؟ و یا این که اگر عصر جمعه قابلیت دیده شدن دارد پس چرا ۱۵ سال در توقیف ماند؟ سوالاتی است که تا کنون بی پاسخ مانده است.

همه چیز درباره عصر جمعه

عصر جمعه نخستین ساخته مونا زندی حقیقی است که در سال ۱۳۸۴ جلوی دوربین رفت. در خلاصه داستان این فیلم که توسط فرید مصطفوی نوشته شده، آمده است: خیانت و تعصب، سرنوشت تلخی را برای سوگند ۱۵ ساله رقم می‌زند که حاصل آن دربدری، بی گناهی و تنهایی است. سال‌ها می‌گذرد، بنفشه، خواهر سوگند، تصمیم می‌گیرد خواهر گمشده خود را بیابد و پرده از رازی بردارد که سال‌ها پنهان مانده است.

رؤیا نونهالی، هانیه توسلی، مهرداد صدیقیان، رامین راستاد، شاپور کلهر و رؤیا جاویدنیا در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. عصر جمعه در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به همراه سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران به عنوان بهترین فیلم از سینمای ملی را از آن خود نمود.

این فیلم در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی نیز جوایز متعددی نظیر الکساندر نقره‌ای به عنوان بهترین فیلم جشنواره تسالونیکی یونا، جایزه بهترین فیلم از جشنواره کلن آلمان، جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره وزوول فرانسه، جایزه بهترین فیلم تماشاگران از جشنواره شیگاگو و جایزه بهترین فیلم از دانشگاه شرق شناسی در پاریس را به دست آورد.

عصر جمعه یک فیلم اول آبرومند است و به نوعی می‌توان آن را فیلم اولین‌ها دانست. اولین فیلم بلند کارگردانش، اولین بازی مهرداد صدیقیان و اولین تجربه حرفه‌ای و بلند تدوینگرش و به جرأت می‌توان گفت در همه این موارد سربلند بیرون آمده است.

فیلم اول، همیشه آزمون ترسناکی برای کارگردان‌هاست، حتی آنهایی که در مکتب فیلمسازان بزرگ دستیاری کرده‌اند. مونا زندی حقیقی نیز از این قاعده مستثنی نبوده، اما تجربه دستیاری و همکاری اش با کارگردان مطرح و معتبری همچون کیانوش عیاری و رخشان بنی اعتماد توانسته او را با زوایای پنهان فیلمسازی آشنا کرده و به هدف نهایی که همان ورود به عرصه کارگردانی در سینمای حرفه‌ای است نزدیک‌تر کند.

جهانگیر کوثری، تهیه کنندگی فیلمی را بر عهده داشته است که به عنوان فیلم اول در همه زمینه‌ها قابل دفاع است.

واکنش کارگردان

بعد از صدور مجوز برای توزیع عصر جمعه در شبکه نمایش خانگی، کارگردان این فیلم تنها به انتشار چند جمله در صفحه اینستاگرام خو بسنده نمود. زندی حقیقی در صفحه شخصی خود نوشت: عصر جمله ۱۷ سال پیش نوشته شد، ۱۶ سال پیش ساخته شد، ۱۵ سال پیش در جشنواره درخشید و ۱۴ سال توقیف شد. حالا کمپین سکوت نکنیم راه افتاده و خدا رو شکر که سکوت شکسته شد. عصر جمعه هم بالاخره مجوز نمایش گرفت.

واکنش بازیگر

مهرداد صدیقیان وقتی تنها ۱۶ سال داشت در اولین تجربه بازیگری خود، نقش اصلی عصر جمعه را ایفا نمود. صدور مجوز نمایش این فیلم بعد از ۱۵ سال، بیشترین واکنش را از سوی این بازیگر به دنبال داشت. صدیقیان ابتدا یادداشتی را در این باره منتشر نمود که در بخشی از آن آمده است:

همیشه افکار کهنه و بی منطق، آرزوهای آدم‌ها را از بین می‌برند و شاید برای همیشه آتش استعداد و توانایی آدم‌ها را خاموش کنند. فیلم عصر جمعه که امروز وارد شبکه نمایش خانگی شد همان فیلمی است که مدیران آن زمان اجازه پخشش را به ما جوان‌های با انگیزه ندادند. فیلم عوض نشده، پس چی عوض شده؟ افکار مدیران فعلی عوض شده؟ مونا زندی ها و مهردادهای زیادی قربانی کج فهمی‌ها شدند… منصفانه نیست.

این تنها واکنش این بازیگر به این ماجرا نبود. بعد از آن صدیقیان یک دلنوشته در صفحه خود در اینستاگرام منتشر کرد با این مضمون:

یک نوجوون ۱۶ ساله در سودای بازیگری، مدام داره تلاش می‌کند یک راهی به سینما پیدا کند. تمام دغدغه‌اش بازیگر سینما شدنه و بابتش از درس خوندن و نوجوانی کردن و با رفقا وقت گذروندن می‌گذره… آنقدر که مجبوره بزرگ باشه، آنقدر که نوجوانیشو جا می‌ذاره یه جای دلش که واسه همیشه خاک بخوره. حالا خودشو می‌رسونه به جاهایی که تست بازیگری می‌گیرن… جایی که باید خودشو ثابت کنه تا یک نفر به توانا بودنش اعتماد کنه… آره اتفاق افتاد…مونا زندی

مونا زندی به مهرداد ۱۶ ساله عاشق بازیگری اعتماد کرد و بهش نقش اصلی مرد فیلمش رو سپرد… مهرداد به آرزوش رسیده بود… مهرداد هیچ وقت اون لحظه رو فراموش نمی کند…

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: حالا باید خودشو جلوی دوربین ثابت می‌کرد، حالا وقتش شده بود آرزوهاشو واقعی کنه… مهرداد خیلی خیلی به آینده امیدوار و دلخوش بود… فیلم تمام شد… ذوق مهرداد ادامه نداشت… فیلم توقیف شد… آرزوهای من، تلاش‌های من، پشتکار من، نوجوانی من… توقیف شد. حالا مهرداد رفت سر خونه اول… دوباره از صفر باید خودشو ثابت کنه. فیلم عصر جمعه در مورد تجاوز ساخته شده، چیزی که مدیران مرتبط با سینما در سال ۸۴ می‌خواستن از مردم پنهانش کنند… ولی امروز کمپین سکوت نخواهم کرد در مقابل تجاوز از همه موارد داغ تره! کاش هیچ استعداد و آرزویی قربانی دُگم بودن نشود.

از مونا زندی ممنونم که به من میدان داد و کیومرث پوراحمد که سال بعدش به من اعتماد کرد تا منتظر ۱۵ سال توقیف ماندن فیلم نشم. راست میگن هیچ فیلمی تو کمد نمی‌ماند، ولی جای افکار پوسیده و کهنه حتماً تو کمد متروکه تاریخه.

کد خبر 443036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.