استفاده از روش‌های ابتکاری برای افزایش بهره‌وری ایستگاه‌های دوچرخه

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: ارائه روش‌های ابتکاری برای افزایش بهره‌وری ایستگاه‌های دوچرخه شهر اصفهان از نظر استفاده از دوچرخه‌های موجود در ایستگاه‌ها توسط مردم به عنوان یک پروژه پژوهشی مسئله محور بررسی شد.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بهبود سیستم دوچرخه شهری اصفهان مدت زمان قابل توجهی است مورد نظر مدیران شهری قرار گرفته و تلاش‌های گوناگونی را مصروف خود ساخته است.

وی افزود: در این میان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری به عنوان متولی امر، اقدامات پژوهشی و اجرایی متنوعی را سامان داده که این پروژه به عنوان بخشی از این برنامه به موضوع بررسی وضعیت ایستگاه‌های دوچرخه شهر اصفهان و ارایه راهکارهایی برای افزایش بهره وری آنها پرداخته است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: طرح صورت مسئله توسط این معاونت و به عنوان یکی از اولویت‌های پژوهشی شهرداری اصفهان انجام شد و پژوهش و اجرای آن توسط دانشگاه هنر اصفهان در همین سال انجام شد که نتایج آن حاصل همکاری دو تن از اعضای هیئت علمی این دانشگاه، کارشناسان سازمان و مدیران اجرایی در مدت زمانی نزدیک به هفت ماه بوده است.

وی با بیان اینکه در قدم اول این پروژه ادبیات زمینه تحقیق، از طریق مطالعات کتابخانه‌ای مورد توجه قرار گرفت، گفت: این بخش از مطالعه پس از بررسی ضرورت پرداختن به ایجاد سیستم ‌های حمل و نقل پاک، موضوع دوچرخه شهری و جایگاه آن در سیستم حمل ونقل اصفهان را مورد بررسی قرار داده است.

ابراهیمی ادامه داد: درحالی که مطالعات متعددی در موضوعاتی نظیر مسیرهای دوچرخه، تاثیرات بر ترافیک و چگونگی تعامل با دیگر سیستم‌های حمل و نقل شهری شده بود، هیچ یک از مطالعات به موضوع ایستگاه ‌های دوچرخه شهری توجه عمیقی نشان نداده بود و ارزیابی‌های اولیه حاکی از وجود ایراداتی در ساختار خدمات ارائه شده توسط ایستگاه ‌ها به شهروندان بود که لزوم بررسی دقیق میدانی را پیش از ارائه هر ایده اصلاحی بیان می‌کرد.

وی با بیان اینکه در این مطالعه و برای ترسیم تصویری روشن و واضح از کاستی‌های موجود، بررسی نیمی از ایستگاه ‌ها به عنوان جامعه نمونه در دستور کار قرار گرفت و مراجعه و مصاحبه با متصدیان در این راستا انجام پذیرفت، گفت: دریافت اطلاعات از متخصصان سازمان و شرکت بهره‌بردار تصویر عمیقی را از واقعیت‌ها و محدودیت ‌های موجود در اختیار تیم طراحی قرار داد و در پایان مرحله گردآوری اطلاعات و دریافت نظرات مردمی به کمک مصاحبه و پرسشنامه‌های کیفی انجام پذیرفت که در نهایت حاصل این مطالعات، دورنمایی روشن را از ماهیت سیستم و ضعف‌های موجود خلق کرد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اظهار کرد: در ادامه فصل مطالعات، به جستجو در میان تجارب موفق داخلی و خارجی پرداخته شد که مجموعه ارزشمندی را از راه حل ‌های قابل اجرا و اثربخش را جهت استفاده و الحاق در فصل بعد، پیش رو قرار داد.

وی با بیان اینکه برای ارائه راه حل ‌های ابتکاری برای ارتقای بهره‌وری ایستگاه‌های دوچرخه، داده ‌های مرحله مطالعات مورد توجه قرار گرفت و راه حل‌های پیشنهادی در قالب ایده‌هایی شامل محورهای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی از خدمات، خلق هویت و افزایش ارزش سیستم دوچرخه شهری اصفهان، افزایش دسترسی زمانی و مکانی به سیستم دوچرخه شهری اصفهان، بهبود عملکردهای فنی، سهولت ثبت نام و امانت‌گیری، راه حل‌های فرهنگی و امنیت خاطر، در فصل ارائه راه حل، گنجانده شد، تاکید کرد: راه حل‌های طرح شده در این بخش از بین تعداد قابل توجهی ایده ‌های اولیه انتخاب و پس از اعمال تغییرات کاربردی به عنوان راه‌حل‌های پیشنهادی نهایی ارائه شد.

ابراهیمی گفت: از آنجایی که راه‌حل‌های ارائه شده در این بخش نسبت به یکدیگر برتری‌هایی داشت، مقایسه راه حل‌های برگزیده، نسبت به یکدیگر در دو قالب میزان اثربخشی و امکان و هزینه اجرا مورد ارزیابی قرار گرفت و بر همین اساس هریک از ایده‌ها از این دو منظر سنجیده شده و در جمع بندی نهایی و به عنوان نتیجه‌گیری این پروژه پیشنهادهایی در راستای اجرایی‌تر شدن هریک از راه حل ها و گام‌های پیشنهادی ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: نتایج این پروژه نشان از امکان بهبود وضعیت کنونی ارائه خدمات به شهروندان دارد، با این وجود شکل و نحوه پیاده‌سازی راه‌حل‌های پیشنهادی از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه‌ای که  رعایت نشدن برخی نکات و ظرائف تاثیرات منفی را در گام‌های اجرایی به بار خواهد آورد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه نتایج مطالعه نشان می‌دهد که اجرای برخی راه حل ‌های ارائه شده در این پژوهش، بدون انجام اقدامات موازی و در راستای حذف محدودیت‌های موجود، باعث اجرای ضعیف راه حل و عدم تاثیر آن خواهد بود، افزود: در این راستا طراحی نقشه جامع توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری شهر اصفهان که راه‌حل‌های این پروژه نیز بخشی از گام‌های هماهنگ آن خواهد بود، پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 418421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.