انسان باید به مقدّرات الهی راضی باشد

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: اگر انسان به مقدّرات الهی راضی باشد، به مقام‌های والایی در دنیا و آخرت دست می‌یابد و پاداش فراوانی خواهد برد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله مظاهری، این مرجع در درس اخلاق خود با عنوان شرح چهل حدیث، در جلسۀ دوم تفسیر حدیث سی‌ و سوّم با عنوان« دو عامل پرواز مستقیم به بهشت گفت: اگر انسان به مقدّرات الهی راضی باشد، به مقام‌های والایی در دنیا و آخرت دست می‌یابد و پاداش فراوانی خواهد برد.

وی افزود: امّا چنانچه(انسان) نسبت به تقدیرش ناراضی باشد، اوّلاً نارضایتی او نوعی ناسپاسی از خداوند است و به‌تعبیر امام صادق«ع» خداوند سبحان را در تقدیر خود مورد اتّهام و بدبینی قرار داده است: «مَنْ‏ لَمْ‏ یَرْضَ‏ بِمَا قَسَمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ اتَّهَمَ‏ اللَّهَ‏ تَعَالَی فِی قَضَائِهِ».

این مرجع تقلید تأکید کرد: ثانیاً نارضایتی او قضا را تغییر نمی‌دهد و فقط او را از اجر و ثواب و کسب درجات معنوی محروم می‌سازد. چنان‌که امام باقر«ع» می‌فرمایند: «مَنْ رَضِیَ بِالْقَضَاءِ أَتَی عَلَیْهِ الْقَضَاءُ وَ عَظَّمَ اللَّهُ أَجْرَهُ وَ مَنْ سَخِطَ الْقَضَاءَ مَضَی‏ عَلَیْهِ الْقَضَاءُ وَ أَحْبَطَ اللَّهُ أَجْرَهُ»؛ هر که به قضای الهی راضی باشد، آن قضا بر وی فرود می‌آید و خداوند تعالی اجر عظیم به او می‌دهد و هرکس از قضای الهی ناراضی باشد، آن قضا بر وی می‌گذرد در حالی که اجر و پاداشی نخواهد برد.

آیت الله مظاهری خاطر نشان کرد: به قول معروف چنین کسی هم چوب را می‌خورد و هم مجبور است پیاز را بخورد.

کد خبر 369259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.