معرکه بخت‌آزمایی خودروسازان

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

حاشیه‌ها و انتقادات طرح پیش‌فروش خودرو

دو غول خودروسازی ایران در چند روز گذشته در حالی کارهای پیش‌فروش محصولات خود را تمام کردند که این طرح با حاشیه‌ها و انتقادات زیادی همراه بود. سایپا و ایران‌خودرو که بیش از دو هفته از سومین ماه سال را درگیر ثبت‌نام و ارائه کد قرعه‌کشی یا چرخاندن گردونه برای اعلام نفرات برنده بودند، همین دیروز بود که آب پاکی را روی دست میلیون‌ها نفری که در این طرح شرکت کرده بودند ریختند و از میان تعداد بالای درخواست‌ها فقط برای چند هزار نفر پیامکی برای تکمیل مراحل بعدی خرید ارسال کردند. بر اساس آمار در روزهای گذشته حدود پنج میلیون و ۲۷۳ هزار و ۸۵۶ نفر برای شرکت در قرعه‌کشی ایران خودرو پیش ثبت نام کرده بودند که از این تعداد چهار میلیون و ۷۴۴ هزار و ۹۸۴ نفر وارد مرحله ثبت نام اولیه شدند که بعد از پاکسازی شرکت‌کنندگان و حذف افرادی که شرایط حضور در این طرح را نداشتند، فقط چهار میلیون و ۳۶۰ هزار و ۱۵۳ نفر به مرحله فینال راه پیدا کردند؛ این چند میلیون نفر در حالی شانس خود را برای خرید محصولات یکی از بزرگترین شرکت‌های داخلی خودروساز امتحان کردند که در این قرعه‌کشی فقط ۱۵ هزار اتومبیل برای عرضه وارد کار شده بود؛ یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد فقط سه‌دهم درصد از متقاضیان در این طرح پیش‌فروش شانس خرید پیدا کرده و بقیه ۹۹.۷ درصد از این مسابقه بازنده بیرون آمدند.

نظارت ویژه مجلس بر نحوه برگزاری امتحانات نهایی در مدارس

محمدمهدی زاهدی با اشاره به آغاز امتحانات نهایی پایه دوازدهم اظهار کرد: در جلساتی که با حضور وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات داشتیم، بر رعایت پروتکل‌ها و فاصله اجتماعی تاکید شد و انتظار این بود که این مهم در حین برگزاری امتحانات نهایی پیاده سازی شود. قطعاً در صورت ادامه روند فعلی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به وزیر آموزش و پرورش و مسئولان این وزارتخانه تذکر جدی داده خواهد شد.

زاهدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه به زودی کمیسیون‌های تخصصی در مجلس تشکیل خواهد شد و موضوعات به ویژه معضلات حوزه آموزش در کمیسیون‌های تخصصی رسیدگی خواهد شد گفت: از اولویت‌های ‎مجلس یازدهم و ‎کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری، پیگیری و نظارت بر اجرای دقیق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند دانشگاه اسلامی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم در دو حوزه نظارت و تقنین قوانین بسیار فعالانه عمل خواهد کرد، افزود: قوانین و مقررات بسیاری در حوزه آموزش عالی و آموزش و پرورش وجود دارد که با نظارت باید به مرحله اجرا برسد.

زاهدی پیگیری و نظارت بر حسن اجرای دقیق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند دانشگاه اسلامی بزرگترین رسالت پیش روی کمیسیون آموزش, تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم خواند و گفت: با اجرای دقیق این دو مهم قطعاً خوزه آموزش کشور دستخوش تحول مثبتی خواهد شد.

پایان داستان اعتبارنامه تاجگردون و دو نماینده دیگر

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراض نمایندگان به اعتبارنامه سه نفر از منتخبین گفت: در جلسه‌ای که هیأت رئیسه مجلس درباره این موضوع برگزار کرد، جمع‌بندی نهایی این شد که به دنبال تأیید اعتبارنامه‌های منتخبین فریدن، صومعه‌سرا و گچساران در شعبه مربوطه، اعتبارنامه‌های این منتخبین در جلسه علنی مجلس تنها قرائت می‌شود و رأی‌گیری در مورد آنها انجام نخواهد شد.

