۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۷
کلیدی برای قفل ترافیک

تردد روزانه صدها خودرو در خیابان‌های شهر، عرض اندک معابر، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و کندی جابجایی بار و مسافر از طریق آن سبب شده که ترافیک به یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت شهری تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گِره ترافیک در شهرها هر روز کورتر و کلاف سردرگم آن هر روز بدتر می‌شود. در حقیقت شهرداری‌ها در حوزه ترافیک میراث‌دار طرح‌های ناکارآمد گذشته، رشد شتابان شهرنشینی، رعایت نشدن قواعد شهرسازی و تولید بی‌ضابطه خودرو هستند. قزوین نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ شهری با جمعیت افزون بر ۴۰۰ هزار نفر که ترافیک به چالش مدیریت شهری آن تبدیل شده است و هر چند هر سال طرح‌های مختلفی برای کاهش آن اجرا می‌شود، اما همچنان مسائل لاینحل زیادی در این زمینه وجود دارد.

برای بررسی بیشتر معضلات ترافیکی شهر قزوین و طرح‌های شهرداری این شهر برای کاهش این مشکلات با شیما زرآبادی‌پور، سرپرست حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری قزوین گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

بیشترین مشکلات ترافیکی در کدام نقاط شهر وجود داد؟

در حال حاضر در هسته مرکزی شهر بیشترین مشکلات ترافیکی وجود دارد؛ البته وجود مراکز تجاری مانند بازار بزرگ و بافت تاریخی و سنتی و عرض کم معابر و افزایش روز افزون تعداد خودروها نیز بر معضلات ترافیکی این منطقه شهری افزوده است. به منظور رفع این معضلات اجرای برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت در دستور کار شهرداری قرار دارد و برنامه‌های ترافیکی کارشناسی نیز در حال تهیه است. همچنین دروازه‌های شهر به دلیل همکاری نکردن نهادهای متولی در زمینه ساماندهی وسایل نقلیه و توقف خودروهای کرایه شهرهای اطراف در مناطقی مانند تقاطع ۲۲ بهمن نیز با مشکلات ترافیکی مواجه است در حالی که این وسایل باید در پایانه‌های مربوطه تردد کنند. در مجموع برای ساماندهی نقاط دارای مشکلات ترافیکی، همکاری بیشتر پلیس مورد انتظار است.

بخشی از معضلات ترافیکی شهر مربوط به پایانه‌های شهری است، آیا برای ساماندهی این مراکز برنامه‌ای دارید؟

بله؛ بهره‌برداری از سایت هشت هزار مترمربعی تعمیرگاهی با هدف ارائه این خدمات به ناوگان حمل و نقل درون‌شهری و راه‌اندازی اتوماسیون حمل‌ونقل بار جزو برنامه‌های امسال است. امسال طرح بهسازی پایانه‌های شهری از جمله "پایانه آزادگان با هدف بهره‌برداری مفید و بهینه از پایانه‌های موجود و گسترش پایانه‌های برون‌شهری در راستای ساماندهی و خدمات‌رسانی بهتر به مسافران اجرا می‌شود. همچنین جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی و تکمیل تابلوهای راهنمای مسیرهای درون‌شهری بهسازی می‌شود.

پروژه‌های نیمه تمام به افزایش مشکلات ترافیکی منجر می‌شود، آیا در قزوین اینگونه طرح‌ها وجود دارد و آیا در سال ۹۹ برنامه‌ای برای تکمیل آن‌ها وجود دارد؟

در خصوص طرح‌های ترافیکی نیمه‌تمام سطح شهر می‌توان به تکمیل اهداف و طرح‌های تعیین شده در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک اشاره کرد که ایجاد خطوط ویژه اتوبوسرانی، تکمیل شبکه دوچرخه، تکمیل شبکه معابر و خروج تاکسی‌های فرسوده پیکاناز ناوگان از جمله آنهاست. پروژه‌های زیادی در این معاونت در دست اجراست که آغاز اجرا یا تکمیل آن‌ها نیازمند تأمین اعتبار است.

در سال ۹۸ برای کاهش معضلات ترافیکی قزوین چه طرح‌هایی اجرا شد؟

احداث ۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در قزوین بر اساس طرح جامع ترافیک، افزودن ۲۰ دستگاه مینی‌بوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی و بازسازی ۲۵ دستگاه اتوبوس از ناوگان اتوبوسرانی احداث پیاده‌راه سبزه‌میدان، توسعه دوربین‌های نظارتی و هوشمندسازی ۸۵ درصد از ۴۵ چراغ راهنمایی فعال در سطح شهر که منجر به کاهش ۱۳ درصدی آلودگی هوا شده است و شناسایی نقاط حادثه‌خیز سطح شهر با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی از مهم‌ترین طرح‌ها و پروژه‌های ترافیکی اجرا شده در سال گذشته بوده است.

هوشمند سازی شهری از راهکارهای علمی در کاهش ترافیک است، در این زمینه چه کارهایی شده است؟

استفاده از فناوری اطلاعات و تجهیزات ITS در سیستم‌های زیرمجموعه و مرتبط با کنترل ترافیک از قبیل معاینه فنی خودرو، تاکسیرانی، اتوبوسرانی و نظایر آن در راستای زمینه‌سازی برای ایجاد شهر هوشمند از اهداف معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین است؛ البته تاکنون طرح‌های بازسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی، اصلاح خطوط در راستای افزایش بهره‌وری، راه‌اندازی مرکز شماره دو معاینه فنی خودرو و برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌های سازمان‌ها و استفاده از مشارکت بخش خصوصی انجام شده است.

مهم‌ترین پروژه‌های ترافیکی شهرداری قزوین در سال ۹۹ چیست؟

اجرای طرح جامع پایش و کاهش تلفات انسانی در تصادفات در دستور کار قرار دارد. همچنین توسعه ناوگان حمل‌ونقل همگانی پاک مبتنی بر توسعه عدالت اجتماعی و تسهیل دسترسی همه شهروندان به امکانات این ناوگان جزو برنامه‌های اصلی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین است. توجه به قانون‌مداری و حفظ محیط زیست، اجرای طرح‌های آرام‌سازی ترافیکی و اصلاح هندسی معابر و مسیرهای شهری نیز جزو اولویت‌های کاری مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک است. برنامه‌ریزی برای مهندسی ترافیک، ایمن‌سازی و رفع نقاط حادثه‌خیز شهری و اجرای طرح‌های آموزش شهروندی به ویژه برای دانش‌آموزان با هماهنگی آموزش‌وپرورش انجام خواهد شد.

کد خبر 432061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.