تداوم تظاهرات‌ عراق

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

لاوروف: تلاش آمریکا برای سرقت نفت سوریه غیرقانونی است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با زهراب مناتساکیان، همتای ارمنستانی خود با اشاره به بازگشت بخشی از نیروهای آمریکا به مناطق شمالی سوریه، اظهار کرد: تلاش آمریکا برای سرقت (اموال) سوریه و تسلط بر میادین نفتی آن غیر قانونی است و هیچ چیز مثبتی برای حل و فصل بحران این کشور به همراه ندارد. وی افزود: آنچه آمریکا در شمال سوریه انجام می‌دهد تنها یک منبع تهدید جدی دیگر برای سوریه است.\ لاوروف در ادامه تصریح کرد: ارتش دولت سوریه باید در سریع‌ترین زمان ممکن تسلط تمامی اراضی این کشور؛ ازجمله میادین نفتی را به دست بگیرد و این مسأله به خاتمه دادن به اعتبار تروریسم و حل و فصل تمامی مسائل مربوط به روند سیاسی این کشور کمک خواهد کرد. دست‌کم ۵۰۰ نیروی آمریکایی که اخیرا در نتیجه عملیات نظامی ترکیه علیه کردها از نقاطی در شمال و شمال شرق سوریه به عراق عقب‌نشینی کرده بودند، با تجهیزات متعدد بار دیگر به شمال‌شرق سوریه بازگشته‌اند و توجیه آنها ممانعت از رسیدن عناصر داعش به میادین نفتی سوریه است!

جنگ آمریکا علیه ایران ۹۹ درصد منتفی شده است

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در آغاز این سخنرانی خاطرنشان کرد: مراسم امروز ما در خصوص روز شهید است. در روز یازدهم سال ۱۹۸۲، جوان شهادت‌طلب شهید احمد قصیر به مقر حاکم نظامی اسرائیلی اشغالگر در شهر صور با خودروی خود که پر از مواد منفجره بود، حمله کرد و دشمن اذعان کرد که طی آن بیش از ۱۰۰ افسر و سرباز کشته شدند. این عملیات بزرگی بود. با وجود عملیات استشهادی دیگر، اما این عملیات استشهادی احمد قصیر در درجه اول قرار دارد و ما از این رو، این روز را روز شهید نامیدیم. وی ادامه داد: به یاد داریم که در روز شهید، چگونه شارون به خاطر این شکستی که به ارتشش بعد از عملیات استشهادی احمد قصیر وارد شده بود، خوار شده و احساس شکست می‌کرد. روز شهید سالگرد هر یک از شهدای حزب‌الله است. دبیرکل حزب الله در خصوص جنگ علیه ایران نیز گفت: برخی بر روی جنگ آمریکا علیه ایران حساب باز می‌کردند و من در اینجا می‌گویم که این امر ۹۹ درصد منتفی شده است. ایران پایداری کرده و دشواری مرحله خروج ترامپ از برجام را پشت سر گذاشت. ترامپ همچنان نشسته و منتظر گوشی تلفن برای پاسخ به تماسی از ایران است. استراتژی ترامپ در ایران شکست خورده است. وی افزود: این نفت است که برای ترامپ ارزش دارد، اما انسان اگر دوست نیز باشد، ممکن است ترامپ در هر لحظه او را ترک کند. ترامپ به خاطر میدان‌های نفتی نیروهای آمریکایی را در سوریه نگاه داشت.

اردوغان فردا عازم آمریکا می‌شود

روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای گفت: مذاکرات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش در روز چهارشنبه تمامی جنبه‌های روابط دو جانبه و همچنین مسائل منطقه‌ای و جهانی را شامل خواهد شد. در ادامه این بیانیه آمده است: هر دو طرف درباره چگونگی تقویت همبستگی، همکاری و هماهنگی علیه تروریسم مذاکره خواهند کرد. اردوغان در جریان این سفر در یک انجمن تجاری به میزبانی اتاق بازرگانی آمریکا سخنرانی خواهد کرد. اردوغان همچنین از مرکز دیانت آمریکا در ایالت مریلند که با اداره امور مذهبی ترکیه همکاری می‌کند، دیدار و با اعضای جامعه مسلمانان و ترک‌ها در آمریکا ملاقات خواهد کرد. این سفر اردوغان به آمریکا پس از توافق آنکارا با واشنگتن در تاریخ 17 اکتبر سال جاری میلادی صورت می‌گیرد؛ توافقی که براساس آن قرار شد تروریست‌های پ.ک.ک / یگان‌های مدافع خلق از شمال سوریه خارج شوند.

