۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
 پر آب شدن کویر زواره پس از ۶۵ سال

کویر "تل شیطان" در نزدیکی روستای امیرآباد از توابع بخش زواره پُر از آب شد و دریاچه طبیعی زیبایی را در این منطقه بوجود آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کویر در واقع دریای خشک شده است  جایی که محل رسیدن رودخانه ها و آب های سطحی بوده و اکنون آب های سطحی به آب های زیرزمینی می‌رسند.

دق سرخ دریاچه خشکی است با ۱۳۱۱ کیلومتر مربع مساحت و طول ۵۷ کیلومتر و عرض ۲۳ کیلومتر که در فاصله ۲۰ کیلومتری در شمال شرقی شهر زواره در استان اصفهان واقع است، کوه‌هایی کم ارتفاع در کنار جنگل‌های تاغ از کویر مرکزی ایران جدا شده و یکی از جاذبه‌های این کویر، تپه شنی بزرگی  به نام تل شیطان است که تقریباً در مرکز این کویر قرار دارد.

برای رسیدن به کویر دق سرخ زواره فقط کافی است از اردستان به سمت زواره و روستای کریم‌آباد حرکت کنید، کویرپیمایی از روستای کریم آباد زواره به طرف شرق شروع می‌شود. مرکز کویر تا روستای کریم آباد حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. برای دیدن تمام طول و عرض این کویر زیبا و بی نظیر باید به سمت روستای جهان آباد حرکت کرد.

شوره زار(دریاچه نمک) دق سرخ بعد از جنگل‌های تاغ منطقه قرار دارد که در فصول پر بارش به صورت موقتی به دریاچه‌ای تبدیل شده و در فصول گرم کاملا خشک است و شغال، روباه، پایکا، چکاوک کاکلی، جغد، باز در آن روزگار می‌گذرانند. این تاغ‌زارها مکان مناسبی برای عکاسی حیات وحش محسوب می‌شود.

حال پس از ۶۵ سال کویر زواره پُر از آب شد.

در پی بارش های  اخیر، کویر "تل شیطان" در نزدیکی روستای امیرآباد در منطقه زواره پس از ۶۵ سال پُر از آب شده و تصویر جالبی در کویر پدید آمده است. چنین تصویری را بسیاری از جوانان منطقه هم ندیده بودند، اما خاطراتی را برای پیرمردان و پیرزنان زواره زنده کرد.

رضا عامری ۷۲ ساله از  اهالی روستای امیرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: دریاچه پر از آب در کویر زواره در ۶۵ سال گذشته سابقه ندارد.

وی با تماشای این صحنه یاد کودکی را زنده می کند و توضیح می دهد: فقط از دوران کودکی چنین حجم آب در کویر زواره را به یادم مانده است. آن موقع ها بارندگی در منطقه زیاد بود و آب روستاها از طریق کانال هایی به کویر می رفت و دریاچه ایجاد می شد.

بارندگی های اخیر سبب شده تا در کویر "تل شیطان" زواره دریاچه ای با کیلومترها طول و ارتفاع آب ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر به وجود آید و صحنه هایی زیبا  و فوق العاده از قدرت خداوند را به نمایش بگذارد.

کد خبر 419624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.