سهم حقوق بگیران از مالیات مشاغل بیشتر است

مدیرکل امور مالیاتی اصفهان گفت: در سال گذشته کل مالیات وصول شده در کل کشور ۱۴۱ هزار میلیارد تومان بوده و سهم مالیات حقوق بگیران از مالیات مشاغل در کشور بیشتراست بنابراین نتوانسته‌ایم مالیات‌های واقعی را دریافت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز مهدلو ظهر امروز چهارشنبه _۲۲ مردادماه_ در نشستی خبری با حضور اصحاب رسانه، اظهار کرد: درآمدی که از طریق مالیات برای دولت تأمین می‌شود درآمد پاک است، بنابراین اگر هزینه‌های جاری دولت از این طریق مالیات تأمین نشود دچار آسیب‌هایی خواهیم شد.

وی افزود: در کشور ما حدود ۵۰ درصد هزینه‌های جاری و یک سوم کل هزینه‌های عمومی از محل مالیات تأمین می‌شود، بنابراین مجبوریم کسری بودجه را با فروش اوراق خزانه و قرض از بانک مرکزی تأمین کنیم که هر دو تورم را به دنبال دارد.
بنابراین مالیات باید متناسب با درآمد اخذ شده تا توزیع عادلانه ثروت بین مردم صورت گیرد.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: همه ساله مهلت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی پایان تیرماه بوده اما امسال با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی تمدید شده و بر اساس آن، پایان مردادماه آخرین مهلت اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقیقی و پایان شهریورماه آخرین مهلت اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی است.

مهدلو، مودیان مالیاتی را در سه گروه " الف، ب و ج " تقسیم‌بندی و اظهار کرد: از کل تعداد ۲۱۸ هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی که در سال گذشته اخذ شد، دو درصد افراد در گروه الف قرار گرفته و دریافتی آنها در سال گذشته بیش از سه میلیارد تومان بوده است، این گروه مکلف به نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک هستند، سه درصد مودیان اصفهانی نیز از جمله کسانی هستند که جمع دریافتی آنان از یک تا سه میلیارد تومان بوده و ۹۵ درصد باقی‌مانده نیز درآمدی کمتر از یک میلیارد تومان دارند.

وی افزود: هر سال بین سازمان امور مالیاتی و مجامع صنفی اتحادیه‌ها توافق نامه‌ای به نام ماده ۱۰۰ تنظیم می‌شود که بر اساس آن سازمان مالیاتی و گروهی از اصناف توافق می‌کنند، مالیات مقطوع پرداخت کرده و پرونده آنها بررسی نمی‌شود، نزدیک ۶۰ درصد اظهارنامه‌های سال گذشته از این ماده قانونی استفاده کردند.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: مزایای استفاده از این ماده این است که مودی وارد فرایند رسیدگی و علی‌الراس نمی‌شود بنابراین مشکلاتی که در حوزه برآوردها پیش می‌آید برطرف خواهد شد، امسال نیز این توافق نامه تنظیم شده است. این توافق نامه سال گذشته فقط برای گروه "ج" اجرایی می‌شد اما امسال برای گروه‌های " ب و ج " اجرایی می‌شود که شامل ۹۸ درصد مودیان است.

مهدلو افزود: بر اساس این توافق اگر مالیات قطعی شده این افراد در سال گذشته بین صفر ریال تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد امسال نیز همان مالیات سال گذشته را بدون افزایش، اگر مالیات سال گذشته این افراد از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تا پنج میلیون تومان باشد با چهار درصد افزایش مالیات پرداخت می‌کنند و افرادی که مالیات آنها بین پنج تا ۱۰ میلیون تومان است با هشت درصد افزایش و افرادی که بیش از ۱۰ میلیون تومان مالیات داشته‌اند امسال با افزایش ۱۲ درصدی می‌توانند مالیاتشان را ذیل قانون ماده ۱۰۰ پرداخت کنند.

۵۰ درصد مودیان اصفهان در سال گذشته مالیاتی پرداخت نکردند

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد مودیان در سال گذشته هیچ مالیاتی ندادند، گفت: این افراد امسال نیز می‌توانند از همین ماده استفاده کرده و مالیات آنها صفر ریال است، ۲۷ درصد مودیان نیز مالیات یک ریال تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخته کرده‌اند، بنابراین حدود ۷۷ درصد مودیان می‌توانند همچون سال گذشته بین صفر تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مالیات خود را از این طریق پرداخت کنند.

مدیر کل امور مالیاتی اصفهان افزود: اگر این اتفاق انجام شود مودیان مالیاتی با تأیید یک فرم در سامانه سازمان امور مالیاتی می‌توانند مالیات خود را یک‌جا و یا در پنج قسط پرداخت کنند، بر این اساس با وارد نشدن حجم زیادی از پرونده‌ها به فرایند رسیدگی، همکاران ما فرصت بیشتری دارند تا به پرونده‌های فرار مالیاتی رسیدگی کنند.

