به گزارش ایمنا، به نقل از وبدا، سعید نمکی، اظهار کرد: اعتقاد دارم پزشکانی که به عنوان مدافعان سلامت در سرحد عاشقی به شهادت رسیدند، دست پروردگان آموزگاران صدیقی هستند که آنها را در دورههای ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و دانشگاه تربیت کردهاند.
وی افزود: همواره اعتقاد داشتهام که آموزش و پرورش، پایه گذار توسعه ملی است و اگر بخواهیم ببینیم کشوری به سمت توسعه یافتگی حرکت میکند یا خیر، نباید اتوبانها، کارخانهها و چاههای نفت آن را ببینیم بلکه باید ببینیم در مدارس آنچه کسانی روی نیمکتها نشستهاند و در آن کشور چقدر دانشآموزان روح جستجوگر دارند و چقدر معلمان آمادگی پاسخگویی به این روح جستجوگر را کسب کردهاند.
وی افزود: قطعاً توسعه ملی محقق نخواهد شد مگر با تربیت انسان توسعه یافته و این انسان توسعه یافته به جز در دوران تولد که اذان در گوش نوزادان گفته میشود، از اولین روزهای مدرسه شکل میگیرد و مدرسه اولین ایستگاه جمعی است که کودک در آن محیط، خیلی چیزها را فرا میگیرد.
در تربیت جامعه محور نقصانهایی داریم
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در سازمان برنامه و بودجه معتقد بودم که اگر بخواهیم در توسعه ملی، تحول ایجاد کنیم باید در مدارس سرمایه گذاری کنیم، قویترین معلمان را برای آموزش دوران ابتدایی انتخاب کنیم، بهترین حقوق را به آنها بدهیم که دغدغه خاطر نداشته باشند تا بهترین انسانها برای توسعه آینده کشور تربیت شوند.
دکتر نمکی اضافه کرد: خیلی از موارد زندگی را باید از روزهای اول مدرسه به انسانها آموخت، معتقدم خیلی وقتها فقط حافظه دانشآموزان را پر میکنیم و در آموزش و جامعه محور تربیت کردن، نقصانهایی داریم. در خیلی از کشورهای دنیا، روز اول کودکان را برای آموزش ترافیک به خیابانها، احترام به حقوق شهروندی و آشنایی با دموکراسی به مجلس میبرند.
وی تاکید کرد: مدرسه بهترین کانون برای نظام سلامت است که بتواند تحول در بُعد توسعه نظام سلامت را از آنجا آغاز کند و امروز با توجه به فرزند سالاری در خانوادهها، یک دانش آموز میتواند در نظام سلامت، یک پیام آور سلامت باشد چون امروزه دیگر کودکان و دانش آموزان، رستورانها را انتخاب و نظام تغذیه خانواده را ساماندهی میکنند.
لزوم استفاده از فضای مجازی در آموزش و پرورش
وزیر بهداشت با تقدیر از همراهی وزیر آموزش و پرورش در مبارزه با کرونا از روزهای نخست اپیدمی این ویروس در کشور، گفت: در رعایت پروتکلها، بایدها و نبایدهایی که باید اجرا میشد، وزیر آموزش و پرورش، همواره پیشگام بود و بارها گفت که همه فضاها، معلمان و ظرفیتهای این وزارتخانه در خدمت مدیریت کرونا است.
دکتر نمکی تاکید کرد: زحمتی که همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد و تقویت زیرساخت فضای مجازی برای آموزش به دانش آموزان کشیدند، قوت قلب زیادی به ما داد که هم میتوانیم از اینکه دانش آموزان از تحصیل دور میمانند، نهراسیم و هم اینکه نگران نباشیم که دچار مشکلات ناشی از بیماری میشوند، روزهای اول اگر میگفتند که کودکان کمتر به این ویروس مبتلا میشوند اما امروز شواهد محکمی داریم که با تغییر رفتار ویروس، کودکان را هم ممکن است گرفتار کند.
وی تصریح کرد: ممکن است پاییز سختی در پیش داشته باشیم که شاید شاهد همزمانی کرونا و آنفلوآنزا باشیم و وجود زیرساخت قوی استفاده از فضای مجازی برای آموزش، به ما خیلی جسارت و قدرت تصمیم گیری میدهد که هم آموزش و پرورش را دایر نگهداریم و هم برای پیشگیری از بیماری، تلاش کنیم.
