به گزارش ایمنا، محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه آلودگی هوا و ترافیک فزاینده و لجام گسیخته مدتها است که جزء دغدغههای اصلی شهروندان و مدیریت شهری پایتخت به شمار میرود، اظهار کرد: توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو را تنها راهکار برونرفت از این بحران میدانیم، در حال حاضر روزانه حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار سفر با متروی تهران و حومه انجام میشود که این میزان باید براساس چشمانداز حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تا سال ۱۴۰۴ به رقم هفت میلیون سفر در روز برسد که برای رسیدن به این هدف نیز باید حداکثر توان موجود در زیرساختها را فعال کنیم.
معاون شهردار تهران اضافه شدن دو هزار واگن مترو به تعداد واگنهای موجود در خدماترسانی مترو را ضرورتی اجتنابناپذیر دانست و افزود: در حال حاضر شرکت واگنسازی متروی تهران ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ واگن را دارد. معتقدم زمانی که چنین ظرفیتهایی در کشور وجود دارد باید از آنها بیشترین بهره را ببریم در نتیجه انتظار داریم با حمایتهای دولت، راهکارهایی به منظور رفع مشکلات مالی و افزایش رونق تولید فراهم شود .
پورسیدآقایی با اشاره به نامگذاری سال ٩٨ به عنوان «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: امسال فرصتی است که فعالتر عمل کنیم و بازدید اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور از کارخانه واگنسازی نیز در راستای حمایت و همت در جهت رفع مشکلات و ارائه راهکارهای تامین منابع مالی صورت میگیرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به راهکارهای پیشنهادی تامین مالی آتی در توسعه مترو، خاطرنشان کرد: منابع بانکی، اخذ وام برای خرید واگن، اوراق مشارکت (سالانه بین ۳۵ هزار میلیارد تا ۵۰ هزار میلیارد) تخصیص ارز به قیمت دارو و سلامت، عوارض بنزین برابر با ۲۰۰ تومان در هر لیتر در شهر تهران گزینههای پیشنهادی ما به دولت است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر سرفاصله حرکت قطارها در خطوط ۱، ۲ نزدیک به ۴ دقیقه است، ضمن آنکه این زمان در خط ۳ نزدیک به ۷ دقیقه است این در حالیست که باید سرفاصه حرکت قطار در تمامی خطوط به ۲ دقیقه کاهش یابد؛ برای افزایش ظرفیت ناوگان در خطوط موجود به تجهیزات و به خصوص به واگنهای بیشتری نیاز دارد که مستلزم تامین بودجه از سوی نهادهای ذیربط است.
پورسیدآقایی با بیان اینکه آلودگی هوا چهارمین عامل خطر برای سلامت انسانها در کل دنیا به شمار میرود، ادامه داد: استفاده از مترو به عنوان تنها وسیله حمل و نقل عمومی درونشهری پاک میتواند صرفهجویی بسیاری در مصرف سوختهای فسیلی داشته باشد که این امر تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اظهار کرد: آمارهای وضعیت آلودگی هوای تهران در سال ۹۷، نشان میدهند شهروندان پایتخت حتی یک روز وضعیت ناسالم برای تمامی گروهها را تجربه نکردهاند؛ در عین حال ۲۸ روز هوای پاک ۲۷۸ روز هوای سالم و تنها ۵۹ روز هوای ناسالم را برای گروههای حساس شاهد بودهایم، این در حالی است که در سال ۹۶ پایتختنشینان تنها ۱۸ روز هوای پاک و ۱۰۰ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس را تجربه کردهاند.
وی با بیان اینکه ابرشهر تهران روزانه شاهد بیش از ۱۸ میلیون سفر شهری است که بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار سفر آن توسط مترو انجام میشود، بر ضرورت توسعه متروی شهرهای اقماری پایتخت تاکید کرد و گفت: معقتد هستیم رفت و آمد مردم اطراف و حومه باید از طریق مترو صورت گیرد و باید همپای توسعه متروی پایتخت، توسعه خطوط اقماری را نیز در دستور کار قرار دهیم .
نظر شما