جایی برای مردها نیست

"روما" اثر جدیدی از آلفونسو کوآرون، کارگردان برجسته مکزیکی است که در این فیلم از «نوستالژی و میل به تصویر کردن کودکی و مکزیکِ دهه هفتادی که در آن زندگی کرده‌» حرف می‌زند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "روما" فیلم تقدیر شده در بسیاری از جشنواره‌های جهانی بود و بسیاری از منتقدان نظرشان نسبت به این فیلم جلب شد و البته همانطور که بسیاری معتقد بودند که این فیلم لایق ستایش است بسیاری آن را منفی تلقی کردند.

فیلم "روما" داستان زن جوانی به نام کلوئی (با بازی یالیتزا آپاریسیو) را حکایت می‌کند که در محله "روما" (در شهر مکزیکو سیتی) در خانه‌ی یک خانواده با سطح طبقاتی متوسط، کار می‌کند. آلفونسو کوآرون یک نامه‌ی دوست‌داشتنی و زیبا را برای زنی نوشته که او را بزرگ کرده است. آلفونسو کوآرون داستان این فیلم را براساس دوران کودکی خودش نوشته تا یک تصویر زنده و احساسی از مشکلات داخلی، سیاسی و همچنین اختلاف طبقاتی‌ای که در دهه ۱۹۷۰ در مکزیکو سیتی به‌شدت وجود داشت، به نمایش بگذارد.

این فیلم فضاهای شاعرانه خوبی را در شهر "روما" نشان می‌دهد و کارگردان به خوبی توانسته است توانایی فیلمبردار خود را به رخ مخاطبان بکشد؛ قاب بندی‌ها بسیار چشم نواز و در تدوین تا جایی که می‌شود از کات خبری نیست. فقط کافیست نگاه کنید به سکانس دلهره آور ساحل و نجات بچه‌ها از دریا که چگونه این پلان/سکانس طولانی متحیرمان می‌کند یا سکانس تأثیر گذار زایمان کلئو با آن همه تاکیدی که روی جزئیات رئالیسمی دارد.

اما در مقابل نکات مثبتی که می‌توان برای این فیلم نام برد یک ساعت ابتدایی این فیلم را می‌توان با دور تند دید و متوجه موضوع آن شد و درست همانجاست که مخاطب می‌خواهد با زنان این فیلم که یک تنه بار زندگی را به دوش کشیده و مردان زندگی رهایشان کرده‌اند همدردی کند، سرنوشت این دو زن برای‌مان مهم نمی‌شود، چرا که هیچ شخصیت پردازی‌ دقیقی صورت نگرفته و فقط می‌بینیم که این دو نفر بدون انگیزه و مثل مترسک از این صحنه به آن صحنه می‌روند و دست به اعمالی بی منطق و خالی از معنی می‌زنند.

شاید اگر شما یک شهروند مکزیکی باشید، تماشای اتفاقات تاریخی و مستند گونه‌ی فیلم برای‌تان جذاب باشد، در غیر این صورت، شاید حسی به آن‌ها نداشته باشید. فیلم‌ساز سعی کرده همه چیز واقعی و رئال پیش برود ولی لحظه‌ای درنگ می‌کنیم، از خود جهان فیلم پرت می‌شویم و متوجه می‌شویم در حال تماشای قدرت‌نمایی کوآرون در پشت دوربین هستیم و حس‌مان قطع می‌شود. حال تصمیم با شماست که انتخاب کنید در پایان یک شاهکار دیده‌اید یا فریب خورده‌اید.

کد خبر 369404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.