موحدی: سالانه ۲۵۰ تن فرآورده خام دامی از چرخه مصرف خارج می‌شود

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان گفت: به طور متوسط بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن فرآورده خام دامی که برای مصرف انسانی مناسب نیست، در طول سال از چرخه مصرف خارج می‌شود.

شهرام موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره نظارت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بر سلامت دام و فرآورده‌های دامی در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: بر اساس قانون، کنترل بهداشتی مواد خام دامی به سازمان دامپزشکی کشور و به تبع آن ادارات کل دامپزشکی استان‌ها محول شده است. در طول سال ایام خاصی وجود دارد که به دلایل مختلف اعم از مناسبات مذهبی یا غیرمذهبی یا ملی میزان مصرف فرآورده‌های خام دامی افزایش پیدا می‌کند. ایام عزاداری، ایام عاشورا و تاسوعا و حتی ماه مبارک رمضان از جمله این ایام است.

کنترل بیش از ۴ هزار مرکز تولید یا عرضه فرآورده‌های خام دامی

وی افزود: در این ایام به دلیل افزایش مصرف معمولاً نظارت‌های بیشتری بر محصولات وجود دارد به همین دلیل، طرح‌های تشدید نظارت و کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی اجرا می‌شود. در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۹ بود که با ساماندهی حدود ۶۰ کارشناس نظارت بر امور مواد غذایی و دامپزشکی در قالب ۵۵ اکیپ سیار نظارت‌ها شروع شد، بالغ بر بیش از چهار هزار و ۴۸ بازدید از مراکز تولید یا عرضه فرآورده‌های خام دامی اعم از گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی، میگو، تخم مرغ، شیر و به لحاظ آنچه که تحت عنوان فرآورده‌های دامی می‌شود انجام شد.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: به طور کلی اگر در هر یک بازدیدها، کارشناسان به مورد خاصی مشکوک شوند، فرآیند نمونه‌گیری و سپس آزمایش برای کشف احتمالی بیماری یا ویروس انجام می‌شود. در بازدیدهای ماه رمضان ۴۰ مورد نمونه‌گیری تحت تعیین هویت و اصالت فراورده‌های استان انجام شد.

ضبط ۴۰ تن فرآورده خام دامی معیوب

موحدی اضافه کرد: ماحصل این اقدامات کشف و ضبط ۱۲۶ هزار و ۸۷۰ کیلوگرم فرآورده خام دامی بود که از این مقدار حدود ۴۰ هزار و ۴۲۹ کیلوگرم فرآورده پس از نمونه برداری از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

وی ادامه داد: همچنین ۲۶ مورد متخلف به مراجع قضائی ارجاع و ۱۳ واحد مراکز عرضه پلمپ و تعطیل شد. حدود ۷۷ خودرو که به صورت غیرمجاز فرآورده‌های خام دامی را به فروش می‌رساندند مانند فروش ماهی در کنار خیابان نیز مشاهده شد و برخورد مقتضی صورت گرفت.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: میزان فرآورده‌هایی که از چرخه مصرف انسانی خارج شده است یعنی ۴۰ هزار کیلوگرم، بیش از پیش‌بینی‌های این اداره بود که کرونا را علت آن می‌دانیم زیرا مقداری از این فرآورده‌ها در سردخانه‌ها مانده و تاریخ انقضای آن به دلیل مصرف کمتر گذشت و فاسد شدند.

موحدی افزود: کاهش بسیار زیاد مسافران در ماه رمضان و تعطیلی رستوران‌ها، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها، خروج فرآورده‌ها از عرصه مصرف را تشدید کرد.

وی اظهار کرد: به طور متوسط بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن، فرآورده خام دامی که برای مصرف انسانی مناسب نیست، در طول سال از چرخه مصرف خارج می‌شود.

کد خبر 428561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.