مراقبت ‌و ‌ترمیم دندان‌های شیری ضامن سلامتی کودک است

یک ‌داندانپزشک اطفال گفت: نگهداری دندان‌های شیری ‌کودکان حائز اهمیت است ‌و در صورت پوسیدگی دندان‌های ‌شیری، ترمیم آنها باید انجام شود چرا که رعایت بهداشت ‌و ترمیم دندان‌های شیری ‌نقش مهمی در تغذیه او دارد.

مهدی جعفرزاده در گفت و گو با ایمنا، با اشاره به اهمیت بهداشت دهان و دندان از سنین کودکی، اظهار کرد: والدین انتظار دارند که دندان‌های بچه ها از ابتدایی‌ترین سن یعنی شش ماهگی رویش پیدا کنند اما در بین بچه‌های ایرانی ثابت شده که این روند با دیگر نقاط دنیا تا حدودی متفاوت است.

وی با بیان اینکه رویش اولیه دندان‌های بچه‌ها تقریبًا از هشت ماهگی است، افزود: در این سن اولین دندان شیری کودک جوانه زده و بیرون می‌آید و به ترتیب تا پایان دو و نیم سالگی کودک حدود ۲۰ دندان‌های شیری به طور کامل رویش پیدا می‌کند.

این دندانپزشک اطفال، با بیان اینکه وظیفه والدین برای مراقبت از دندان تازه رویش کرده از همان ابتدای رویش شروع می‌شود، افزود: هنگامی که کودک یک دندان هم دارد والدین می‌توانند با یک پنبه خیس یا مسواک انگشتی به رعایت بهداشت آن دندان اقدام کنند و این کار باید تا دو یا سه سالگی ‌فرزند ‌و رویش همه دندان ‌های شیری او انجام شود و این روند سلامت دندان ‌های شیری کودک را تضمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دندان‌های شیری در ادامه زندگی نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد، گفت: اگر از این دندان‌ها مراقبت کافی صورت نگیرد و کودکان دندان شیری را زود از دست دهند مشکلاتی برای دندان‌های دائمی آنها ایجاد می‌شود و تا آخر عمر با این مشکلات درگیر می‌شوند.

جعفرزاده، خاطرنشان کرد: نگهداری دندان‌های شیری کودکان حائز اهمیت بالایی است و در صورت پوسیدگی دندان‌های شیری، ترمیم آنها ضروری است رعایت بهداشت و ترمیم این دندان‌های شیری برای تغذیه مناسب کودک ضروری است.

وی در خصوص تأثیر تغذیه مناسب بر روی رشد و رفتار بچه‌ها، تصریح کرد: تغذیه مناسب باعث رشد مناسب کودک می‌شود و حتی زندگی، خواب، رفتار اعصاب کودک نیز می‌تواند تحت تأثیر دندان‌های پوسیده قرار گیرد.

این دندانپزشک اطفال با بیان اینکه برنامه تغذیه بر روی دندان‌هایی مؤثر است که در حال تشکیل هستند، افزود: کودک چهارساله‌ای که تقریباً همه دندان‌های شیری او درآمده معمولاً تغذیه روی تقویت دندان‌های شیری او چندان مؤثر نیست و بیشتر بر روی دندان‌های دائمی او که در داخل فک تشکیل می شوند می‌تواند مؤثر باشد.

وی درباره تغذیه نادرست و تأثیر روند پوسیدگی دندان‌های کودکان، گفت: تغذیه ناصحیح می‌تواند باعث تخریب و پوسیدگی دندان‌های داخل دهان کودکان شود، اما تغذیه مناسب و اصولی می‌تواند باعث تقویت دندان‌های دائمی کودکان شود.

کد خبر 405926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.