جزئیات برگزاری آزمون صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: نتایج آزمون و سطح سوالات مؤید این واقعیت است؛ همکارانی که مطالعه عمیق‌تر و دقیق‌تری داشته‌اند موفق به کسب حد نصاب شده‌اند.

به گزارش ایمنا، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، یارمحمد حسین‌بر در خصوص آزمون صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان، اظهار کرد: آزمون بخشی از فرایند یادگیری است و سنجش دانش حرفه‌ای با جامعه آماری بالا فقط از طریق آزمون ممکن است و در سایر دستگاه‌ها و نهادها برگزاری آزمون به دفعات دریک سال متداول است.

وی افزود: مطالعات تطبیقی در تدوین طرح سنجش صلاحیت‌های معلمان نشان داد در بسیاری از کشورهای جهان برگزاری آزمون از دانش حرفه‌ای متداول است چراکه کثرت اطلاعات و لزوم به روز آوری دانش و اطلاعات ناگزیر می‌سازد که بخشی از آموزش‌ها را برعهده خود معلمان گذاشته شود تا از عزم، همت و اراده شخصی آنان برای کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت بهره گرفته شود.

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه درباره برگزاری آزمون صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان تمهیدات زیادی اندیشیده شد، گفت: خوشه بندی متقاضیان شرکت در آزمون، تعدد ساعات برگزاری آزمون، درخواست از ادارات کل استان‌ها برای انجام تمهیدات و تسهیلات جهت حضور بی‌دغدغه همکاران در آزمون، افزایش مدت زمان برگزاری آزمون، پیش‌بینی آزمون جبرانی، برگزاری ویدئو کنفرانس با مسئولان آموزش نیروی انسانی استان‌ها و مسئولان ادارات کارگزینی و پاسخگویی و پیگیری رفع مشکلات از طرف همه دست اندر کاران در همه سطوح از جمله این تمهیدات و اقدامات است.

حسین‌بر خاطرنشان کرد: مدت زمان اختصاص یافته به هر تست برابر عرف آزمون‌های ملی ۱ دقیقه است و در برنامه‌های آزمون الکترونیکی یکی از راه‌ها کنترل کج روی‌ها کاهش زمان آزمون است.

وی در ادامه اضافه کرد: در این آزمون ۲۰ دقیقه زمان اضافی برای اشکالات احتمالی در نظر گرفته شده بود و در آزمون جبرانی کسب رتبه برای ارتقا این زمان به دو برابر افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برگزاری آزمون برای دریافت رتبه بالاتر که مزایا و تسهیلات بالاتری را در پی دارد انتظار بالاتری را نیز از متقاضی ایجاد می‌نماید وسن، سابقه و تجربه برای تسلط حرفه‌ای از دلایل این امر است.

وی با اشاره به اینکه فرض اول آشنایی همکاران با منابع آزمون بود، اظهار کرد: فرض دوم میزان ضرورت و لزوم آشنایی همکاران با منابع بود و فرض سوم و مهم‌تر اینکه برای کسب رتبه بالا، مطالعه محتوایی که در کامل‌ترین شرایط برابر با دو جلد کتاب است، ضروری است.

حسین‌بر ادامه داد: برگزار کنندگان تعدادی منابع را برای هر رتبه حذف کرده بودند و از منابع صفحات بسیار معدودی را برای آزمون تعیین کرده بودند و شاید تنها اشکال وارده این باشد که آماده شدن برای آزمون تستی برای سن و سابقه بالا به زمان بیشتری نیاز دارد.

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: نتایج آزمون و سطح سوالات در دو آزمون موید این واقعیت است که همکارانی که مطالعه عمیق‌تر و دقیق‌تری داشته‌اند موفق به کسب حد نصاب شده‌اند و لذا ضمن تصحیح این موضوع در صورت صحت این اتفاق در آینده نزدیک، آزمون‌ها در مراکز تست سنتر برگزار خواهد شد.

حسین‌بر با بیان اینکه ایجاد سامانه LTMS قابلیت‌های بسیار زیادی دارد که در برنامه‌های آتی از آن بهره‌گیری خواهد شد، گفت: برای برگزاری آزمون و تأیید شرط ورود متقاضیان نیاز بود تا سیستم پرسنلی به این سامانه لینک شود و عدم به روز بودن سیستم پرسنلی و بازه کم برای هماهنگ کردن اطلاعات مورد نیاز برای امکان شرکت در آزمون مشکلاتی را ایجاد نمود که عمدتاً ناشی از عدم به روز آوری، عدم هماهنگی میان ابلاغ و حکم، انتقال و جابجایی همکاران در بین استان‌ها، تغییر رسته و ارتقا مدارک که ثبت نشده بود.

وی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده برای همکاران در آزمون صلاحیت‌های حرفه‌ای اذعان کرد: به‌روزآوری سیستم پرسنلی، ناهماهنگی میان ابلاغ و احکام برخی همکاران و نارسایی‌های ایجاد شده در پوشش اینترنتی و پهنای باند و عدم پی‌گیری مسائل و مشکلات از سوی همکار و محول کردن به اداره و عدم توجیه کافی برخی از همکاران ما و کمبود نیروی انسانی مشکلاتی را در این خصوص ایجاد کرد.

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش گفت: آزمون صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان به میزان ۸۵ درصد و به شکل بسیار مطلوب به پایان رسیده است و در فرصت باقی مانده تا پایان سال، مابقی این آزمون به انجام خواهد رسید و همکاران نگرانی نداشته باشند.

کد خبر 413265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.