وی افزود: بر همین اساس به دنبال تأیید اعتبارنامه‌های این منتخبین در شعب ۱۰ و ۱۲ اعتبارنامه‌های این افراد در جلسه علنی مجلس تنها قرائت می‌شود و نیازی به رأی‌گیری نخواهد داشت. در زمان اصلاح آئین‌نامه برای این موضوع، شورای نگهبان به اینکه اعتبارنامه‌های مورد اعتراض واقع شده تنها در صحن قرائت شود ایراد گرفته بود و این موضوع در آئین‌نامه ذکر شد که نمایندگان باید در مورد آن تصمیم بگیرند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: بر این اساس دو برداشت از مواد ۲۹ و ۳۲ آئین‌نامه در این باره انجام می‌شود یکی اینکه اعتبارنامه‌هایی که مورد اعتراض واقع می‌شوند باید در صحن به رأی‌گیری گذاشته شود و برداشت دوم اینکه این اعتبارنامه‌ها تنها باید قرائت شود. در جلسه مفصلی که در هیأت رئیسه مجلس برای این موضوع برگزار شد نظر اکثریت اعضا بر این بود که رأی‌گیری در این باره نیاز نیست و اعتبارنامه تنها باید قرائت شود.

هزینه فعالیت سیاسی را کاهش دهیم، جوانان وارد ویترین احزاب می‌شوند

حمیدرضا ترقی، عضو شاخص حزب موتلفه با اشاره به برخی انتقادات از این حزب مبنی بر آنکه موتلفه فرصت عرضه اندام به جوانان نمی‌دهد؛ گفت: البته طبیعتاً این مسیر تا حدی، کند طی شده است اما در حال انجام است و باید نسل جوان بتواند خود را در فعالیت‌ها و کارکردهای حزبی اثبات کند تا بتواند اعتماد بدنه را برای به دست گیری مسئولیت‌ها در رده‌های بالاتر به دست بیاورد.

وی در پاسخ به این سوال که یعنی حزب موتلفه، راه را باز کرده اما جوانان نمی‌توانند خود را اثبات کنند؛ گفت: بله. در مجامع عمومی و کنگره‌ها، راه کاملاً باز است و خوشبختانه تعداد قابل توجهی هم راه پیدا کرده اند؛ منتهی موضع گیری های سیاسی و کنش سیاسی در جامعه ما معمولاً با هزینه‌های سنگینی همراه است. این هزینه سنگین کنش سیاسی، برای نسل جوانی که به تازگی مسئولیت‌های اجرایی در کشور می‌گیرد و می‌خواهد به زندگی خود سر و سامان بدهد، قابل تحمل نیست در حالیکه برای طیف سنتی افرادی که سنی از آنها گذشته، این هزینه‌ها قابل تحمل است و دغدغه کنارگذاشته شدن از پست‌ها و مسئولیت‌ها، کمتر برای آنها وجود دارد.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: تا وقتی که هزینه کنش سیاسی در جامعه را کاهش ندهیم، نسل جوان که الان به طور طبیعی با مشکلات اقتصادی گوناگونی برای سرپا نگه داشتن زندگی خود رو به روست، به راحتی تن به ورود به ویترین هر حزبی نمی‌دهد و این نیازمند اولاً تغییر فرهنگ سیاسی جامعه و ثانیاً کاهش هزینه‌های کنش سیاسی است.

اعلام زمان دقیق تعیین ترکیب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس

محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت ترکیب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، گفت: فُرم‌های امتیازبندی اولویت‌های نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی روز گذشته (دوشنبه، ۱۹ خرداد) از سوی نمایندگان به هیئت‌رئیسه مجلس ارائه شده است. قرار است، هیئت‌رئیسه مجلس نیز در جلسه مشترکی که با رؤسای شعب پانزده‌گانه خواهد داشت، فُرم‌های امتیازبندی اولویت‌های نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی را بررسی و نهایی کند.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: قرار بود نهایتاً تا امروز (سه‌شنبه، ۲۰ خرداد) ترکیب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس نهایی شود، اما به دلیل اینکه هنوز برخی نمایندگان به جمع‌بندی نرسیده‌اند، در روز پنجشنبه هفته جاری، این ترکیب نهایی می‌شود. نمایندگان مجلس از امروز (سه‌شنبه، ۲۰ خرداد) به مدت ۴۸ ساعت، تا پنجشنبه (۲۲ خرداد) فرصت دارند تا نسبت به قرارگیری‌شان در کمیسیون‌ها به هیئت‌رئیسه اعتراض کنند، سپس در جلسه مشترکی با رؤسای شعب پانزده‌گانه مجلس به این اعتراضات رسیدگی شده و در نهایت در روز ۲۲ خرداد ترکیب اعضای هیئت‌رئیسه مجلس نهایی می‌شود.

کد خبر 427952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.