مهدلو افزود: به گروه "ب و ج" مودیان، کسانی که مجموع دریافتی یا فروش سال ۹۸ آنها کمتر از نه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان باشد، توصیه می‌کنیم از این روش استفاده کنند اما افرادی که درآمد آن‌ها بیشتر از این مقدار است نباید از این قانون استفاده کنند، اکنون اظهارنامه‌ها با بانک‌های اطلاعاتی مقایسه می‌شود بنابراین ارائه اطلاعات صحیح ضرورت دارد، و اگر فردی درآمد خود را به درستی اعلام نکند، مشمول جریمه و مالیات مازاد می‌شود، بنابراین لازم است افراد فروش و درآمد واقعی خود را اعلام کنند تا دچار مشکل نشوند.

وی اضافه کرد: اگر مودی اظهارنامه خود را صادقانه اعلام نکند، اظهارنامه نداده تلقی شده و بر مالیات آنها ۳۰ درصد جریمه غیر قابل بخشودگی نوشته خواهد شد و مالیات این افراد وارد فرایند رسیدگی می‌شود، این مودیان پر ریسک تلقی شده و همکاران ما ماه‌ها وارد فرایند رسیدگی به پرونده این فرد خواهند شد، بنابراین به این افراد توصیه می‌کنیم هزینه‌ها و فروش خود را کاملاً صادقانه اعلام کنند در این صورت سازمان امور مالیاتی به رغم اینکه درآمد این افراد بیشتر از سقف تعیین شده برای تبصره ماده صد است، اظهارنامه آنان را وارد فرایند رسیدگی نمی‌کنند، اما گروه اول و اشخاص حقوقی باید اظهارنامه متکی بر دفاتر را صادقانه ارائه دهند و اگر بانک‌های اطلاعاتی این موارد را تأیید کرد پرونده افراد وارد رسیدگی نمی‌شود.

اظهارنامه‌های مالیاتی برای اولین بار از طریق بانک‌های اطلاعاتی پیگیری می‌شود

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: بر اساس مصوبه اصلاحی قانون جامع مالیاتی کشور، قانون‌گذار به سازمان مالیاتی اعلام کرد، رسیدگی پرونده‌ها با روش‌های برآورد و علیالراس منقضی شود اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها و بانک‌های اطلاعاتی این قانون سه سال تمدید شد و اکنون مودیان باید درآمدها و هزینه‌های واقعی خود را اعلام کرده تا به آن رسیدگی شود.

مهدلو افزود: بیش از ۱۰ سال است که قانون جامع مالیاتی تصویب شده، بانک‌های اطلاعاتی ما اکنون کامل است و اظهارات مودیان با آن چک می‌شود، این بانک‌ها شامل اطلاعاتی است که افراد به سامانه ۱۶۹ اعلام می‌کنند، مهم‌ترین منبع اطلاعات ما اطلاعات حساب‌های بانکی افراد است به مودیان توصیه می‌کنیم به این موضوع که حساب‌های بانکی آنها توسط ما بررسی می‌شود توجه داشته باشند زیرا اگر مورد مغایری در این بین مشخص شود پرونده پرخطر اعلام شده و روزها و هفته‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: حتی بر اساس ماده ۲۷۴ قانون ممکن است این مشکلات جرم تلقی شده و افراد به مراجع قضائی ارجاع داده شوند، البته در بررسی حساب‌های بانکی افراد، گردش‌های مالی که مربوط به درآمد افراد نباشد کنترل شده و در بررسی‌های مالیاتی در نظر گرفته نخواهد شد.

همه شهرستان‌های اصفهان از ماده ۱۰۰ توافق‌نامه مالیاتی استفاده خواهند کرد

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: با توجه اینکه بیشتر مودیان شهرستان‌های اصفهان درآمدی کمتر از نه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان دارند، پیش بینی می‌شود در شهرستان‌های استان اصفهان همه افراد بتوانند از ماده ۱۰۰ استفاده کنند، نگران آن هستیم که اگر خود اظهاری صادقانه انجام نشود مالیات افراد چند برابر شود بنابراین بر صادقانه اعلام کردن درآمدها تاکید داریم.

مهدلو تاکید کرد: افرادی که سال اول فعالیت آنها است نمی‌توانند از ماده ۱۰۰ استفاده کنند، در سال‌های گذشته ممکن بود کاربردهای سلیقه‌ای ممیزان در پرونده تأثیرگذار باشد اما امسال مالیات واقعی در نظر گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: مودیان مالیاتی فروش و درآمدهای واقعی خود را بدون نگرانی اعلام کنند و نگران افزایش چند برابری آن نباشند، قرار نیست مالیات‌ها چند برابر شود بلکه با اعلام مالیات‌های واقعی توسط مودیان ممکن است مالیات آنها کمتر نیز شود، با اجرای ماده ۹۷ هدفمان این بود که از فرارهای مالیاتی جلوگیری کنیم و مالیات‌های واقعی از این به بعد گرفته شود، عملکرد استان اصفهان در این موضوع در دو سال اخیر مطلوب بوده و اصفهان به عنوان الگویی برای سایرین شده است

