تزریق کورتون به بیماران مبتلا به آنفلوآنزا ممنوع است

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: تزریق کورتون به افراد مبتلا به آنفلوآنزا ممنوع است. تزریق واکسن برای کسانی‌که به بیماری آنفلوآنزا مبتلا باشند ممکن است زیاد موثر نباشد زیرا وقتی شخص درگیر بیماری شده است تقریباً نسبت به آن ایمن می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا فدایی ظهر امروز سه شنبه_۱۲ آذرماه_ در نشست خبری "اپیدمی آنفلوآنزا" با بیان اینکه بدن انسان دارای یک دستگاه تنفسی است که هر چه در محیط است را وارد ریه ها می کند، چه مفید و چه مضر اظهار کرد: افراد موقع عطسه و سرفه هزاران ذره معلق را در هوا پخش می کنند که ویروس آنفلوآنزا نیز یکی از آنها است.

وی افزود: این ویروس از اجزای پیچیده ای تشکیل شده که دارای هشت قطعه ژنتیکی جدا است و این ساختار ژنتیکی باعث می شود ویروس آنفلوآنزا در انتقال از یک بیمار به بیمار دیگر قطعات ژنتیکی خود را تغییر دهد و به همین علت است که هرسال یک نوع از ویروس آنفلوآنزا را داریم که ممکن است نسبت به سال قبل بیماری زایی بیشتری داشته باشد.

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان اعلام کرد: دو نوع آنفلوآنزا از نظر بیماری داریم یکی آنفلوآنزای ساده و بی عارضه و دیگری آنفلوآنزای شدید و عارضه دار است، احتمال ابتلا به آنفلوآنزای ساده و بی عارضه حدود ۹۵ درصد و احتمال ابتلا به آنفلوآنزای شدید و عارضه دار حدود پنج درصد است.

فدایی اضافه کرد: آنفلوآنزای ساده وقتی وارد بدن می شود بینی، حلق و گلو را درگیر می کند و باعث ایجاد تب، بدن درد، سرفه و عطسه می شود. این آنفلوآنزا با سرماخوردگی فرق دارد همچنین در آنفلوآنزای شدید ریه ها درگیر می شوند که این موضوع حال بیمار را وخیم کرده و باید فرد در بیمارستان بستری شود، که با آنفلوآنزای ساده شروع می شود.

وی خاطرنشان کرد: آنفلوآنزا با تب ناگهانی و بدن درد شروع می شود و سایر علائم آن سردرد، خستگی، تنگی نفس، افت فشار، عدم توانایی خوردن و آشامیدن، گلودرد و سرفه است اما سرماخوردگی با سوزش در بینی، تب خفیف، آبریزش بینی، گلودرد و غیره همراه است.

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان اضافه کرد: زنان باردار، افراد کمتر از پنج سال یا بالای ۶۵ سال، مبتلایان به نقص ایمنی، بیماران قلبی، افراد دیابتی و افراد چاق، در معرض خطر بیشتر ابتلا هستند. ویروس آنفلوآنزا در جامعه سه نوع رفتار متفاوت دارد آنفلوآنزای تک گیر که ممکن است در تمام فصول به طور مثال در مرداد ماه هم پیش بیاید، آنفلوآنزای اپیدمیک نوع دوم رفتار این ویروس است که در فصل پاییز و زمستان بیشتر وجود دارد و از زمان شروع دو تا سه هفته به حداکثر می رسد.

فدایی ادامه داد: این بیماری دو تا سه ماه بعد از شروع شدن با شیبی آهسته به سمت کمتر شدن پیش می رود و ممکن است تا اوایل اسفندماه ادامه داشته باشد. آنفلوآنزای پاندمیک (عالم گیر) نوع دیگری از آنفلوآنزاست که ممکن است در تمام دنیا شیوع پیدا کند.

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه بین یک تا پنج درصد از افراد جامعه دچار آنفلوآنزای شدید شده و ممکن است در بیمارستان بستری شوند، افزود: بین پنج تا ۱۰ درصد از بستری شدگان مبتلا به آنفلوآنزا ممکن است جان خود را از دست بدهند و این سیر اپیدمی های فصلی آنفلوآنزا است.

فدایی ادامه داد: همچنین باید بدانیم در بیماری های فراگیری مانند آنفلوآنزا آمار اهمیت زیادی ندارد و با بیان اپیدمی بودن یک بیماری قطعاً مشخص است که تعداد بسیاری درگیر آن هستند. وی گفت: در مرگ و میر بیشتر افرادی که به آنفلوآنزا مبتلا هستند اغلب بیماری های زمینه ای و عوارض سالمندی نیز نقش دارد. در درمان آنفلوآنزا واکسن موثر است البته هیچ واکسنی صدرصد تأثیرگذار نیست و حدود ۹۵ درصد موثر است، واکسن آنفلوآنزا را از شهریور تا پایان فصل سرما می توان با تجویز پزشک تزریق کرد.

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: واکسن آنفلوآنزا تنها در پنج کارخانه در دنیا تهیه می شود و این واکسن ها از روی چهار نوع از ویروس آنفلوآنزا ساخته شده است که دو مورد آن مربوط به آنفلوآنزای نوع A و دو مورد دیگر مربوط به نوع B است.

فدایی ادامه داد: اولویت در تزریق واکسن شامل زنان باردار، افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که بیماری های مزمن مانند آسم یا بیماری های ریوی دارند، کسانی که پیوند عضو داشته اند، است. البته کودکان تا پنج سال نیز می توانند از واکسن استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: تزریق کورتون به افراد مبتلا به آنفلوآنزا ممنوع است. تزریق واکسن برای کسانی‌که به بیماری آنفلوآنزا مبتلا باشند ممکن است زیاد موثر نباشد زیرا وقتی شخص درگیر بیماری شده است تقریباً نسبت به آن ایمن می شود.

اعلام آمار در بیماری آنفلوآنزا تابو نیست

همچنین مهدی فارسی کارشناس مسئول آنفلوآنزا معاونت بهداشتی استان اصفهان در این نشست با بیان اینکه کنترل بیماری اپیدمی مهم تر از بیان آمار است، اظهار کرد: آمار در آنفلوآنزا ارزشی ندارد و ممکن است برخی از آمار کذب باشد، اعلام آمار در بیماری آنفلوآنزا تابو نیست.

وی ادامه داد: واکسن آنفلوآنزا در داروخانه ها فعلا تمام شده، مهندسی افکار عمومی بسیار مهم است، تبلیغات فضای مجازی تنها درباره بیماری آنفلوآنزا فقط فضا را متشنج می کند و برای کنترل این بیماری راهکارهای ساده ای مانند شستن دست ها، رعایت فاصله با دیگران (حدود یک متر) زدن ماسک، استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه و انداختن دستمال در سطل زباله، عدم تماس دست با چشم، بینی و دهان، عدم دست دادن و بغل کردن دیگران هنگام دید و بازدید و ... وجود دارد.

کد خبر 399344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.