به گزارش خبرنگار ایمنا، گیمنتها یکی از پاتوقهای اصلی و پر رفت و آمدترین مکانهایی است که کودکان و نوجوانان زمان زیادی را در آن سپری میکنند و با شروع فصل تابستان شور و هیجان بیشتری بر این اماکن حاکم است.
میتوان گفت این فضاها یکی از کمهزینهترین و در عین حال مهیجترین فضاها برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است، که اغلب با درگیر شدن با شخصیتهای تخیلی، خودروهایی با سرعت باور نکردنی و یا فوتبالیستها و تیمهای مطرح جهان آمیخته شده و کودکان و نوجوانان دو به دو در این فضا کنار هم نشسته و غرق در هیجان ساعات زیادی را کنار هم میگذارنند.
اما در بین بازیهای مهیج در گیمنتها بازیهای پنهانی نیز هستند که برخی از کودکان و نوجوانان آنها را جستجو کرده و فارغ از نظارت خانواده و با فراغ بال بیشتر در گیمنتها این بازیها را دنبال میکنند، که البته به اعتقاد کارشناسان انجام این بازیها در برخی از موراد عواقب سنگینی را به دنبال داشته است.
در این راستا و به منظور بررسی لزوم نظارت خانواده بر فعالیت کودکان و نوجوانان در گیمنتها گفتوگویی را با سید محمد سجادزاده، کارشناس آسیبهای اجتماعی و مشاور خانواده داشتهایم که در ادامه میخوانید...
اوقات فراغت نوجوانان امروزی با گذشته چه تفاوتهایی را دارد؟
سلیقه کودکان و نوجوانان امروزی نسبت به گذشته تغییر کرده، رویکرد خانوادهها نیز نسبت به پرکردن اوقات فراغت بهبود یافته و بیش از گذشته به اوقات فراغت فرزندانشان اهمیت میدهند چرا که اغلب این خانوادهها به نقش اساسی و تاثیرگذار گذران اوقات فراغت فرزندانشان در موفقیت و شکست در آینده پی بردهاند.
در این میان نقش تکنولوژی و گذران اوقات فراغت مبتنی بر استفاده از ابزارهای رسانهای و بازیهای رایانهای آنلاین و نصبی در زمینه پر کردن اوقات فراغت نوجوانان از واقعیتهای انکار ناپذیر زندگی فرزندان امروزی است. بازیهایی که به راحتی قابل دسترس است و بر روی گوشیهای تلفن همراه، سیستمهای رایانهای و ... قابل نصب است و اغلب کودکان و نوجوانان بیشتر از والدینشان این بازیها را شناخته و در این زمینه بسیار پیشرفته هستند.
این بازیها تاثیری بر خلاقیت کودکان و نوجوانان نیز دارد؟
این بازیها مجموعهای از بازیهای هوشی است، مثل مایند گیم، بازی لوپ، مموری گیم که بازیهای تقویت کننده هوش است و به فرزندان مهارتهای خاصی را آموزش میدهد که مناسب است.
تاثیرپذیری کودکان و نوجوانان از بازیهای گیمنتی به چه اندازه است؟
به طور یقین در بازیهای گیم نت دو بحث مهم فرهنگ حاکم بر رفتار بازیکنان در گیم نتها است که مقولهای جداگانه است مثل فرهنگ حاکم بر رفتار انسانها در قهوه خانهها و عموما فرهنگ حاکم بر رفتار آنها در گیم نتها فضاهای سالمی نیست، کودکان و نوجوانان از گروههای هم سن تأثیرپذیری زیادی دارند، ضمن اینکه باید توجه داشت که نظارت بر رفتار کودکان و نوجوانان در گیمنتها مناسب نیست، از سویی تاثیرپذیری از دوستان و از سوی دیگر تاثیرپذیری از بازیهایی که برخی از آنها خطرناک نیز هست،تربیت و سلامت روان کودکان را تحت تاثیر قرار میدهد.
جالب اینجاستت که در گیمنتها بیشتر از بازیهای خشن و پر زد و خورد و هیجان آور استفاده میشود که بر روحیه کودکان و نوجوانان تاثیرگذار است.
بازیهای نامناسب و پنهان در گیمنتها چه تاثیراتی را در روحیه و رفتار کودکان و نوجوانان دارد؟
مطالعات مختلف در همه دنیا نشان میدهد فیلم، موسیقی، بازیهای رایانهای که همراه با خشونت باشد، میل به خشونت را در نوجوانان افزایش میدهد و قبح خشونت را میشکند، در نتیجه این تصور در ذهن نوجوانان تقویت میشود که میتوانند همه موارد را با خشونت حل کنند. علاوه بر خشونت این بازیهای هیجانی پرتحرک سرعت را در بین نوجوانان تقویت میکند و در نتیجه سرعت زیاد در رانندگی و سرعت نابجا در راندن موتورسیکلت و دوچرخه را در خیابانها و اماکن عمومی تجربه میکنند.