۸ درصد مالیات کل کشور در اصفهان وصول می‌شود

مدیر کل امور مالیاتی اصفهان گفت: در سال گذشته کل مالیات وصول شده در کل کشور ۱۴۱ هزار میلیارد تومان بوده و سهم مالیات حقوق بگیران از مالیات مشاغل در کشور بیشتراست بنابراین نتوانسته‌ایم مالیات‌های واقعی را دریافت کنیم، سهم استان اصفهان از کل مبلغ مالیات دریافتی کشور هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که بر اساس آن حدود هشت درصد مالیات حصولی کل کشور سهم استان اصفهان بوده است، امسال این مبلغ در استان اصفهان به حدود ۱۱ و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

مهدلو افزود: حدود ۷۰۰ پرونده در اصفهان تشکیل شده که بر اساس آن بیش از ۴۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است و ما به دنبال شناسایی مودیان واقعی و وصول این مطالبات هستیم تا کنون بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان با همکاری دادستانی، مراجع امنیتی، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، استانداری، اتاق بازرگانی و سایرین انجام شده که امیدواریم این کار سرعت یابد.

وی تاکید کرد: می‌توان گفت با فعالیت‌های انجام شده انضباط مالی در استان اصفهان رعایت می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: درباره بدهی‌های سال ۹۸ که باید امسال اظهارنامه آن ارائه شود، باید گفت که تسهیلاتی از جمله تقسیط‌های بلندمدت و بخشودگی‌های جرایم در نظر گرفته شده و برای بدهی‌های سال ۹۸ که اظهارنامه آن باید امسال ارائه شود بسته حمایتی مالیاتی اصفهان برای تولیدکننده‌ها و همه صنوف ارائه شده است. حتی افرادی که درآمد آنها امسال کاهش یافته لازم است صادقانه خود اظهاری کنند زیرا این اطلاعات بررسی شده و مالیات جدید بر اساس آن تعیین می‌شود.

مهدلو در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا درباره فعالیت‌های صورت گرفته درباره اخذ مالیات از پزشکان اظهار کرد: ابتدا لازم است خدا قوت ویژه‌ای به جامعه پزشکی که جهادگران سلامت هستند گفت، تمام مشاغل فرقی نمی‌کند تمام مشاغل هتلداران پزشک‌ها و … که درآمد کمتر از ۹۹۰ میلیون تومان باشد می‌توانند از ماده ۱۰۰ استفاده کنند، پزشکانی که مکلف بودند تا پایان بهمن ماه سال ۹۸ دستگاه کارت‌خوان را به سازمان مالیاتی وصل کنند، فقط در صورت انجام این کار می‌توانند از ماده ۱۰۰ استفاده کنند، برای همه پزشکان اگر اظهارنامه‌ای که ارائه می‌کنند مغایرتی با بانک‌های اطلاعاتی ما نداشته‌باشد مالیات آنها اخذ خواهد شد.

بیش از ۹۰ درصد افراد در تور مالیاتی گرفتار خواهند شد

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چطور درآمدهای واقعی شناسایی می‌شود، گفت: حساب همه افراد نزدیک به افراد کنترل می‌شود، اینکه افراد با حساب سایرین فعالیت کنند کار پرخطری است زیرا حتماً شناسایی خواهد شد. بانک‌های اطلاعاتی ما ممکن است ایراداتی داشته باشد اما شروع این کار نیز قابل تقدیر است، سود صنعت، سوابق مالیاتی سامانه ۱۶۹ و صدها بانک اطلاعاتی دیگر در اختیار ما است و این اطلاعات اگر تا پنج سال آینده نیز مشخص شود مالیات آن قابل اخذ است.

مدیر کل امور مالیاتی اصفهان با بیان اینکه منابع اطلاعاتی برای استعلام درآمد افراد کامل است گفت: بنابراین بیش از ۹۰ درصد افراد در تور مالیاتی گرفتار خواهد شد.

مهدلو با اشاره به بسته‌های حمایتی ارائه شده توسط اداره کل مالیاتی استان اصفهان گفت: بسته‌های حمایتی ارائه شده توسط ما بهترین بسته حمایت از تولیدکننده‌ها در کشور بوده است.

هیچ واحد تولیدی به دلیل مشکلات مالیاتی تعطیل نشده است

وی افزود: هیچ واحد تولیدی وجود ندارد که به دلیل پرداخت نکردن مالیات تعطیل شود و ما سعی داریم هر طور ممکن است از تمامی تسهیلات قانونی استفاده کرده و از آنها حمایت کنیم، امسال نیز برنامه‌های جدیدی در نظر داریم، پیش بینی می‌کنم بین ۸۰ تا ۸۵ درصد پروندهای امسال به جز مودیان بزرگ وارد فرایند رسیدگی نشود بنابراین با کمک رسانه‌ها امیدواریم این فرهنگ سازی بشود که اظهارنامه‌های حقیقی ارائه شود.

کد خبر 438528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.