وزیر بهداشت گفت: طرحهایی را در وزارت بهداشت برای مدارس آغاز کردهایم که از نمونههای آن، مدارس عاری از پوسیدگی دندان است و برای اولین بار آن را در اردیبهشت سال گذشته در نمین اردبیل به عنوان پایلوت آغاز کردیم و نیت ما این بود که دندانهای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز پایه ششم ابتدایی که دوره بسیار مناسبی است را عاری از پوسیدگی کنیم و راه را ادامه دادیم که با تعطیلات مدارس روبرو شد و امیدواریم که شاهد استمرار این طرح با کمک وزارت آموزش و پرورش باشیم.
نظام مراقبتهای اجتماعی دانشآموزی یکی از طرحهای مهم برای دانش آموزان است
دکتر نمکی با بیان اینکه طرح نماد یا نظام مراقبتهای اجتماعی دانشآموزی یکی از طرحهای مهم برای دانش آموزان است، افزود: این طرح یکی از زیباترین طرحهایی بود که در دولت تدبیر و امید به عنوان یک اقدام بین بخشی اجرا شد و خوشبختانه استمرار پیدا کرد و در قالب آن، بهداشت روان دانش آموزان در مدرسه و هم عوامل خطر تهدید کننده سلامت آنها مانند تغذیه و چاقی را میتوان پایش و مراقبت کرد.
وی گفت: امروز نگران شیوه زندگی دانش آموزان در مدارس هستیم. معتقدیم که پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر را باید از مدارس آغاز کنیم نه زمانی که آنها در سنین نوجوانی و جوانی مبتلا شدند. در مدرسه میتوانیم تغذیه مناسب و ورزش منظم را به دانشآموزان بیاموزیم و آن را جز لاینفکی از زندگیشان کنیم.
وزیر بهداشت اضافه کرد: امروز مشخص شده کودکان و نوجوانانی که دچار کووید ۱۹ میشوند و عامل خطری مانند چاقی دارند حداقل تا ۱۰ برابر خطر مرگ و میر بالاتری دارند و اگر این مورد را با برنامهای مدون و منظم پیش ببریم قطعاً به کاهش آسیبهای ناشی از کووید ۱۹ در گروه دانشآموزان، کمک کردهایم.
کشورها باید مسائل اجتماعی دوران کرونا را مدیریت کنند
دکتر نمکی اظهار کرد: قطعاً در مورد بازگشایی مدارس در کنار وزارت آموزش و پرورش هستیم و ممکن است خانوادهها اضطراب داشته باشند، یقیناً تک تک دانش آموزان، فرزندان و نوههای ما هستند و قطعاً تلاش میکنیم تا هیچکدام از آنها دچار مشکلات خاص نشوند اما سازمان جهانی بهداشت اخیراً اشاره کرده که کشورها، افزایش بزهکاریهای اجتماعی و مشکلات ناشی از عدم زیستن دانشآموزان در مدرسه در کنار همدیگر، انزوا و مشکلات زندگی مدرن، عدم تحرک کافی و بهداشت روان را باید در دوران کرونا مدیریت کنند.
وی افزود: اگر بتوانیم با آمیزهای از آموزشهای مجازی و حضوری و اطمینان بخشی به خانوادهها برای اینکه فرزندانشان در معرض آسیب نیستند، کار را دنبال کنیم اختلالی در سیستم آموزشی پیش نمیآید همانگونه که در کنکور اثبات کردیم بهترین و سالمترین لحظاتی که داوطلبان گذراندهاند، لحظاتی بود که آنها در جلسه کنکور حضور داشتند اما اگر تغییراتی حاصل شد با وزارت آموزش و پرورش بررسی خواهیم کرد.
وزیر بهداشت گفت: بنظر میرسد بهتر است بجای اینکه در دانشگاهها ظرفیتی را ایجاد کنیم که مراقبین بهداشت مدارس را تربیت کنیم، بهتر است از ظرفیت کارشناسان بهداشت عمومی بیشتر استفاده کنیم. از سه دهه پیش که در وزارت بهداشت مسئولیت داشتم، اعتقاد داشتم که نیروهای بهداشتی باید چند ظرفیتی تربیت شوند و نباید فقط برای بهداشت کودک یا مدرسه تربیت شوند، بلکه باید چند وجهی فعالیت کنند.
نمکی تاکید کرد: بهداشت یک پدیده بهم پیوسته است و نمیتوان بهداشت مدرسه را از بهداشت بارداری و بهداشت مدرسه و بارداری را از بهداشت خانواده تفکیک کرد، اگر کارشناسان عمومی را با طی دورههای آموزشی کوتاه مدت برای موفقیت بیشتر در مدارس را تربیت کنیم، دستاوردهای بهتری خواهیم داشت.
نظر شما