البته باید توجه داشت بازیهای پنهانی و غیر اخلاقی به طور رسمی در هیچ گیم نتی نیست، اما مطالعات میدانی نشان میدهد که در اغلب گیم نتهایی که مورد مطالعه میدانی قرار گرفتند حداقل یکی دو مورد بازی پنهانی ارایه میشود که برای بازی بازیکنان خاص و ویژهتر آنلاین میشود؛ به طور عمومی این بازیها دارای پلنهای غیر اخلاقی و ترویج کننده خشونت هستند، به طور مشخص قصه، روایت و کاراکترهای شخصیتی مبتنی بر مسائل غیر اخلاقی است و بازیکن و مالک گیم نت نیز به تعبیری در موقعیتی قرار میگیرد که رفتار غیر اخلاقی را تجربه میکند.
با استفاده کودکان و نوجوانان از گیمنتها مخالف هستید؟
به دو جهت معتقدم که گیم نت فضاهای ناسالمی است یکی فرهنگ حاکم بر رفتار نوجوانان متناسب با سنشان به دلیل اینکه به طور عمومی در فضای گیم نت نظارتی وجود ندارد و فرهنگ رایج در رفتار نوجوانان مثل رفتارهای خشن، پرتنش، پر از الفاظ و حرفهای رکیک غیر اخلاقی و الفاظ ناسالم و پر خطر مؤثر است و وجه دوم ناسالم بودن فضاهای گیم نتها عدم نظارت در بازیهایی است که در این مکانها ارائه میشود.
نشانههای اعتیاد به بازیهای آنلاین چیست؟
اگر مسائل مهم زندگی به حاشیه رود و انجام بازیهای رایانهای به حد افراط برسد، میتواند تبدیل به اعتیاد به گیم نت شود و بازیهای رایانهای گیم نت به این معنی است که بازیکن نوجوان مجزا از اینکه در چه سنی است و یا اینکه فردی بزرگسال باشد به علت استفاده مکرر و وقت گذاری فراوان برای انجام این نوع بازیها به آرامی مسائل مهم وحیاتی زندگی را به اولویت دوم تبدیل میکند و بازی گیم نت برای او اولویت اول در زندگی میشود و حتی زمانی هم که بازی نمیکند فکر او به دنبال این نوع بازیها است که اعتیاد به بازی گیم نت است.
این اعتیاد چه تبعاتی دارد؟
بیماریهای جسمی مثل کمر درد، انحراف ستون فقرات، تنبلی چشم، چاقی، ضعف چشم و آسیبهای روانشناختی مثل پرخاشگری، پایین آمدن سطح خلق، کم شدن تاب و تحمل در فرزندان و افزایش میل به سرعت از تبعات منفی اعتیاد به بازیهای گیم نت است. افت تحصیلی و آسیبهای خانوادگی و نبود تمایل به وقت گذاری کم برای خانواده و کم توجهی به مسائل اخلاقی ومعنوی از دیگر تبعات منفی اعتیاد به بازیهای گیم نت است.
چه شرایطی را برای استفاده بهینه از گیمنتهاپیشنهاد میکنید؟
همه نکاتی که گفته شد به معنای این نیست گیم نت وبازیهای رایانهای، بازیهای مضری است بلکه در انجام این نوع بازیها توجه به سه نکته لازم است. اول اینکه در انتخاب بازی باید نظارت جدی از سوی خانواده و مسئولان گیمنت به نوع بازی و سطح خشونت و آسیبهای روان شناختی، اخلاقی و معنوی این بازیها صورت گیرد. مورد دوم توجه به میزان وقت گذاری در روز و هفته برای انجام بازی است که عدم مدیریت زمان اعتیاد به گیم نت را به دنبال دارد. مورد سوم توجه به مکان بازیها و نظارت لازم به محیط گیم نت است. به طور یقین بازیهای سالم هوشی، مهارتی و متناسب با سن نوجوانان که مورد تأیید و درجهدبندی شده مجموعه بنیاد ملی بازیهای رایانهای باشد تبعات مثبتی را برای فرزندان دارد.
گفتوگو از: اکرم کیانی - خبرنگار سرویس جامعه ایمنا
نظر شما