تداوم تظاهرات‌ها در پایتخت و استان‌های جنوبی عراق

عبدالکریم خلف، سخنگوی نظامی عادل عبدالمهدی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از اقدام گروهی که آنها را "متواری" توصیف کرد، برای منفجر کردن یکی از برج‌های مراقبت در شرق بغداد خبر داد. وی به تلویزیون رسمی عراق گفت، گروهی "متواری" در منطقه البلدیات در شرق پایتخت اقدام به منفجر کردن یکی از برج‌های دیده‌بانی برای مخفی کردن جرایم‌شان کردند. خلف همچنین گفت: ساختمان دادگستری منطقه باب الشرقی در مرکز بغداد دچار حریق شد و تلاش‌هایی از سوی برخی مجرمان برای مانع تراشی جهت رسیدن تیم دفاع مدنی برای اطفای حریق وجود داشت. در این راستا دحام الخفاجی یک افسر پلیس بغداد نیز گفت، آتش‌سوزی در دو طبقه یک ساختمان تجاری هفت طبقه که شامل انبار عطر بود در میدان الخلانی در مرکز بعداد رخ داد. او افزود، علت آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست. در حادثه جداگانه‌ای الخفاجی گفت، بمبی صوتی در نزدیکی پل الجمهوریه در نزدیکی میدان التحریر بغداد منفجر شد که تلفاتی نداشت. نیروهای امنیتی روز شنبه تحصن‌کنندگان در نزدیکی چند پل در مرکز بغداد را متفرق کردند اما تحصن‌کنندگان در میدان التحریر به تجمعات خود ادامه دادند در عین حال به گفته یک منبع امنیتی، معترضان در استان میسان در جنوب عراق ورودی گذرگاه الشیب در مرزهای ایران و مسیر منتهی به میدان نفتی البزرکان (یکی از میادین نفتی استان) را بستند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود، تعدادی تظاهرکننده ورودی گذرگاه الشیب رابط بین استان میسان با ایران را بستند و موانعی را در آنجا قرار داده و تایرها را آتش زدند. این منبع تصریح کرد، تظاهرکنندگان دیگری نیز مسیر منتهی به میدان نفتی البزرکان را بستند و نیروهای امنیتی مداخله‌ای برای گشودن مسیر نکردند. همچنین پلیس و امدادرسانان گفتند،‌ چهار معترض در جنوب یعنی در شهر الناصریه مرکز استان ذی قار کشته و ۱۳۰ تن زخمی شدند. تظاهرکنندگان در استان ذی قار نیز امروز، دوشنبه سه پل استان را به روی مردم و خودروها بستند. تظاهرکنندگان پل‌های النصر، الحضارات و الزیتون در مزکر شهر الناصریه را بستند که این امر موجب ترافیک سنگین شد. اما منابع بعدا گفتند دو پل از سه پل مسدود شده باز شد. در کربلا نیز دانش‌آموزان معترض و دانشجویان اداره آموزش و پرورش کربلا را بسته و کارمندان را از محل کارشان بیرون کردند. کمیته حقوق بشر در پارلمان عراق نیز روز یکشنبه آمار قربانیان اعتراضات در عراق را از ابتدای اکتبر ۳۱۹ تن اعلام کرد. گفته می‌شود نیروهای امنیتی میدان البحریه در مرکز بصره را محاصره و نیروهایی را مستقر کرده‌اند.

کشته شدن ۱۴ داعشی در عملیات ضد تروریسم در موصل

دستگاه مبارزه با تروریسم عراق امروز (دوشنبه) حمله هوایی و عملیات هلی برن را در جنوب موصل انجام داد که در نتیجه آن ۱۴ تروریست داعشی به هلاکت رسیدند. دستگاه مبارزه با تروریسم عراق روز یکشنبه اعلام کرد: تعداد زیادی از تروریست‌ها در جریان عملیاتی امنیتی برای تعقیب و پیگیری عناصر داعش در "جبال مخمور" به هلاکت رسیدند.

کد خبر 396456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.