۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
حال پلی اکریل خوب است

کارخانه پلی‌اکریل اصفهان که در اواخر سال ۱۳۹۵ اعلام ورشکستگی کرده بود اما در اواسط سال ۱۳۹۶ توانست با حمایت کارگران، تلاش مدیران مجموعه و با ارائه تسهیلات، فعالیت خود را به‌صورت محدود از سر بگیرد و این روزها حتی در شرایطی است که گفته می‌شود به ثبات نزدیک است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارخانه پلی اکریل حدود ۸ سال بود که با مشکلات فراوانی همچون تعطیلی برخی از خطوط تولید، ناتوانی درتامین مواد اولیه و مهم‌تر از همه بیکاری کارکنانش دست و پنجه نرم می کرد. کارخانه‌ای که باسابقه‌ نزدیک به نیم‌قرن، روزگاری بزرگ‌ترین تولیدکننده نخ و الیاف پلی‌استر، فرش، پوشاک، پتو و فاستونی، نوار، تا پس پلی‌استر، چیپس پلی‌استر، الیاف اکریلیک و الیاف شیشه در صنایع ریسندگی، بافندگی در کشور به‌شمار می‌آمد اما در همان روزهایی که در اوج درخشش بود به تدریج عواملی مانند واردات محصولات مشابه، فقدان مواد اولیه، مدیریت نادرست و ... آن را وارد بحرانی باور نکردنی کرد.

آنچه در میان این مشکلات، بیش از دیگر موارد قابل توجه بود تعدیل کارگران کارخانه و انتظار آن‌ها برای بازگشت به محل کارشان بود. کارگرانی که با چنین رویکردی دچار مشکلات معیشتی فراوان شده بودند به طوری که هر از چند گاهی خبری از اعتراضات آن‌ها منتشر و هر بار هم وعده‌ای بدون سرانجام به آن‌ها داده می شد تا آنکه مقامات استانی و کشوری با عزمی جدی برای رفع بحران این کارخانه اقدام کردند و شرکت پلی اکریل با حمایت‌های دولتی در اواسط سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را به‌صورت محدود از سر گرفت و این روزها با شرایط نسبتاً خوبی در حال فعالیت است.

در همین ارتباط اسرافیل احمدیه رییس سازمان صمت استان اصفهان با بیان اینکه شرکت پلی اکریل در حال تولید است و با مشکلی مواجه نیست مگر تامین مواد مورد نیاز برای اکریلیک که به دلیل وارداتی بودن، مشکلاتی برای تامین آن وجود دارد به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اقدامی که این شرکت انجام داده آن است که برای ثبت سفارش ارز مورد نیاز خود با شرکت‌های مختلف قرارداد منعقد کرده است. علاوه بر آنکه روند تخصیص ارز مورد نیاز برای تأمین مواد اولیه نیز با کمک دولت به‌خوبی انجام می‌شود.

وی تأکید می‌کند: فعلاً مشکل خاصی برای ثبت سفارش ارز موردنیاز کارخانه، وجود ندارد و به‌طور بی‌وقفه ثبت سفارش‌ها انجام می‌گیرد. بانک مرکزی باید مراحل تخصیص ارز را به انجام رساند. هرچند وزارت صمت همکاری لازم برای تخصیص ارز را انجام می‌دهد اما چون مواد اولیه تولید اکریلیک جزو موارد تحریمی بوده و واردات آن به کشور با موانعی روبه‌رو است این جریان، به زمان بیشتری نیاز دارد.

احمدیه در رابطه با شرایط کارگران این کارخانه می گوید: افرادی که در مدت تعطیلی کارخانه مشمول دریافت بیمه بیکاری بودند اکنون بازگشته و در حال فعالیت هستند. چه‌بسا کارگرانی که چندین ماه حقوق دریافت نکرده بودند ولی به دلیل شرایط کارخانه صبوری کردند و امروز مجدداً با راه‌اندازی خطوط تولید، مشغول به کارشده‌اند در حال حاضر هم اگر کارخانه در حال فعالیت است با کمک این کارکنان بوده و با یاری آن‌ها تولید ادامه خواهد داشت.

صبوری کارگران بسیار مؤثر بود

علیرضا خرمی عضو شورای اسلامی کارخانه پلی اکریل اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به فعالیت مجدد خطوط تولید پلی اکریل اظهار می کند: حمایت ۴۰ میلیارد تومانی دولت  در دو مرحله باعث شد بخش تولید پلی‌استر کارخانه راه‌اندازی شود.

به گفته وی در حال حاضر خطوط پلی‌استر با ظرفیت تمام در حال فعالیت است اما بخش‌های اکریلیک همچنان در انتظار تأمین مواد اولیه است. کارخانه اکریلیک متأسفانه به دلیل مشکلاتی همچون نبود نقدینگی کافی و شرایط نامساعد اقتصادی با فقدان مواد اولیه روبه رو است که باید از خارج کشور تأمین شود.

خرمی می گوید: فعلاً کارخانه در شرایط خوبی قرار دارد و اگر مواد اولیه اکریلیک هم به دست ما برسد شرایط بسیار بهتر خواهد شد.

عضو شورای اسلامی کارخانه پلی اکریل اصفهان یادآور می‌شود: ظرفیت شرکت پلی اکریل تولید ۱۱ هزار تن نخ و الیاف پلی‌استر و اکریلیک در ماه است که برای رسیدن به این مرحله نیازمند حمایت های بیشتر دولت هستیم.

وی  در رابطه با شرایط کارگران و دریافت حقوق و معوقاتشان می گوید: کارگران این کارخانه حدود ۱۴۰۰ نفر بود که تقریبا همگی بازگشته‌اند و در بخش‌های مختلف مشغول شده‌اند. مگر افرادی که خود ترجیح به کناره‌گیری از فعالیت داده‌اند.

به گفته خرمی حدود ۶ ماه از معوقات کارگران پرداخت شده و در شرایط فعلی هم به‌طور مستمر حقوق و معوقات باقی مانده پرداخت می شود. همچنین ۶ ماه از معوقات سال ۱۳۹۶ کارگاران ماهانه پرداخت شده و حدود ۶ ماه هم از سال ۱۳۹۵ را طلبکار هستند.

این عضو شورای اسلامی کارخانه پلی اکریل اصفهان در رابطه با نقش کارکنان این مجموعه در احیای پلی اکریل تصریح می کند: صبر این زحمت کشان در دوران تعطیلی کارخانه و تحمل چندین ماه عدم دریافت حقوق، نقش بسزایی در رفع مشکلات کارخانه داشت. واقعیت آن است که پذیرفتن دریافت بیمه بیکاری توسط کارگران در برهه ای از زمان موجب آن شد که کارخانه نفسی تازه کند و بتواند دوباره به چرخه فعالیت بازگردد. به طوری که با تلاش و ازخودگذشتگی کارگران رونق و شکوفایی در حال بازگشت به کارخانه است.

وی می افزاید: ضمن آنکه حمایت‌ها و تلاش هیئت اجرایی و مدیران مجموعه نیز نقشی بسیار مهم در موفقیت و ورود پلی اکریل به چرخه تولید داشته است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 381119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.