طرح اسکن اثر انگشت سردفترداران غیرقانونی است

رئیس هیئت مدیره کانون سردفترداران و دفتریاران استان اصفهان با بیان اینکه دست اندازی برخی نهادهای حاکمیتی و غیر حاکمیتی بر قوانین اسناد رسمی، دفاتر اسناد رسمی را نشانه گرفته است، گفت: طرح اسکن اثر انگشت سردفترداران در دیوان عدالت اداری غیرقانونی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیرمسعود مرادی شامگاه - شنبه هفتم دی ماه- در مراسمی که به مناسبت روز دفاتر اسناد رسمی برگزار شد، با بیان اینکه حال و روز سردفتری خوب نیست، اظهار کرد: سردفتر داران مدتی است که مورد هجمه ناحق انواع و اقسام اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته اند و به رانت خواری و نجومی بگیر متهم می شوند. 

وی ادامه داد: به دلیل نبود نظارت مناسب در سیستم اداری ما، افرادی که اتهام می زنند برای ادعا و اتهامات خود پاسخگو نیستند و ما را به آنچه که تصور می کنند، متهم می کنند. 

رئیس هیئت مدیره کانون سردفترداران و دفتر یاران استان اصفهان ادامه داد: از سوی دیگر دست اندازی برخی نهادهای مختلف حاکمیتی و غیرحاکمیتی، حوزه دفاتر اسناد رسمی را نشانه گرفته است که از جمله آنها می توان به اصلاح ماده پنج، حذف ماده ۶۹، ایجا دفاتر پیشخوان ثبتی، قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد؛ با این عناوین دست اندازی به حوزه سردفتری فراوان شده است. 

وی اضافه کرد: این درحالی است که نمی دانیم چرا با نهادی غیردولتی که دارای ۱۰۰ سال سابقه است و طی این مدت به بهترین نحو و حتی بهتر از نهادهای دولتی خدمات ارائه کرده و کمترین آسیب را داشته است، اینگونه برخورد می کنند. 

دفتر اسناد رسمی شغل نیست و مشمول فرآیند اشتغالزایی نمی شود

مرادی با بیان اینکه دفتر اسناد رسمی شغل نیست و مشمول فرآیند اشتغالزایی نمی شود، تصریح کرد: حقوق مردم بازیچه تبلیغات اشتغالزایی نیست. 

رئیس هیئت مدیره کانون سردفترداران و دفتریاران استان اصفهان با بیان اینکه نمی توان به تعداد نفوس و افراد، دفاتر اسناد رسمی ایجاد کرد، افزود: قانونگذار قوانین را حکیمانه وضع کرده است؛ به ازای ۲۰ هزار نفر یک دفتر اسناد رسمی تاسیس می شود. 

وی گفت: باید خودمان فعال باشیم؛ افراد خود را از صحنه کنار نکشند، از تعداد قلیل افراد هیئت مدیره نمی توان انتظار داشت که همه مشکلات حل و فصل شود. همه همکاران ما در این جایگاه مسئول هستیم. 

مرادی با اشاره به اینکه وجود کمیته پارلمانی سردفترداران در مجلس بسیار تاثیرگذار بوده است، خاطرنشان کرد: شماری از همکاران ما هفته ها در مجلس حضور داشتند و با تک تک نمایندگان برای حفظ حقوق حداقلی ما رایزنی کردند. 

رئیس هیئت مدیره کانون سردفترداران و دفتریاران استان اصفهان ادامه داد: مهمترین وظیفه ما همدلی، همراهی و پذیرش مسئولیت است؛ تک تک ما باید هر چه در توان داریم از قلم و قدم برای حفظ نهاد سردفتری کمک کنیم. 

وی اظهار کرد: موضوع اسکن اثر انگشت سردفتر داران در دیوان عدالت اداری مطرح است، همکاران می توانند قضات دیوان عدالت اداری را اقناع کنند که این فرآیند اثر انگشت غیرقانونی است و فعالیت دفاتر اسناد رسمی را مختل کرده است.

مرادی با بیان اینکه اقدامات و اعمال برخی سردفترداران و بی تفاوتی بعضی از آنها در این حوزه مشکلات امروزی را رقم زده است، افزود: باید تلاش کرد و ایستاد در غیر این صورت یک گام به عقب بازخواهیم گشت. 

وی با بیان اینکه رئیس سازمان ثبت و اسناد کشور با مواد پنج و ۶۹ مخالف است، گفت: این موضوع باید به تصویب قوه قضائیه برسد که به تلاش خودمان بستگی دارد. 

مرادی با تاکید براینکه سامانه ثبت آنی و فرآیندهای ثبتی به اصلاح نیاز دارد، خاطرنشان کرد: کار گروهی با عنوان اصلاح فرآیندها تشکیل شده و در اصفهان برگزار می شود و در زمینه برون سپاری صدور اجرائیه ها و تغییرات ثبت شرکت ها برنامه ریزی و شیوه نامه آن در اصفهان در حال تدوین است. 

رئیس هیئت مدیره کانون سردفترداران و دفتریاران استان اصفهان با بیان اینکه در کمیته پارلمانی اقدامات خوبی شده است، تصریح کرد: حضور یکی از همکاران ما در مجلس شورای اسلامی ضروری است و اگر این مهم تحقق یابد بسیاری مشکلات ما رفع خواهد شد. 

کمیسیون تخصصی حقوق به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا تشکیل نشد

وی با اشاره به اینکه کمیسیون تخصصی حقوق به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا تشکیل نشد، خاطرنشان کرد: در تمام دنیا ۸۰ تا ۸۵ درصد نمایندگان مجلس، فارغ التحصیل حقوق هستند زیرا قانونگذاری براساس مفاد حقوق و قانون صورت می گیرد بنابراین یک نفر از سردفترداران به عنوان نهادی از جامعه باید در مجلس حضور داشته باشد تا در برابر طرح ها و لوایحی که در مجلس علیه ما گنجانده می شود، دفاع کنیم. 

مرادی با اشاره به مشکلات اقتصادی جامعه، افزود: با توجه به شرایط موجود برای برگزاری همایش امروز هزینه های غیر ضروری نکردیم و با حذف هزینه تشریفات و پذیرایی یک دستگاه همودیالیز برای خیریه حضرت ابوالفضل خریداری شد؛ این هزینه از محل وجوه دفاتر اسناد رسمی به عنوان نهادهای خصوصی تامین شده است. 

وی ابراز امیدواری کرد این اقدام گامی نوین در راستای ترویج فرهنگ حذف هزینه های غیر ضروری توسط همه نهادها و سازمان های مشابه باشد تا زمینه ساز همدلی و همراهی در جامعه شود. 

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این همایش که مدیرکل ثبت و اسناد استان،  سردفترداران ، رئیس خیریه حضرت ابوالفضل و حسن اکلیلی هنرمند محبوب اصفهانی حضور داشتند از اقدام کانون سردفترداران و دفتریاران استان برای خرید یک دستگاه همودیالیز قدردانی شد.  

گفتنی است: بر اساس ماده ۶۹ قانون دفاتر اسناد رسمی، سردفتر بازنشسته و یا ورثه سردفتر فوت شده به صلاحدید خودشان می‌توانند یک نفر را جایگزین متوفی یا فرد بازنشسته کنند.   

کد خبر 403194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.